arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

انگلیس برای مسلمانان چه خوابی دیده است؟

دولت انگلیس عملیاتی پنهانی را با هدف ایجاد تغییرات رفتاری و فکری در میان جوانان مسلمان بریتانیایی به راه انداخته است که واحد پژوهش، اطلاعات و ارتباطات این کشور موسوم به "ریکو" عهده‌دار آن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت انگلیس عملیاتی پنهانی را با هدف ایجاد تغییرات رفتاری و فکری در میان جوانان مسلمان بریتانیایی به راه انداخته است که واحد پژوهش، اطلاعات و ارتباطات این کشور موسوم به "ریکو" عهده‌دار آن است.

به گزارش انتخاب، روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی به افشاگری برنامه دولت بریتانیا علیه مسلمانان این کشور پرداخت که طی آن به بهانه جلوگیری از پیوستن مسلمانان این کشور به داعش، عملیات های شناسایی و رورانی متعددی رویشان انجام می شود. بخش هایی از مطلب روزنامه گاردین را در ادامه می خوانید:

دولت انگلیس مجموعه ای از پروپاگانداهای پنهانی را به راه انداخته است که هدف آن ایجاد تغییرات رفتاری و فکری در میان جوانان بریتانیایی مسلمان است و آن را تحت عنوان بخشی از برنامه مبارزه با رادیکالیزم معرفی کرده است. بخش پنهانی وزارت کشور انگلستان، عملیات پنهانی چند میلیون پوندی را به راه انداخته است.

واحد پژوهش، اطلاعات و ارتباطات(Ricu) انگلستان که بخشی از "ستاد امنیت و مقابله با تروریزم" دستگاهی تبلیغاتی است که با الهام از دوران جنگ سرد راه اندازی شده است.

هرچند شیوه های واحد پژوهش، اطلاعات و ارتباطات(Ricu) به گونه ای است که برخی از مسلمانان را وحشت زده می کند و با انتقادات زیادی نیز رو به روست، این دستگاه تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا نقش دولت را در عملیات های خود پنهان کند.

یکی از اقدامات ریکو که خود را کمپینی برای ارائه مشاوره درباره جمع آوری کمک برای پناهندگان سوری معرفی می کند، دیدارهای چهره به چهره با هزاران دانشجوی سال اولی است، این عملیات به گونه ای صورت می گیرد که دانشجویان حتی تصور نمی کنند با بخشی از یک برنامه دولتی سر و کار دارند!

این کمپین، که نام آن "کمک به سوریه" است، جزوه هایی را به 760 هزار خانه مسلمان نشین توزیع کرده است بدون این که دریافت کنندگان بدانند این جزوه ها از سوی دولت انگلیس تهیه و تدوین شده است.

بیشتر کار ریکو به یک شرکت ارتباطاتی به نام " Breakthrough Media Network " محول شده است که ده ها سایت راه اندازی کرده، کلیپ ها و ویدئوهای متعدد تهیه می کند، جزوه منتشر می کند و حتی صفحات توییتر و فیسبوک و پادکست های اینترنتی به راه می اندازد تا مثلا "حقیقت درباره داعش" و "کمک به مردم سوریه" را آموزش دهد.

این شرکت برنامه هایی را در مدارس و دانشگاه ها برگزار می کند و با سازمان های اصلی مسلمانان ارتباط برقرار می کند تا پیام های خود را که به دستور واحد ریکو تدوین شده است در میان جامعه مسلمان انگلیس پخش کند.

نمونه ای از وب سایت های راه اندازی شده تحت این برنامه

اسنادی که روزنامه گاردین مشاهده کرده است، نشان میدهد ریکو به صورت پنهانی به این شرکت رسانه ای گفته است که محتوای اطلاعات منتشر شده باید با نظارت و خواست ریکو باشد.

پیام های تولید شده در این عملیات، برای مسلمان و مخصوصا مردان 15 تا 39 ساله در نظر گرفته شده است.

منتقدان برنامه "تغییر رفتار" ریکو می گویند این برنامه می تواند به رابطه مسلمانان با دولت انگلیس خدشه وارد کند. عمران خان که وکیل حقوق بشر است می گوید: اگر دولت می خواهد شهروندان مسلمان به حرفش گوش دهند، باید اعتماد کند تا به آن اعتماد شود، باید صداقت پیشه کند، این برنامه فاقد صداقت است و کاملا فریبکارانه است.

*نسیم
نظرات بینندگان