arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

آلمان میزبان دور جدید مذاکرات اوکراین

وزیر امور خارجه آلمان از دعوت همتایان روسی، اوکراینی و فرانسوی خود برای حضور در نشست 11 مه برلین خبر داد. هدف از این دیدار، کاهش اختلافات مسکو و کی‌یف عنوان شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه آلمان از دعوت همتایان روسی، اوکراینی و فرانسوی خود برای حضور در نشست 11 مه برلین خبر داد. هدف از این دیدار، کاهش اختلافات مسکو و کی‌یف عنوان شده است.

به گزارش انتخاب، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی که امروز یکشنبه در روزنامه دی ولت و سایر روزنامه‌های اروپایی منتشر شد، گفت: لازم است تا حرکت جدیدی برای از میان بردن موانع میان کی‌یف و مسکو آغاز شود. به همین دلیل است که دعوت‌نامه‌ای برای وزرای خارجه روسیه، فرانسه و اوکراین ارسال کرده‌ام تا یازدهم مه (23 اردیبهشت) به برلین بیایند.

سخنان اشتاینمایر در حالی مطرح می‌شود که دو روز پیش وزیر امور خارجه اوکراین پیشنهاد برگزاری چنین نشستی را مطرح کرده بود. از زمان آغاز اعتراضات در اوکراین در دو سال پیش، حدود 9300 تن کشته و بیش از 21 هزار تن زخمی شده‌اند. به‌رغم اینکه چندین توافق آتش‌بس میان طرفین به امضا رسیده، اما توافق سازش سیاسی هنوز حاصل نشده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان گفت، مذاکرات برلین بر زمینه‌سازی برگزاری انتخابات محلی در مناطق شرقی متمرکز است و "پیشنهادهایی جدی" در کنار "پیشنهادهای بازسازی" از جانب سازمان امنیت و همکاری اروپا (OECD) مطرح شده است. اشتاینمایر همچنین هشدار داد که آتش‌بس بسیار شکننده است و نباید فرصت را برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک از دست داد.

اوایل روز شنبه کی‌یف اعلام کرد، دو تن از سربازان اوکراین در جریان درگیری جدید میان نیروهای دولتی با شبه‌نظامیان روس‌گرا کشته شدند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان