arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

انتقاد علی لاریجانی از مدیریت قالیباف: با رفتار سخت نمی‌توان شهر را اداره کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی از آمادگی مجلس برای بررسی لایحه ای درخصوص جلوگیری از دولتی شدن شهرداری ها و حذف شورایاری ها که در برنامه ششم توسعه مورد اشاره قرار گرفته، خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس مجلس شورای اسلامی از آمادگی مجلس برای بررسی لایحه ای درخصوص جلوگیری از دولتی شدن شهرداری ها و حذف شورایاری ها که در برنامه ششم توسعه مورد اشاره قرار گرفته، خبر داد.

به گزارش انتخاب، علی لاریجانی در همایش شورایاران و مدیران محلات تهران درخصوص درخواست شهردار تهران مبنی بر جلوگیری از دولتی شدن شهرداری‌ها و حذف شورایاری‌ها در برنامه ششم توسعه، گفت: بدون شک مجلس این آمادگی را دارد تا در زمان بررسی برنامه ششم توسعه اقدامات حمایتی را مدنظر قرار دهد؛ لذا اگر اعضای شورای شهر تمایل دارند می‌توانند در نشست‌های مختلف خود، لایحه‌ای را تهیه و به مجلس ارائه دهند یا موادی را که لازم است به برنامه ششم توسعه اضافه شود، به مجلس ارائه کنند و بدون شک مجلس نیز از آن حمایت خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد تا جای ممکن کار‌ها به مردم واگذار شود گفت: اصل واگذاری کار‌ها به مردم، اصلی درست است زیرا یکی از اشتباهات رخ‌داده پس از انقلاب در ساماندهی امور دیوانی، تلاش برای قرار دادن همه کار‌ها در دست دولت بود به عنوان مثال در امور اقتصادی بخش زیادی از صنعت کشور دولتی شد، اما آرام‌آرام این بلوغ فکری در کشور حاصل شد و خیلی از کار‌ها در حال واگذاری به مردم است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور زمانی سالم و سلامت است که در دست مردم باشد گفت: هدف اصلی در سیاست‌های اصل ۴۴ که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را ابلاغ کردند آن بود که امور به مردم واگذار شود البته کمی بد اجرا شد اما اصل فکر بر همین مبنا شکل گرفت.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: بهبود زندگی، توشه آخرت و عیش حلال سه امری است که شایسته است خردمندان به آن توجه کنند.

لاریجانی افزود: اگر امروز آسیب‌های زیادی را در امور کشور شاهد هستیم، باید در خردمندی کار شک کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی از تلاش‌های شهرداری تهران در جنوب، شمال، شرق و غرب تهران قدردانی کرد وگفت: امروز یکی از مشکلات ما، بیکاری و تنگی معیشت است و به طور حتم سرافرازی کشور و تأمین زندگی با سعادت در گرو اقتصاد روان است.

وی با یادآوری برخی سازوکارهای غلط حاکم بر کشور در سال‌های گذشته، افزود: البته عوامل بیرونی از جمله تحریم‌ها نیز در این امر دخیل بود اما همه این مشکلات ناشی از تحریم‌ها نبود بلکه سازوکار غلط در کشور وجود داشت.

لاریجانی به نقش مهم مشورت کردن در کشور اشاره کرد و افزود: اگر مشورت نباشد، بدنه جامعه رشد نمی‌کند؛ این درحالی است که یکی از مشکلات جوامع کمونیستی، تصمیم‌گیری عده‌ای و ابزار بودن بقیه جامعه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های پیامبر (ص) مشورت کردن با یاران خود بود که ما نیز باید از سیره نبوی تبعیت کنیم، لذا در این موضوع نیز باید کمک کنیم تا سازوکار شورایاری‌ها قانونمند شود.

وی یادآور شد: قانونمند کردن سازوکار تحرکات شورایاری‌ها و برخوردار کردن ساختار آن‌ها از عقبه‌ای ثابت و درآمدی پایدار، دو کار لازم و مهم به شمار می‌رود که این دو مکمل یکدیگر بوده و اگر نباشند، شورایاری‌ها دچار لغزش می‌شوند.

لاریجانی افزود: در خارج از کشور، امورات اداری شهر را به شهرداری‌ها سپرده‌اند که این موضوع در ایران در حال تکمیل است، یعنی بخشی از امور را به شهرداری‌ها سپرده‌ایم و بخش دیگری هنوز در دست وزارتخانه‌هاست حال باید این بحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام تکمیل شود تا بررسی شود که بهتر است چه مدلی از اداره کشور را در پیش گیریم چراکه اگر فقط محور وزارتخانه‌ها باشند، دیگر شورا‌ها اختیار چندانی نخواهند داشت، اما اگر بخواهیم دولت را چابک کنیم، باید بخشی از امور اداری را به شورا‌ها بسپاریم.

رئیس قوه مقننه با یادآوری فرمایشات امروز مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان، تاکید کرد: امروز ایشان بر اصل تحمل مخالف اشاره‌ای کردند که نشان می‌دهد در شورا‌ها هم نباید اختلافات را تبدیل به نزاع کرد و باید با مردم با مدارا رفتار کرد؛ چراکه با رفتار سخت نمی‌توان شهر را آباد کرد.

لاریجانی به ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در کشور اشاره کرد و گفت: مردم از پروژه‌های نصفه و نیمه بهره‌ای نمی‌برند، امروزه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور، وجود دارد در حالی که نیمه‌تمام ماندن پروژه‌ها باعث فرسایش نیرو‌ها می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانونمندی و برخورداری شورایاری‌ها از پشتوانه‌ای محکم، موجب ساماندهی این نهاد شده و نمونه خوبی برای دیگر شهرهای کشور خواهد بود.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان