arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

مدیر رادیو ایران: صدا و سیما تحت فشار رقبای رسانه‌ای‌ست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایسنا نوشت: مدیر رادیو ایران دربار‌ه‌ی لزوم بالا بردن روحیه‌ی نقدپذیری در بین مدیران صداوسیما، می‌گوید: نقدهایی که با نگاه دلسوزانه انجام می‌گیرند واکنش لحظه‌ای ایجاد نمی‌کند؛ نقد اگر با دیدگاه کارشناسی و منصفانه انجام شود می‌تواند به بهبود روند صداوسیما کمک کند.

بهنام احمدپور مبارکه ، در ادامه مطلب بالا اظهار کرد: در رادیو تا جایی که درگیر بوده‌ایم و رسانه‌ها نقد کرده‌اند، سعی‌مان بر این بوده است که اگر آن نقد کارشناسانه است با دقت بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم. اما زمانی که نقدها با غرض‌ورزی آلوده می‌شوند و بار علمی ندارند، مشکل‌ساز می‌شوند.

او سپس گفت: نقدی که در فضای علمی انجام می‌گیرد برای اصلاح روند امور موثر است، اما اگر این نقد فراتر از مسائل علمی و کارشناسی باشد، منجر به ایجاد حاشیه و مسائل دیگری می‌شود و واکنش به همراه خواهد داشت.

احمدپور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند درصد از مشکلات صداوسیما را می‌توان به حساب کمبود بودجه گذاشت؟ اظهار کرد: خیلی از مشکلات سازمان به بودجه برمی‌گردد؛ چراکه یک رسانه اگر نتواند نیازهای اصلی خود را از مسیرهای درست تأمین کند آن موقع است که از خیلی از استانداردهایی که مورد نظرش است باید بگذرد. به همین جهت این شرایط بر نوع نگاه بیرونی هم تأثیر می‌گذارد.

او با اشاره به رقبای رسانه‌ای تلویزیون و سرمایه‌گذاری آن‌ها برای سبقت گرفتن، یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر صداوسیما تحت فشار این رقبای رسانه‌ای است و تمام مسائل صداوسیما تحت فشار قرار گرفته است.

او در پاسخ به اینکه سازمان صداوسیما با وجود رقبای رسانه‌ای همچون شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های ماهواره‌ای و... چگونه می‌تواند به‌روز باشد و نیاز مخاطب را برآورده کند، اظهار کرد:‌ طبیعتا ما در یک مسیر بسیار پرتلاطم قرار گرفته‌ایم و هر روز که می‌گذرد شبکه‌ها و رسانه‌های جدیدی به سپهر رسانه‌ای اضافه می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرد. اما چه تضمینی وجود دارد که فردا روزی چه سرنوشتی در انتظار این شبکه‌هاست. این شبکه‌ها هم با چالش جدی روبه‌رو خواهند شد اما یک رسانه برای اینکه حذف نشود باید با نگاه آینده‌پژوهانه، مسیر حرکت رسانه‌های امروزی را که هر روز رشد می‌کنند ببیند و گام‌هایشان را بلندتر از آن‌ها بردارد و این گام برداشتن مستلزم و نیازمند سرمایه‌گذاری‌ خوب است.

مدیر رادیو ایران در همین زمینه یادآور شد: در حال حاضر رادیو ایران در بعضی از نقاط تهران هم با مشکل سیگنال رسانه روبه‌روست. در حالی که به‌روز شدن باید مداوم انجام شود و این نیازمند سرمایه‌گذاری است. وقتی چند قدم به بیرون از تهران می‌روید سیگنال‌ها قطع می‌شوند، مخاطب طبیعی است که منتظر رسانه‌های دیگری هم باشد. این رسانه‌ها در حال حاضر از ظرفیت‌های خودشان حداکثر بهره‌برداری را می‌کنند و ضعف مجموعه‌های ما را رو می‌کنند.

احمدپور سپس با اشاره به معضلات مالی سازمان صداوسیما یادآور شد: اگر معضلات مالی سازمان برطرف شود این مجموعه آنقدر کارشناسان برجسته دارد که در فضای رسانه‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

او با تأکید بر اینکه توقع از سازمان صداوسیما باید در حد جایگاهش باشد، گفت: امروز هر مجموعه رسانه‌ای جایگاه خاص خودش را در سپهر رسانه‌ای اشغال کرده است. توقع از صداوسیما هم باید در حد جایگاهی باشد که آن را داراست. اینکه با چه توانی بتوانیم ظرفیت‌سازی کنیم مهم است. اگر هر کسی در این مسابقه بتواند نیازهای مخاطب را بهتر تشخیص دهد می‌تواند سهم بیشتری از این مسابقه را به خود اختصاص دهد.

احمدپور در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به این پرسش که مطرح می‌شود بسیاری از پیشکسوتان رادیو از رادیو رانده شده‌اند، اظهار کرد:‌ هر کدام از هنرمندان قدیمی که در رادیو ایران بوده‌اند و سابقه داشته‌اند، ما از حضورشان در رادیو استقبال می‌کنیم.

او درباره پیشکسوت رادیویی همچون احمد شیشه‌گران که مطرح می‌شود از رادیو رانده شده است، گفت: پیشکسوتی همچون احمد شیشه‌گران سال‌هاست که از رادیو رفته است اما ما همچنان همکاری‌مان را با ایشان ادامه می‌دهیم. ایشان در هدایت بعضی از برنامه‌های رادیو ایران همکاری می‌کنند؛ چرا که از اساتید برجسته رادیو هستند.

او سپس گفت: احمد شیشه‌گران سال‌ها پیش قبل از برنامه «جمعه ایرانی» با «صبح جمعه با شما» خداحافظی کرد اما اکنون با رادیو ایران در ارتباط است و همکاری می‌کند و هر جا که لازم باشد در مسیر برنامه‌سازی، هدایت برخی از برنامه‌ها را بر عهده می‌گیرد و یا آن‌ها را اصلاح می‌کند.

بهنام احمدپور در پایان گفت‌وگوی خود از راه‌اندازی سه برنامه جدید در رادیو ایران خبر داد.

او گفت: به‌زودی یک مجموعه پلیسی در رادیو ایران به روی آنتن خواهد رفت. این برنامه که عنوان آن هنوز مشخص نشده است هر روز یک پرونده جنایی را با حضور کارشناسان برای مردم بازگو می‌کند.

وی درباره پخش این برنامه نیز گفت: به‌تازگی مراحل مقدماتی تولید این مجموعه رادیویی آغاز شده است.

احمدپور از ساخت یک مسابقه جدید و یک برنامه جدید ویژه روستاییان خبر داد.

نظرات بینندگان