arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

اخراج 50 هزار نفر در شركت ساختماني بن لادن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شركت ساختماني عربستان موسوم به «گروه بن لادن» با افزايش فشار بر بخش ساخت و ساز در بحبوحه كاهش هزينه هاي دولتي در اين كشور، 50 هزار كارگر خود را اخراج كرد.  
 
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاري رويترز از دبي، كل نيروي كار در اين شركت كه يكي از بزرگترين شركت ها در عربستان و در ميان بزرگترين سازندگان خاورميانه است، حدود 200 هزار نفر اعلام شده است. 

روزنامه عربستاني الوطن به نقل از منابع ناشناس گزارش داد كه اين شركت موعد قرارداد 50 هزار كارگر خود را كه ظاهرا همه از اتباع بيگانه هستند، تمام شده اعلام كرده و براي آنها به منظور ترك عربستان، رواديد خروج دائمي صادر كرده است. 

به نوشته اين روزنامه، كارگران بدون دريافت دستمزد٬ از ترك كردن عربستان خودداري كرده اند . برخي از اين كارگران بيش از چهار ماه است كه حقوق خود را دريافت نكرده اند. 

در همين حال، كارگران تقريبا هر روز در مقابل دفترهاي شركت بن لادن در عربستان تجمع هاي اعتراضي برگزار كرده اند. 

خبرگزاري رويترز گزارش داد كه شركت بن لادن به ايميل اين خبرگزاري براي اظهارنظر در مورد اين مساله هنوز پاسخ نداده است. 

اين شركت در سال جاري با مشكلاتي در زمينه پرداخت دستمزد به كارگران خود مواجه بوده است. 

شماري از كارگران شركت بن لادن ماه گذشته ميلادي در مقابل يكي از دفترهاي اين شركت در عربستان تجمع كردند و خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند. 

براساس اين گزارش، شركت بن لادن در زمان رونق اقتصادي عربستان در دهه گذشته شكوفا شد و حدود 200 هزار نفر را استخدام كرد اما با كاهش قيمت جهاني نفت و تمهيدات دولت سعودي براي كاهش هزينه ها به منظور جبران كسري بودجه، به اين شركت همچون ديگر شركت هاي ساخت و ساز در عربستان ضربه سختي وارد شد. 

در همين حال، اصلاحات بازار كار كه به منظور جذب شمار بيشتري از شهروندان سعودي به بخش خصوصي در نظر گرفته شد، از سال 2011 استخدام كارگران خارجي در شركت هاي ساخت و ساز عربستان را دشوارتر و هزينه برتر كرد. 

دادگاه سلطنتي عربستان سال گذشته طي حكمي اعلام كرد كه شركت بن لادن از انعقاد قراردادهاي جديد پس از سقوط يك جرثقيل در مسجد الحرام مكه محروم شده است. 

بررسي هاي اوليه نشان داد كه شركت بن لادن تمهيدات امنيتي براي استفاده از اين جرثقيل را رعايت نكرده است. 

براساس اين گزارش، شركت بن لادن در دهه 30 ميلادي به دست پدر اسامه بن لادن سركرده سابق سازمان تروريستي القاعده تاسيس شد. 

اسامه كه يكي از 50 فرزند اين سرمايه دار سعودي بود، در سال 1993 سهم خود در تجارت خانوادگي را از دست داد و از سوي خاندان بن لادن طرد شد.

نظرات بینندگان