arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

شهاب حسینی: نوجوانی‌ام را با فیلم و موسیقی پر می‌کردم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهاب حسینی در نشست نقد و بررسی فیلم اولش گفت: "دغدغه‌ی فیلم «ساکن طبقه‌ی وسط» که هویت است، دغدغه‌ی شخصی و حتی بغض من بوده است".

به گزارش ایسنا، اکران فیلم سینمایی «ساکن طبقه‌ی وسط» با حضور شهاب حسینی (کارگردان و بازیگر این فیلم)، محمدهادی کریمی (نویسنده‌ی فیلمنامه)، مجید پازوکی (سرمایه‌گذار) و شاهین شجری‌کهن (منتقد) در دانشگاه تهران برگزار و با استقبال دانشجویان روبرو شد. پس از نمایش فیلم نیز نشست پرسش و پاسخ برگزار شد.

شهاب حسینی که دانشجوی رشته‌ی روانشناسی دانشگاه تهران بود، درباره‌ی حضور در این دانشکده‌ گفت: با اکران فیلم «ساکن طبقه‌ی وسط» فرصتی دست داد تا پس از سال‌ها به دانشگاه محل تحصیلم سری بزنم. متأسفانه امکان ادامه‌ی تحصیل تا پایان این دوره‌ی آموزشی فراهم نبود، اما شاید روزی برگشتم و روانشناسی را ادامه دادم.

نویسنده‌ی فیلمنامه نیز با اشاره به اینکه قصه‌ی این فیلم قشر خاصی از جامعه را در برنمی‌گیرد، یادآور شد: منظور از «ساکن طبقه‌ی وسط» مردم طبقه‌ی متوسط جامعه نیست. این فیلم تمثیلی از کل زندگی برای هر فردی است. عینیت و ذهنیت در آن با یکدیگر تلفیق شده است. هیچ حرف سیاسی هم در آن عنوان نمی‌شود. در واقع دغدغه‌ی این فیلم انسان هزاره‌ی سوم است. حتی شخصیت اصلی این فیلم هیچ اسمی در فیلم ندارد و می‌تواند هرکسی باشد. این انسان میان زمین و آسمان، باورهایش، ضد باورهایش، سنت و مدرنیته و... در یک برزخ است.

شهاب حسینی هم برای بازگو کردن دغدغه‌ی این فیلم به دوران نوجوانی خود و سال‌های جنگ رجوع کرد و گفت: جنگ تحمیلی تأثیرات عجیبی روی هر شخص گذاشت. بزرگترهای ما در آن دوران آنقدر دغدغه داشتند که همسن و سال‌های ما از توجهی که نسل نوجوان امروز از اطرافیان خود می‌گیرند، بازماند. در سنی بودیم که باید هویتی برای خودمان پیدا می‌کردیم، می‌خواستیم در جامعه دیده شویم تا از کنارمان بی‌تفاوت نگذرند. من آن زمان تمام وقتم را با موسیقی و فیلم پر می‌کردم و به قدری در دنیاهای مختلف پرواز می‌کردم که یادم است در هر دوره‌ای از زندگی‌ام دوست داشتم جای یک نفر باشم. یک دوره دوست داشتم جای فوتبالیست‌های بزرگ آن زمان باشم. یک دوره هم خودم را جای یک بازیگر می‌گذاشتم. تقریباً می‌توانم بگویم نسل ما تربیت‌شان بر عهده‌ی خودشان بود؛ بنابراین دغدغه‌ی فیلم «ساکن طبقه‌ی وسط» که هویت است، دغدغه‌ی شخصی و حتی بغض من بوده است.

کارگردان این فیلم درباره‌ی میزان تاثیرگذاری خصوصیات و خلاقیت شخصی‌اش در بازی کردن نقش اصلی این فیلم اظهار کرد: دغدغه‌ای که دکتر محمد هادی کریمی در نگارش این فیلمنامه داشت شخصی نیست، مساله‌ای ازلی ابدی است که برای تمام دوران و اشخاص صدق می‌کند. اما بی‌شک بخشی از خصوصیات اخلاقی بازیگر به نقش تزریق می‌شود، بنابراین شخصیت اصلی این فیلم قسمتی از خصوصیات شخصی من را هم دارد.

مجید پازوکی نیز درباره‌ی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سینما گفت: سینمای مستقل چندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و اغلب بودجه‌ها برای فیلم‌هایی هزینه می‌شود که اندیشه‌ای ورای آن وجود ندارد. این برای جامعه‌ای که می‌تواند ادعای فرهنگ داشته باشد جای تأسف دارد. وقتی فیلمنامه‌ی «ساکن طبقه‌ی وسط» را خواندم متوجه شدم که جای این گونه فیلم‌ها در سینمای ما بسیار خالی است.

به گزارش ایسنا این نشست نقد و بررسی، روز چهارشنبه (هشتم اردیبهشت) در دانشکده‌ی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.

فیلم سینمایی «ساکن طبقه‌ی وسط» که اولین ساخته‌ی شهاب حسینی است توسط محمد هادی کریمی به نگارش درآمده است و شهاب حسینی در این فیلم بیش از 30 نقش بازی کرده است. در این فیلم به تأثیرگذارترین افراد جامعه اشاره شده است و از همین رو در حوزه‌ی موسیقی ایرانی از فرهاد مهراد و محمدرضا شجریان نیز یاد شده است.

نظرات بینندگان