arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

تشکیل کمیته کاری مشترک سازمان میراث فرهنگی و صدا و سیما

کمیته کاری مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد تعامل و همکاری بیشتر دو مجموعه تشکیل می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب، صنایع دستی و گردشگری در دیدار مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محمد سرفراز رئیس سازمان صدا و سیما، بر توسعه همکاری های دو دستگاه در راستای تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیتهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید شد.

سلطانی فر در این دیدار گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به وظایف و مسئولیتهایی که دارد در فرآیند توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی  دارای نقش و جایگاه ویژه ای است.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی نیز دارای ظرفیتهای بسیاری است، تصریح کرد: کشور ما در هر ۴ شاخه اصلی گردشگری، تاریخی-فرهنگی، طبیهت گردی، کردشگری سلامت و گردشگری مذهبی و زیارتی دارای ظرفیتهای قابل توجهی است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به هدف گذاری کمی که برای ده سال آینده صورت گرفته است و براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، باید از تعداد ۵ میلیون نفرگردشگر به عدد ۲۰ میلیون نفر دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: دستیابی به این تعداد گردشگر، کاری سخت اما قابل انجام است، از ۲سال و نیم پیش تاکنون  با توجه به سیاست های دولت و دکتر روحانی مبنی بر تعامل مثبت با تمام کشورها و ملتهای دنیا، خیز ، رشد و جرقه ای در بخش گردشگری ایجاد شده است، همچنین لغو تحریم ها و اجرای برجام از دیگر عوامل بسیار مهم در روند افزایشی ورود گردشگران و سرمایه گذاران خارجی به کشور است.

سلطانی فر گفت: هدف گذاری ما این است که گردشگران داخلی را ساماندهی زمانی و مکانی کنیم یعنی با ارائه خدمات مطلوب در مقاصد گردشگری در استان های جذاب داخلی و معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی استانهای کم مراجعه؛ بخش گردشگری داخلی را رونق بخشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری گفت: علاوه بر ساماندهی مکانی و زمانی؛  از دیگر اهداف ما ایجاد اشتغال ضربتی و زود بازده است که در قالب هشت پروژه به ستاد اقتصاد مقاومتی پیشنهاد داده ایم.

سلطانی فر با تاکید بر این نکته که توسعه گردشگری داخلی با سرعت در حال پیشرفت است، گفت: خوشبختانه سفرهای داخلی در سبد هزینه های خانواده ها جای خود را باز کرده است و ما باید جاذبه ها و امنیت ایران را به گردشگران خارجی معرفی کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم  باید برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی از ظرفیت های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی بهره ببریم و آمادگی داریم در این زمینه به ویژه در امر تبلیغ با بخش خصوصی تعامل داشته باشیم ، همچنین در زمینه تولید برنامه هایی با مضامین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رسانه ملی به ویژه در بخش برون مرزی آماده همکاری هستیم.

وی اقدامات رسانه ملی در زمینه معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری ایران را مورد تائید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست و گفت: رویکرد صدا و سیما، رویکرد خوبی است و با تعامل بیشتر و ایجاد کمیته کاری مشترک در این زمینه به دستیابی به اهداف ممکن می شود.

معاون رئیس جمهور گفت: گردشگری یکی از مهمترین ابزارهای صدور ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و منعکس کننده واقعیتهای افتخارآمیز و امنیت داخل کشور است.

اهمیت توجه به موضوع گردشگری وظرفیت‌های آن دررسانه ملی

محمد سرافراز رئیس رسانه ملی هم در این دیدار با اشاره به شرایط پس از برجام گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده و افزایش رفت و آمدهای کشورهای خارجی، گردشگری بیشتر شده است و البته به این موضوع واقفیم که گردشگران خارجی بیشتر تخصصی هستند و با نگاه خاص گردشگری مانند گردشگری اسلامی و کویرگردی به ایران می آیند.

رئیس سازمان صدا و سیما افزود: پرداختن به موضوع گردشگری و ظرفیت های آن در معاونت های مختلف مدنظر بوده است و امیدواریم با همکاری ها و تعامل بیشتر نتایج مطلوبی در پی داشته باشد.

وی گفت: اگر گردشگری به عنوان یک کار جدید با افق و برنامه ریزی بلند مدت و یک طرح ملی در نظر گرفته شود ، باید سرمایه گذاری های بلند مدت در آن انجام شود و نتیجه بخش باشد.

سرافراز افزود: زیرساخت های گردشگری باید فراهم شود زیرا هنگامی که یک گردشگر به ایران می آید باید هم نیازهای اطلاع رسانی وی درباره جغرافیای کشور فراهم باشد و هم اطلاعات تاریخی به اضافه محل اقامت و دیگر نیازهای او سنجیده شود و قبل تر از هر موضوعی باید چهره مناسبی برای کشور برایش ترسیم شود.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه ضرورت معرفی ایران از آغاز تاسیس شبکه پرس تی وی در دستور کار این شبکه تاکنون بوده است گفت: اغلب گردشگران خارجی تصویری مغشوش و نادرست از ایران داشتند و تا چند سال گذشته نیز این تصویر غلط وجود داشت ؛ کارهای زیادی برای معرفی ایران در شبکه ها و فضاهای مجازی صورت گرفت تا بتدریج چهره واقعی ایران نمایان شده است.

رئیس رسانه ملی با تاکید بر اینکه در افقی دراز مدت باید معرفی بهتر ایران در دستورکار و در پروژه ای تعریف شود گفت: باید از ظرفیت های داخلی ، برون مرزی و همچنین دیگر رسانه‌ها در این زمینه بهره گرفت و البته در این زمینه به زبان های انگلیسی، عربی، اسپانیایی و فرانسه که پرتکلم‌ترین زبان ها هستند  برنامه سازی صورت گرفته است.

سرافراز افزود‌:‌ درکنار برنامه های بلند مدت معرفی جاذبه های گردشگری و میراثی ایران عزیز، برنامه های مقطعی هم جواب می دهد که در این باره هم برنامه های متعددی تولید و پخش می شود.

وی با اشاره به برخی جریان های ضد تبلیغی برای مخدوش و ناامن جلوه دادن ایران اسلامی گفت: باید مراقب باشیم تا با بازنشر جریان های معاند با آنها همسو نشویم و به تبلیغات سو‌ء آنها دامن نزنیم.

رییس رسانه ملی تصریح کرد: ما ملزم به استفاده از روش های جدید تبلیغی برای معرفی ایران اسلامی هستیم که تاثیر مثبت داخلی و خارجی خواهد داشت و در این زمینه اینفوگرافی می تواند به کمک بیاید و ارائه اطلاعات به صورت گویا و جذاب همراه با جاذبه های گردشگری و تبیین ظرفیت های آن می‌تواند موثر واقع شود.

سرافراز تاکید کرد: برای تبلیغ و معرفی ایران ، مشارکت و تعامل مورد نیاز در یک بسته کامل، قابل بررسی است و برپایی نشست های دوره‌ای در این زمینه راهگشا خواهد بود.

معاونان دو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام

منبع: مهر
نظرات بینندگان