arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

ایران در قزاقستان گندم کاشت

کشاورز افزود: کشت فراسرزمینی ما در کشور قزاقستان در خصوص محصول گندم و دانه‌های روغنی آغاز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر کشاورزی با اشاره به آغاز کشت فراسرزمینی گندم در قزاقستان، گفت: بین ایران و قزاقستان توافق کشت فراسرزمینی انجام شده و کشت گندم و دانه های روغنی را در این کشور آغاز کرده ایم.

به گزارش انتخاب، عباس کشاورز در حاشیه نشست سامانه آبیاری‌های موضعی بخش کشاورزی امروز (چهارشنبه) در کرج در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: قیمت برنج پرمحصول کشاورزان اکنون با قیمت مناسبی در بازار خریداری می‌شود و قیمت‌های تضمینی جهاد کشاورزی صرفا برای حمایت از فروش این محصول در بازار بوده و در صورت عدم خریداری در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: قیمت تضمینی برنج در سال ۹۴ - ۹۵ در ۳ گروه رشد داشته است و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حمایت از تولید ارقام پرمحصول است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: علت قیمت پایین برخی از گروه‌های برنج در مقایسه با گروهی دیگر ایجاد انگیزه بیشتر کشاورزان برای کشت ارقام پرمحصول در سال زراعی جاری است.

کشاورز همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کاهش قیمت جهانی غلات قیمت این محصولات در ایران تغییری نمی‌کند گفت: زمانی که نرخ کارمزد بانک در ایران مانند سایر کشورها شد، قیمت غلات و سایر محصولات زراعی نیز از قیمت‌های جهانی تبعیت می‌کند.

وی افزود: تولیدکنندگان ما نیز به خاطر تورم هزینه می‌دهند و وقتی یک کشاورز وام با کارمزد حداقل ۱۸ درصدی از بانک دریافت می‌کند قیمت تمام شده محصولات زراعی نیز بالا می‌رود.

افزایش قیمت غلات در ایران به خاطر تحریم‌هاست

معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفت: این افزایش قیمت غلات در ایران ناشی از هزینه‌های عمومی کشور بوده که عمدتا تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد.

کشاورز در پاسخ به این سوال که با توجه به خسارت سیل اخیر در کشور آیا نیازی به واردات گندم در سال جاری وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده اگر مزرعه‌ای تا ۱۵ روز در سیل بماند به عملکرد آن خسارتی وارد نمی‌شود بلکه تنها امکان برداشت آن وجود ندارد و نارسایی‌های ایجاد شده جزئی است.

وی تاکید کرد: خسارت سیل به کلزای خوزستان نیز عدد قابل توجهی نیست همچنین گندم‌کاران این استان نیز در زمان سیل محصول آنها دانه بسته بود و از آسیب جدی در امان ماند. البته اگر در بخش‌هایی محصول آنها را سیل برده باشد که موضوع متفاوت است.

واردات ۶۰۰ هزار تن شکر در سال جاری

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، در خصوص واردات شکر به کشور گفت: واردات شکر ممنوع نشده است اما در حال مدیریت آن هستیم.

وی در توضیح این موضوع افزود: ۱.۵ میلیون تن شکر در سال گذشته تولید شد که این رقم تولید در کشور بی‌سابقه است.

کشاورز گفت: مصرف شکر در کشور ۲ میلیون تا ۲.۱ میلیون تن است و کسری ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تنی این محصول باید از خارج کشور وارد شود که این امر نیز طبیعی است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص واردات برنج، خاطر نشان کرد: واردات برنج اکنون بدون محدودیت در حال انجام است اما سقف آن بر اساس مقررات تعیین می‌شود.

آغاز کشت فراسرزمینی گندم ایران در قزاقستان

وی با اشاره به آغاز کشت فراسرزمینی گندم در قزاقستان، گفت: بین ایران و قزاقستان توافق کشت فراسرزمینی انجام شده و در این ارتباط سندی نیز بین دو کشور به امضا رسیده است. همچنین با کشور اوکراین نیز مذاکراتی انجام شده اما هنوز تفاهمنامه رسمی آن امضا نشده است.

کشاورز افزود: کشت فراسرزمینی ما در کشور قزاقستان در خصوص محصول گندم و دانه‌های روغنی آغاز شده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، در ادامه در خصوص تغییرات قیمت سیب‌زمینی در بازار مصرف، گفت: قیمت این محصول از اسفند ۹۲ تغییری نداشته است و کشاورزان در این رابطه ما را یاری کرده‌اند که این محصول با قیمت کم به دست مصرف‌کننده برسد.

وی در خصوص مشکلات قیمتی این محصول، اظهار داشت: تغییرات قیمتی این محصول و کاهش قیمت آن برای کشاورزان ناشی از موضوع صادرات است. به طوریکه اگر یکی از کشورهای واردکننده بر اساس سیاست‌های داخلی خود اقدام به واردات نکند یا اینکه مشکلات گمرکی وجود داشته باشد نرخ این محصول به شدت در بازار داخلی کاهش می‌یابد.

کشاورز در پایان گفت: در سال جاری نیز در جهت حمایت از کشاورزان به دنبال اعطای یارانه به صادرات سیب‌زمینی هستیم.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان