arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

دکترای مامایی تصویب شد

قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت از مصوب شدن PhD مامایی خبر داد و گفت: هم اکنون در مرحله نوشتن برنامه های درسی و آموزشی این دوره هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت از مصوب شدن PhD مامایی خبر داد و گفت: هم اکنون در مرحله نوشتن برنامه های درسی و آموزشی این دوره هستیم.

به گزارش صدا و سیما، دکتر اکبری در همایش روز جهانی ماما که با حضور نماینده ماماهای برتر کشور و مسئولان وزارت بهداشت در ستاد مرکزی وزارت بهداشت درحال برگزاری است با اعلام این خبر که با تشویق حضار روبرو شد افزود: می دانم مدتهاست دنبال phd بودید که با تلاش معاون اموزشی وزیر بهداشت این امر محقق شد.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت هم در ادامه این همایش در سخنانی به اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت : در این طرح دستاوردهای بزرگی حاصل شده که نقش ماماها نیز در آن مشهود است.

دکتر ناصر کلانتری افزود: 28میلیون جمعیت روستایی توسط 3848 مرکز روستایی و شهرهای زیر 20هزار نفر با حضور 6700پزشک ،5300 ماما و32000 بهورز روستایی تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان و پزشک خانواده قرار گرفتند که از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت است.

وی اضافه کرد : همچنین برای 25میلیون جمعیت شهری با 2هزار پایگاه سلامت و 818 مرکز جامع خدمات سلامت با بکارگیری 9 هزار نیروی جدید که 4400 نفر از انها مراقب سلامت هستند و از این تعداد یک چهارم آنان ماما هستند.

دکتر کلانتری با بیان اینکه موارد یادشده از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت و نقش پررنگ و اثر گذار ماماها در اجرایی شدن اهداف این طرح است.

وی با تاکید بر خدمات ماماها در سلامت مادر و نوزاد افزود: مرگ و میر مادران باردار درگذشته 400در 100 هزار تولد زنده و مرگ نوزادان 90 در100هزار بود که هم اکنون مرگ و میر مادران به 19در صدهزار تولد زنده رسیده است.

دکتر کلانتری با بیان اینکه در روستاها بیش از 80درصد زایمان ها  در گذشته توسط ماماهای تجربی (قابله ها)انجام می شد گفت : اما هم اکنون در کشور 88/6 مادران در دوران بارداری 6بارتحت مراقبتهای دوران بارداری و 92/1 آنان یک بار در دروان بارداری تحت پوشش مراقبت های این دوران قرار می گیرند.
نظرات بینندگان