arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

بان کی مون: سلاح های شیمیایی باردیگر به ابزاری درجنگ ها تبدیل شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل سازمان ملل گفت درحالی که روز یادبود قربانیان سلاح های شیمیایی باید فرصتی برای یادآوری هزینه های انسانی سنگین ناشی ازبکارگرفتن سلاح های شیمیایی و تلاش برای دستیابی به جهانی عاری ازاین گونه سلاح ها تبدیل شود این سلاح ها باردیگر به ابزاری درجنگ ها تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، بان کی مون روز جمعه در سالروز یادبودقربانیان سلاح های شیمیایی گفت که جهان باید از این روز به عنوان فرصتی برای تجدید میثاق درراه رسیدن به جهانی عاری از این گونه سلاح ها استفاده کند.

وی افزود: برغم ضرورت چنین میثاق و اتفاق نظری ،جهان بار دیگر شاهد استفاده از این سلاح ها بعنوان ابزار جنگی در سال های اخیر بوده و نشانه ها و مدارک بسیاری از بکارگیری آن ها و اثرات مرگباری که بر مردم بی گناه جهان داشته اند در دست است.

بان کی مون یاد آور شد که درسال گذشته دو کشور دیگر با پیوستن به کنوانسیون سلاح های شیمیایی شمار کشورهای عضو این کنوانسیون به 192 کشور رسیده و تاکنون 90 در صد از مواد شیمیایی مورد استفاده در این سلاح ها نابود شده اند.

وی افزود سازمان ملل درمشارکت با سازمان منع سلاح های شیمیایی سازوکارهای تحقیقاتی مشترکی را برای اجرای عدالت درمورد عاملان استقاده ازاین گونه سلاح ها در کشور سوریه تشکیل داده است.

دبیر کل سازمان ملل از همه کشورهای جهان خواست تا در چنین روزی عهد خود را در راه خلاصی از شر سلاح های کشتار جمعی تجدید کرده و با همکاری ها و تلاش های مشترک، جهان را از کابوس سلاح های شیمیایی برهانند.

نظرات بینندگان