arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۹۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
بیزنس اینسایدر:

سیر باورنکردنی قدرت گیری محمد بن سلمان / سازمان جاسوسی آلمان این مرد را قمارباز سیاسی صدا می زند

سازمان اطلاعات آلمان او را "قمارباز سیاسی" لقب داده که می تواند جهان عرب را بی ثبات کند. دیگران هم درباره او اظهار تردید کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیر باورنکردنی قدرت گیری محمد بن سلمان / سازمان جاسوسی آلمان این مرد را قمارباز سیاسی صدا می زند

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ بیزنس اینسایدر نوشت: نایب ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان در پی بحران قیمت نفت به شخصیت بسیار آشنایی برای اقتصاددانان غربی مبدل شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این نشریه آنلاین در ادامه آورده است: محمد که فرزند شاه کنونی عربستان است و 30 سال دارد، دادوستد جهانی را با سخنانش از دوباره سازی اقتصاد عربستان تکان داد. 

او می خواهد بخشی از زیرساخت های کشورش را برای کاهش کسری بودجه بفروشد و ابَر صندوق ذخیره ای به ارزش 2 تریلیارد دلار (1.37 ترلیارد دلار) ایجاد کند تا وابستگی کشورش به نفت را کم کند.

او چگونه به نقطه ای رسید که بتواند چنین تصمیماتی بگیرد؟

ما نگاهی به گذشته او می اندازیم تا سیر ترفیع مقامش را بررسی کنیم:

محمد بن سلمان در 31 آگوست 1985 به دنیا آمد. او فرزند ارشد سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه کنونی عربستان است.

این شجره خانوادگی او است. پدر او، عبدالعزیز پیش از رسیدن به مقام پادشاهی، فرماندار ریاض بود، و به قدرت رسیدن او به محمد اجازه داد به سرعت پله های ترقی را بالا برود.

شاه سلمان مشهور به محافظه کاری سیاسی است. او حتی زندان کوچکی در زیرزمین قصرش دارد که در آن اعضای متمرد خاندان سلطنتی را به بند می اندازد.

شاهزاده محمد در دانشگاه ملک سعود حقوق خواند، که بنا به گفته شبکه خبری العربیه با نمره ی دوم از کلاس خود فارغ التحصیل شد.

این دانشگاه 65 هزار دانش آموز از هر دو جنسیت دارد. دانشجویان دختر کمیته انضباطی مخصوص خود را دارند و کلاس های مدرسان مرد با دوربین های مداربسته کنترل می شود.

در سال 2008 محمد در سن 23 سالگی به عضویت هیات وزیران درآمد. او که پیشینه ای در بخش مالی خصوصی داشت، در کمسیون کارشناسان فعالیت می کرد که به دولت در مورد مسائل فنی مالی مشاوره می داد.

طبق قوانین عربستان، تمام اعضای این شورا باید متولد عربستان سعودی باشد؛ در درستکاری و توانایی مشهور باشد و در گذشته به جرم بی اخلاقی و بی احترامی محکوم نشده باشد.

در دسامبر 2009 فعالیت سیاسی واقعی محمد بن سلمان در سن 24 سالگی آغاز شد.

او مشاور ویژه پدرش شد که در آن زمان همچنان فرماندار منطقه ریاض بود. او از آنجا به سرعت پله های ترقی را طی کرد و ظرف یک سال دبیرکل شورای رقابتی ریاض و عضو هیات امنای جامعه البیر در منطقه ریاض شد.

او در اکتبر 2011 در 26 سالگی مشاور ویژه پدرش سلمان شد، که در آن زمان معاون ولیعهد و وزیر دفاع بود. شاهزاده محمد در این دوره بنیاد محمد بن سلمان را برای کمک به جوانان نیازمند تاسیس کرد.

او همچنین به نمایندگی از رژیم سعودی سفرهایی در منطقه داشت که شامل سفر به پادشاهی بحرین برای گفتگوی دیپلماتیک بود.

او در سال 2012 به تحکیم موقعیت خود پرداخت، و در سال 2014 در 28 سالگی با منصوب شدن به عنوان رئیس دادگاه ولیعهد به وزارت کشور رسید. در این زمان پیش بینی می شد همان مسیر پدر قدرتمندش را در رسیدن به مناصب حکومتی طی کند.

او در ژانویه 2015 در 29 سالگی، با حکم پدرش که شاه شده بود به وزارت دفاع عربستان سعودی منصوب شد. او در حال حاضر جوان ترین وزیر دفاع جهان است.

علاوه بر آن او به عنوان دبیرکلی دادگاه سلطنتی نیز منصوب شد و در عین حال همچنان عنوان وزیر کشور را نیز حفظ کرد.

محمد در آوریل 2015 در سن 29 سالگی، بالاخره با حکم دیگری از سوی پدرش به عنوان نایب ولیعهد سعودی منصوب شد که او را تبدیل به یکی از قدرتمندترین افراد در خاورمیانه کرد.

او در همین زمان وارد جنگ داخلی یمن شد و حملاتی را علیه حوثی ها ترتیب داد. عربستان از سوی سازمان عفو بین الملل به شرکت در جرایم جنگی محکوم شده است.

عربستان در 21 آوریل امسال اعلام کرد به حملات هوایی پایان داده و به جای آن عملیات بازگشت امید را اجرا می کنند، اما جنگ همچنان در این منطقه جریان دارد.

او در سال 2015 در سن 29 سالگی شروع به ملاقات رهبران و دیپلمات های جهان، از جمله وزیر خارجه آمریکا جان کری کرد تا درباره روابط دوجانبه مذاکره کند.

فروش تسلیحات به عربستان توسط کشورهای غربی از سوی سازمان های خیریه بشردوستانه مورد انتقاد قرار گرفته است. در سال گذشته آمریکا با فروش 1.29 میلیارد دلار بمب هوشمند به عربستان موافقت کرد.

او در ژوئن 2015 با رهبر روسیه ولادمیر پوتین دیدار کرد تا به بحث درباره بحران جاری در سوریه بپردازد که عربستان همچنان ترجیح می دهد شخصا وارد جنگ در آن نشود.

روسیه در زمان کوتاهی حملات هوایی و بمباران علیه شورشیان سوری را آغاز کرد، اما در ماه مارس امسال مدعی شد نیروهایش عقب نشینی کرده اند.

در ژانویه 2016 نایب ولیعهد عربستان با مصاحبه ای که با نشریه اکونومیست انجام داد، توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرد. او در این مصاحبه از یک سو اعتراض ایران به اعدام شیخ نمر را "عجیب" خواند و از سوی دیگر اعلام کرد می خواهد "انقلاب تاچری" با خصوصی سازی در عربستان به پا کند.

او همچنین گفت از ایده زنان بیشتر در محیط کار حمایت می کند. او در مارس 2016 مصاحبه دیگری با بلومبرگ داشت که در آن طرح "ابَرصندوق ذخیره 2 ترلیارد دلاری" برای کاهش وابستگی کشورش به نفت و تغییرات بنیادی در اقتصاد عربستان را مطرح کرد. دولت این کشور در حال حاضر با کسری بودجه 100 میلیون دلاری روبرو بوده، و قیمت نفت نیز همچنان پایین تر از 50 دلار در هر بشکه است.
نایب ولیعهد عربستان اضافه کرد دوباره سازی اقتصاد بر اساس تشویق پدرش بوده است.

تا آوریل 2016 بسیاری نسبت به ادعاهای او متقاعد نشده اند. ایندیپندنت گزارش کرده سازمان اطلاعات آلمان او را "قمارباز سیاسی" لقب داده که می تواند جهان عرب را بی ثبات کند. دیگران هم درباره او اظهار تردید کرده اند.

جیسون توی، اقتصاددان بخش خاورمیانه کپیتال اکانومی در یادداشتی می نویسد: در "چشم انداز 2030" حکومت عربستان چیز تازه بسیار کمی وجود دارد و همچنان بسیاری از حوزه های کلیدی هستند که سیاست گذاران باید مورد بررسی قرار دهند.

همچنین بنا به گفته اندی کریتچلو از سایت بریکینگ نیوز، این شاهزاده باید به انتقادات از کارنامه حقوق بشری و نابرابری اجتماعی پاسخگو باشد تا بتواند "ارتباط میان باز بودن فضا و سرمایه گذاری" را فراهم کند.

نویسنده: متیو نیک اسمیت، بیزینس اینسایدر

مترجم: محمد صفری


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۲
علی سجده
|
Romania
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
0
0
ایشان همچون یک ترمیناتور عربستان را به چند بخش تقسیم خواهد نمود.
نظرات بینندگان