arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

انتقاد اردوغان از نام "اتحادیه عرب"

رئیس جمهور ترکیه از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب به دلیل عدم ناتوانی در ایجاد اتحاد در جهان مسلمانان انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور ترکیه از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب به دلیل عدم ناتوانی در ایجاد اتحاد در جهان مسلمانان انتقاد کرد.

به گزارش انتخاب، به نقل از روزنامه دیلی صباح ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به "نژاد پرستی" به عنوان مهمترین تهدید جهان اسلام گفت، استفاده از واژه‌های عرب و ترک برای ابراز تفاوت ناراحت کننده است.

اردوغان ادامه داد: آیا در مقابله با اتحادیه عرب باید یک اتحادیه کشورهای ترک شکل بگیرد؟ چرا اساسا باید چنین اتحادیه‌ای وجود داشته باشد؟ در یک طرف سازمان همکاری اسلامی را شکل می‌دهید و از طرف دیگر اتحادیه عرب را. چرا نام یکی را سازمان همکاری و نام دیگری را اتحادیه عرب گذاشته‌ایم؟ اعراب هیچ برتری نسبت به غیرعرب‌ها ندارند همانطور که غیرعرب‌ها هیچ ارجحیتی به اعراب ندارند. برتری فقط در تقواست.

وی افزود: ما معیارهای خود را از دست داده‌ایم و به همین دلیل هم با مشکلات عدیده مواجه شده‌ایم. ما باید بار دیگر این معیارها را بیابیم و به اصل خود بازگردیم.

رئیس جمهور ترکیه پس از برعهده گرفتن ریاست دو ساله سازمان همکاری اسلامی در سیزدهمین نشست سران آن متعهد شد تا در چتر این سازمان اقدامات بیشتری انجام دهد.

وی همچنین هشدار داد، جهان اسلام از سوی اختلافات شیعه و سنی تهدید می‌شود در حالی که این دو مذاهبی جداگانه نیستند بلکه تنها مسیرهایی در اسلام محسوب می‌شوند و هیچ کس نباید بر "برادری ما به عنوان مسلمان" سایه بیندازد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان