arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۶۱۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

این آتش دوباره زبانه می‌کشد؟

هنوز یک سال از حضور «جواد بختیاری» در سمت رییس انجمن خوشنویسان ایران نگذشته بود که صندلی ریاست این انجمن به رییس سابق تحویل داده شد؛ اتفاقی که شاید یک‌بار دیگر آتش اختلاف‌ها را در این انجمن شعله‌ور کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، انجمن خوشنویسان ایران نتوانست بیش از 10 ماه تغییرات جدید در ساختار خود را تاب بیاورد و هنوز یک سال از تشکیل دوازدهمین مجمع این انجمن و انتخاب «جواد بختیاری» به‌عنوان رییس شورای عالی نگذشته بود که با استعفای او از سمت ریاست شورای عالی، «غلامحسین امیرخانی» بار دیگر بر صندلی ریاست این انجمن تکیه زد.

پیش از برگزاری دوازدهمین مجمع انجمن خوشنویسان ایران در مردادماه 94، مدت‌ها بود که این نهاد باسابقه‌ی هنری دچار اختلاف‌ نظرهایی شده و رسمیت گذشته‌ی خود را از دست داده بود. اختلاف‌ نظرها باعث شده بود که انجمن یکپارچگی خود را از دست بدهد و دچار چنددستگی شود. در مدت 10 سال، اعضا و هنرمندان عضو این انجمن نتوانستند بدون دخالت وزارت ارشاد، به اختلاف‌های میان خود پایان دهند. این مشکلات تا جایی پیش رفت که وزارت ارشاد به‌عنوان میانجی، پا به میدان گذاشت تا با برگزاری دوازدهمین مجمع و انتخابات تازه‌ی رییس و شورای عالی، آتش اختلاف‌ها را خاموش کند.

به همین منظور، ستاد ویژه‌ای از طرف وزارت ارشاد برای برگزاری مجمع این انجمن تشکیل شد. وزارت ارشاد اعلام کرد انجمنی که در این مجمع تشکیل خواهد شد، به‌طور رسمی به‌عنوان انجمن خوشنویسان ایران تلقی می‌شود و با هرگونه فعالیت غیرقانونی، مطابق قانون برخورد خواهد شد.

31 تیرماه 94 معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی دوازدهمین مجمع سراسری انجمن خوشنویسان ایران بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه از اعضای انجمن خوشنویسان دعوت شده بود تا در دوازدهمین مجمع سراسری این انجمن حضور داشته باشند. همچنین در این بیانیه اعلام شد که می‌توان به جای پافشاری برای حاکم کردن رأی و نظر شخصی، از اختلاف‌ نظرهای هنری و تخصصی در راستای تضارب آرا، بحث، اقناع و احترام و پایبندی به خرد و انتخاب جمعی بهره برد و انجمنی با طراوت و پویا داشت.

سرانجام دوازدهمین مجمع انجمن خوشنویسان اول مردادماه 94 برگزار شد. علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - که شخصا در این مجمع حضور داشت، در سخنانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می‌داند که در مقابل هر اقدام غیرقانونی و هرگونه خودمحوری با قاطعیت تمام بایستد. دوراندیشی و مسئولیت‌شناسی ایجاب می‌کند که ما امروز را حلقه واسط گذشته و آینده بدانیم و در این نقطه وصل و حلقه وحدت، دامن تدبیر فرو نگذاریم.

او با اظهار تأسف نسبت به دامن زدن به اختلاف‌های به‌وجود آمده در انجمن، گفت: اگر بخواهیم خوش‌نویسی مانند گذشته همچنان هنری صاحب منزلت و مرتبت شناخته شود و همچنان مخاطبانش را حفظ کند، ضرورت دارد که در آن تأمل و بازنگری شود. متأسفانه این جمع فرهیخته امروز خود را با مشکلات دیگری مشغول کرده است. بنابراین ضرورت دارد دیگر بار به مرور گذشته بپردازد. سوگ‌مندانه شاهدیم افرادی به جای اتفاق، بر طبل اختلاف می‌کوبند و به بهانه عدالت، عداوت می‌ورزند.

مجید ملانوروزی - مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد - نیز در گفت‌وگویی که پس از برگزاری مجمع انجام داد، گفت: دولت یازدهم از زمانی که کار خود را آغاز کرد می‌خواست، مشکلاتی را که موجب ایجاد انشقاق در انجمن خوشنویسان ایران شده، نادیده بگیرد و براساس همدلی و همراهی همه استادان، این دو انجمن را به هم نزدیک کند. ما در وزارت ارشاد ۲۰ ماه برای این موضوع زمان صرف کردیم که البته زمان زیادی برای حل چنین موضوعی است. خوشحالم فضایی ایجاد شد که خوشنویسان مشکلات صنفی خود را حل کنند. امیدوارم مجمعی که برگزار شد فصل‎الخطاب اختلافات خوشنویسان باشد تا با انرژی بهتر با هم پیوند بخورند و به فعالیت‌شان ادامه دهند.

پس از برگزاری انتخابات، جواد بختیاری به‌عنوان رییس شورای عالی، سیده صغری حسینی، رسول مرادی و الهه خاتمی به‌عنوان اعضای شورای عالی منتخب از تهران، علی‎اشرف صندوق‎ آبادی، عباسعلی صحافی مقدم، حیدر موسوی، رضا زدوار، یادگار خیام، مجید چیزفهم دانشمندیان به‌عنوان اعضای شورای عالی منتخب از شهرستان‌ها و جمشید یاری شیرمرد و عسگر محمدی‌تبار به‌عنوان بازرسان اصلی انجمن انتخاب شدند.

رییس جدید انجمن خوشنویسان ایران در نخستین گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا در مردادماه 94 به تشریح فعالیت‌های انجمن پرداخت و گفت: انجمن نیازمند تحولات بنیادین بود. اساس کار من در مدیریت این انجمن، حرکت براساس خرد جمعی است. به‌خاطر برخی مشکلات، فرصت برگزاری مجمع نبود تا این‌که با حمایت وزیر ارشاد، این اتفاق رخ داد و مجمع برگزار شد. در مجمع نیز تعداد قابل توجهی از خوشنویسان کشور حضور داشتند و پس از برگزاری انتخابات، من به‌عنوان رییس جدید انجمن به جای غلامحسین امیرخانی انتخاب شدم.

بختیاری به سال‌های حضور غلامحسین امیرخانی در انجمن خوشنویسان نیز اشاره و اظهار کرد: استاد امیرخانی زحمات زیادی کشیدند، اما ساختار فرسوده و سنتی سیستم مدیریتی، جوابگوی نیازهای امروز نبود. خود استاد بسیار مصر بودند که تغییراتی در انجمن رخ دهد و از انرژی و پتانسیل هنرمندان استفاده شود.

اما در نهایت، 10 ماه پس از حضور جواد بختیاری در سمتی جدید در این انجمن، استعفای او از ریاست شورای عالی رسانه‌ای شد. با پیگیری خبرنگار ایسنا برای تأیید صحت این خبر، یدالله کابلی - عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران - از تغییر مدیر این انجمن خبر داد.

او با اعلام این‌که جواد بختیاری از ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران استعفا کرده است، گفت: شورای عالی در جلسه‌ای، این استعفا را پذیرفت و در انتخابات داخلی، غلامحسین امیرخانی به‌عنوان رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان انتخاب شد.

با این وجود، امیرخانی در تماس خبرنگار ایسنا ارائه توضیح بیشتر در این‌باره را به سخنگوی انجمن ارجاع داد و ترجیح داد که مصاحبه‌ای با رسانه‌ها درباره‌ی حضور دوباره‌اش در انجمن نداشته باشد.

اکنون نیز با این‌که هنوز بیانیه‌ای رسمی درباره این تغییر منتشر نشده، اما انتخاب امیرخانی در پورتال رسمی انجمن خوشنویسان ایران اعلام شده است.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان نیز این خبر را تأیید کرده است. با این حال، جواد بختیاری پاسخگوی تماس‌های مکرر خبرنگار ایسنا درباره‌ی دلیل استعفای ناگهانی‌اش از انجمن نیست، در شرایطی که او پیش از این در گفت‌وگوهایش با ایسنا، از برنامه‌های جدید انجمن برای سال 95 گفته و اعلام کرده بود که انجمن درصدد برگزاری برنامه‌های جدیدی برای بین‌المللی شدن است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان