arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

اعتراض مردم ژاپن به تغییر قانون اساسی در كشور

هزاران نفر از مردم ژاپن از روز گذشته در شهرهای مختلف این كشور از جمله توكیو در مخالفت با تغییر قانون اساسی دست به راهپیمایی و تجمعات اعتراضی زده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش انتخاب، معترضان كه شمار آنها در پایتخت به 50 هزار نفر رسیده است، می گویند تغییر قانون اساسی خطر و تهدید علیه ژاپن را افزایش می دهد.
این در شرایطی است كه در شصت و نهمین سالگرد تدوین قانون اساسی ژاپن كه مصادف با روز سه شنبه (دیروز) بود، نگرانی ها در خصوص پیشبرد این برنامه افزایش یافته است.
مردم ژاپن نگرانند كه دولت «شینزو آبه» نخست وزیر، با توجه به اینكه نمایندگان زیادی در مجلس دارد و انتخابات تابستانی پارلمانی نیز در پیش است، طرح اصلاح و تغییر قانون اساسی را به پیش ببرد.
حزب لیبرال دمكرات و حزب كومیتو اكثریت كرسی های مجلس را در اختیار دارند و همین به «آبه» امكان می دهد قانون اساسی را كه سال 1946 تدوین و یك سال بعد از آن به اجرا گذاشته شد، تغییر دهد.
یكی از مفاد این قانون بند 9 آن است كه اصلاح و حذف آن به نیروهای دفاعی ژاپن امكان می دهد در عملیات های برون مرزی برای اولین پس از جنگ جهانی دوم مشاركت كنند.
پیش بینی می شود مفاد بسیاری از قوانین جنجال برانگیز از سوی دولت اصلاح و نهایتا برخی از بندهای قانون اساسی مانند بند 9 از نو نگارش شود.
روزنامه «ژاپن تودی» می نویسد كه از نو نوشتن برخی از اصول قانون اساسی می تواند چالشی بزرگ باشد و نظرسنجی ها نشان می دهد اكثر مردم ژاپن با این اقدام مخالفند.
قانون اساسی پاسیفیك ژاپن كه اكنون در كشور اجرا می شود ممانعت های زیادی برای عملیات های خارج از مرزهای ژاپن در نظر گرفته است.
خبرگزاری شین هوا چین نیز در این باره گزارش كرده است كه معترضان ژاپنی در پایتخت، اصلاح قانون اساسی را حركتی در راستای سیاست های نظامی آمریكا در منطقه می دانند.
در جریان اعتراضات، مردم پلاكارت ها و پارچه نوشته هایی در دست داشتند كه بر روی آنها شعارهایی در مخالفت با اصلاح قانون اساسی نوشته شده است.
این تصمیم در شرایطی از سوی دولت ژاپن اتخاذ شده كه این كشور همراه با برخی از همسایگان خود بویژه چین دارای مناقشات ارضی است.
برخی تحلیل گران، دلیل این اقدام ژاپن را با فعالیت های چین در جزایر مورد مناقشه دو كشور در دریای شرقی چین و آزمایش‌های موشكی كره شمالی مرتبط دانسته‌اند.
دولت ژاپن پیشتر گفته بود كه ارتش خود را در واكنش به آنچه كه «تهدید رو به فزون» از ناحیه چین خواند، بازسازی خواهد كرد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان