arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

بانك های انگلیس كمیته ای را برای بررسی لغو تحریم های ایران تشكیل دادند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبكه اسكای نیوز روز پنجشنبه در گزارشی عنوان كرد: انجمن بانكداران بریتانیا (بی بی ای) توافق كرده است تا كمیته ای را به منظور بررسی پیامدهای لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، با هدف از سرگیری روابط بانكی با تهران، تشكیل دهند.

به گزارش ایرنا، این شبكه خبری افزود: بانك‌های بزرگ انگلیسی، با توجه به مخالف آمریكا با برخی از مبادله بانك‌های بین‌المللی با ایران، درصدد تشكیل یك كمیته (كارگروه ) سطح بالا به منظور حركت برای رفع تحریم های علیه ایران برآمده اند .

شبكه خبری اسكای نیوز گفت: درخواست برای تشكیل كمیته یاد شده، هفته گذشته به هیات مدیره انجمن بانكداران بریتانیا ارجاع شد. این درخواست در پی آن صورت می گیرد كه دولت انگلیس از بانك های این كشور خواست تا رابطه مالی شان را با ایران گسترش دهند.

این شبكه خبری گزارش داد: این كمیته درحالی تشكیل می شود كه ساجد جاوید وزیر تجارت و توسعه انگلیس قرار است ماه آینده در راس یك هیات تجاری به ایران سفر كند.

اسكای نیوز افزود: با این حال منابع آگاه می گویند كه در جریان نشست هیات مدیره انجمن بانكداران بریتانیا، بسیاری از اعضاء آن نگران از گرم شدن روابط بانكی با ایران( به دلیل ترس از تحریم های باقی مانده آمریكا) هستند.

این شبكه خبری افزود: این در حالی است كه بازرگانان انگلیسی می گویند از همتایان فرانسوی و ایتالیایی خود عقب مانده اند و از سوی سفارت انگلیس در تهران كه تابستان سال گذشته بازگشایی شد حمایت نمی شوند.

شبكه خبری اسكای نیوز به نقل از لرد ' لامونت' فرستاده ویژه تجاری دیوید كامرون به ایران، عنوان كرد: انگلیس به دلیل تحریم ایران و ایجاد موانع تجارت قانونی با این كشور در دوران تحریم ، بیش از فرانسه، آلمان و ایتالیا متضرر شده است. 

این شبكه خبری به نقل از وی ادامه داد: این در حالی است كه آمریكا بیشتر از ما (انگلیس) به ایران صادرات داشته است.

اسكای نیوز گفت: نگرانی بانك های بزرگ انگلیسی از آن جهت است كه برخی از مدیران آمریكایی در بانك های این كشور شاغل هستند.

این شبكه خبری افزود: اسفند ماه سال گذشته دیوید كامرون، نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به بانك بین‌المللی «باركلیز» با لحنی تند، از اقدام این بانك در مانع‌تراشی در مسیر تجارت با ایران، انتقاد كرده بود.

به گزارش اسكای نیوز، اما «جس استالی»، مدیر اجرایی «باركلیز»، در پاسخ به نامه كامرون، ابهامات موجود در قوانین تحریمی آمریكا و بیم از نقض این تحریم‌های رفع ‌نشده این كشور علیه ایران پس از توافق هسته‌ای را عامل اكراه این بانك برای انجام تراكنش‌های مربوط به این كشور عنوان كرد.

این شبكه خبری افزود: وی در آن نامه نوشت: «موسسات انگلیسی با توجه به تحریم‌های اولیه آمریكا، در رویكرشان نسبت به ایران دچار تردید هستند و بر همین اساس، ارتباط مستقیم شركت‌ها و افراد حقیقی با ایران را محدد می‌كنند.»

پیشتر روزنامه تایمز در گزارشی از حمله دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس علیه بانك انگلیسی «باركلیز» به دلیل مانع تراشی در كار شركت هایی كه درصدد همكاری های تجاری با ایران هستند، خبر داده بود.

تایمز نوشت: دیوید كامرون، در نامه ای تند به «جز استالی» مدیر اجرایی بانك «باركلیز» تصریح كرده است كه این بانك برخلاف سیاست های دولت انگلیس عمل می كند و باید موضعش را مشخص كند.

این روزنامه افزود: كامرون با بیان اینكه «اداره تجارت و سرمایه گذاری انگلیس به شركت های انگلیسی توصیه می كند تا از فرصت تعامل با یكی از بزرگترین بازارهای تجاری قرن (ایران) نهایت استفاده را صورت دهند» نوشت: به نظر می رسد كه سیاست بانك باركلیز مستقیما با سیاست اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و سیاست دولت انگلیس در تضاد است.

تایمز نوشت: كامرون در این نامه تصریح كرد: 'من از شما می خواهم كه موضع تان را در این رابطه مشخص كنید. '

این روزنامه انگلیسی افزود: با این حال 'استالی' در پاسخ به نامه كامرون نوشت كه 'در حال حاضر شركت های اروپایی نسبت به رویكردشان نسبت به ایران با در نظر گرفتن تحریم های اولیه آمریكا كه تعامل مستقیم میان شركت ها و افراد حقیقی با ایران را محدود می كند، تردید بزرگی دارند.'

تایمز به نقل از وی افزود: 'همچنین از آنجا كه ارائه خدمات مالی مان با فرایندهای مالی آمریكا گره خورده است، مجبور هستیم تا در این خصوص محدودیت های تجاری با ایران را رعایت كنیم. '

به نوشته این روزنامه انگلیسی، انجمن بانكداران انگلیس پیشتر گفته بودند كه بانك های انگلیسی نیازمند شفافیت بیشتری از سوی مقامات آمریكایی هستند.

نظرات بینندگان