arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۶۹۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

روسیه زیر دریایی اتمی خود را زیر آب رها می كند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسیه یكی از بزرگترین و قدرتمندترین زیردریایی اتمی ساخته شده دوران اتحاد شوروی را كه پس از جدا سازی تسلیحات دچار آتس سوزی شده است، زیر آب می فرستد.

 به گزارش ایرنا، زیردریایی اتمی كراسنویارسك كه برای تكمیل عملیات از رده خارج كردن در یكی از بندرگاه های منطقه كامچاتكا در خاور دور روسیه نگهداری می شد، امروز (جمعه) دچار آتش سوزی شد كه مسئولان پروژه تصمیم گرفتند با توجه به دامنه گسترده شعله ها زیر دریایی را زیر آب بفرستند.

زیر دریایی كراسنویارسك كه یكی از نشانه های توانمندی و قدرت نمایی ارتش سرخ كمونیستی در مقابل غرب شناخته می شد، سال 1983 یعنی هشت سال پیش از فروپاشی شوروی به یگان دریایی اقیانوس آرام پیوست.

این زیر دریایی كه با نیروی دو راكتور اتمی حركت می كرد، 154 متر طول و 18 متر عرض داشت و با130 خدمه و توان ماندگاری 120 روز زیر آب توان حمل اژدر افكن و تسلیحات مختلف را داشت كه یكی از ابزارهای شوروی برای تثبیت مواضع خود در دوران جنگ سرد در مقابل آمریكا و پیمان ناتو به شمار می رفت. 

این زیر دریایی براساس برنامه نوسازی و بهسازی توان نظامی و اتمی روسیه سال 1995 از سامانه نیروی دریایی روسیه كنار گذاشته شد.

نظرات بینندگان