arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

واکنش بعیدی نژاد به انتشار اخبار سخنانش در دانشگاه امام صادق(ع)

مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در واکنش به انتشار اخبار سخنانش در دانشگاه امام صادق(ع) نوشت: فردی بی‌نام و نشان از مبدأ استانبول با نقل‌ قول‌های نادرست سعی در ایجاد التهاب داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در واکنش به انتشار اخبار سخنانش در دانشگاه امام صادق(ع) نوشت: فردی بی‌نام و نشان از مبدأ استانبول با نقل‌ قول‌های نادرست سعی در ایجاد التهاب داشت.

به گزارش انتخاب، حمید بعیدی نژاد در خصوص انتشار برخی اخبار در خصوص جلسه‌اش با دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) در کانال تلگرامش نوشت: متاسفانه فردی بی نام و نشان از جلسه ی خصوصی و صمیمانه دیشب میان بنده با دانشجویان عزیز دانشگاه امام صادق (ع) که بیش از سه ساعت طول کشید با بی اخلاقی کامل مبادرت به طرح مطالب و نقل و قولهای نادرست و کاملا جهت دار نموده و جالب است که از مبدأ "استانبول"!! اقدام به توییت کردن آن برای ایجاد التهاب کرده است. بنده مطمئن هستم که این اقدام غیر اخلاقی هیچ نسبتی با دانشجویان شرکت کننده در جلسه که تلاشی بلیغ برای رفع ابهامات خود داشتند ندارد. برای جلوگیری از انتشار و تحلیلهای نادرست بعدی بنظرم رسید که روایت درست مطالب ارائه شده را خدمت عزیزان تقدیم کنم:

١- در خصوص وارد شدن به یک مذاکرات دو جانبه یا مذاکرات بین المللی ابتدا هر کشوری با توجه به منافع خود تصمیم به مشارکت و یا عدم مشارکت در چنین مذاکراتی میکند. بعد از عبور از این مرحله از تصمیم گیری، در صورت تصمیم به شرکت در مذاکرات، یکی از آفتهای مهم مذاکرات، پیش داوری نسبت به سرانجام مذاکرات است. این پیش داوری دوحالت دارد یا آنکه مذاکره کنندگان قصد آن داشته باشند که فقط بصورت صوری در مذاکرات شرکت کنند ولی اعتقادی به موفقیت مذاکرات نداشته باشند و در واقع بدنبال شکست مذاکرات باشند، یا آنکه پیش داوری آنها بر عکس، ورود به مذاکرات با هدف موفقیت صد در صد مذاکرات و حصول توافق فارغ از محتوای توافق حاصل از مذاکرات باشد.

هر دوی این رهیافتها غلط میباشد. رهیافت صحیح آنست که وقتی کشور تصمیم به ورود به مذاکره گرفت، مذاکره کنندگان تمامی تلاش خود را معطوف به پیشبرد منافع کشور نمایند. کشور نیز طبیعی است که نتیجه را تابع محتوای توافق نهایی که نتیجه مذاکرات است بداند. اگر محتوای توافق منطبق با منافع ملی نبود و طرفهای مذاکرات حاضر به پذیرش خطوط قرمز نظام نبودند مذاکرات با شکست و اگر بر عکس طرفهای مذاکرات حاضر به پذیرش اصول و خطوط قرمز کشور بودند، مذاکرات میتواند موفق باشد. در مذاکرات هسته ای این مراحل با همین رهیافت صحیح طی گردید.

بعد از تصمیم نسبت به ورود به مذاکرات توسط نهادهای عالی تصمیم گیری در کشور، تمام این دو سال و نیم صرف این گردید که ببینیم آیا میتوانیم به توافق برسیم یا نه و برای اینکار باید طرفهای مقابل خطوط قرمز نظام ما را می پذیرفتند. ما تا روزهای آخر هم واقعا نمی دانستیم که آیا مذاکرات موفق خواهد شد یا نه، چون ملاک برای ما حفظ اصول نظام بود. هیچ اعتقاد و یا دستورالعمل سیاسی نداشتیم که مذاکرات به هر قیمتی باید موفق باشد. آقای دکتر روحانی خود بیش از همه بر این امر تاکیدداشتند و هیچگاه به کمتر از حفظ حقوق کشور رضایت نمی دادند. امروز در مرحله پسابرجام هم همین شرایط صادق است. عده ای مترصد هستند که با مواجه شدن با هر کُندی در اجرای برجام ما اجرای برجام را با شکست روبرو کنیم و ممکن است عده ای هم باشندکه بخواهند اجرای برجام تحت هر شرایطی حتی با نقض تعهدات طرف مقابل و به هر قیمتی ادامه یابد. این رهیافت نیز نادرست است. ما رفتار طرفهای مقابل خود را کاملا رصد می کنیم و در صورت نقض عهد از سوی آنها بی شک اقدام متقابل را اتخاذ خواهیم نمود.

٢- برای تشخیص موارد نقض عهد طرفهای مقابل ساز و کاری در کشور پیش بینی شده است که همان هیات عالی نظارت بر برجام میباشد. این هیات عالی تمام تحولات را دقیقا رصد میکند و بی شک وقتی با موارد نقض عهد روبرو شد، این نقض عهد از سوی طرفهای مقابل را اغماض نخواهد کرد و عکس العمل مناسب را نشان خواهد داد.

٣- موضع اساسی ج.ا. ایران در خصوص توسعه برنامه موشکی آنست که این موضوع هیچ ارتباطی با برجام ندارد و این موضع امروز به صراحت از سوی طرفهای مقابل هم به آن اذعان شده است. بر این اساس تحریمهایی که آمریکا در اقدام علیه آزمایشات موشکی کشورمان نسبت به برخی اتباع ایران بعد از آزمایشات موشکی اخیر وضع کرد نیز با وجود آنکه مورد مخالفت صریح کشور ما قرار گرفته است، اما از نظر بنده بعنوان یک کارشناس نقض برجام نیست. البته اگر هیات عالی ناظر بر اجرای برجام مطابق با شروط و اصول بیان شده توسط مقام معظم رهبری این تحریمها را نقض برجام تشخیص دهد، قطعا همه باید اطاعت کنیم و یکپارچه با نقض برجام از سوی طرف دیگر مقابله کنیم. درهمین چارچوب باید توجه نمود که توسعه برنامه موشکی کشوراز اهدافی است که همه ما بعنوان یک هدف ملی از آن دفاع می کنیم اما چگونگی رسانه ای کردن و یا رسانه ای نکردن و نوع اطلاع رسانی مربوط به انجام آزمایشات موشکی، خود امری تخصصی است که تصمیم آن با مراجع عالی نظامی و امنیتی کشور میباشد. سیاسی نمودن اینگونه مسائل به سود منافع کشور نمیباشدو ما باید به تصمیمات نهادهای عالی کشور اعتماد کنیم.

٤- اجرای کامل لغو تحریمها هدف بسیار مهمی است که در برجام بطور کامل تعریف شده است و باید هم کامل به اجرا در آید. ارزیابی ما آنست که تحریمهای مالی و اقتصادی اروپا، و تحریمهای مالی و اقتصادی ثانویه آمریکا

*خبرگزاری دانشجو
نظرات بینندگان