arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

زمین چه تعداد انسان را می ­‌تواند در خود جای دهد؟

میلیون‌ها سال است که زمین میزبان انسان‌ها بوده و نیازهای مختلف آن‌ها را برآورده می‌کند. از آنجا که هر منبع انرژی محدودیتی دارد این پرسش ایجاد می‌شود که انسان تا چه مدت می‌تواند مهمان این کره‌ی خاکی باقی بماند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زمین ممکن است تنها یک نقطه‌ی کوچک بر روی نقشه‌ی کل کائنات باشد، هر چند که برای ما فضایی بزرگ و گاه بی‌نهایت محسوب می‌شود. البته می‌دانیم، که حدود ۷۰٪ از کره‌ی زمین را آب تشکیل داده است. از این رو، مساحت واقعی خشکی بر روی زمین حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر مربع برآورد شده است.

به گزارش انتخاب، اخیرا آزمایشاتی  برای بررسی ظرفیت تحمل زمین صورت گرفته است. در اینجا، منظور از تحمل زمین تحمل فیزیکی نیست بلکه بیشتر به این مفهوم دلالت می‌کند که منابع محدود زمین چه تعداد انسان را پاسخ گو خواهد بود. امروزه جمعبت کره‌ی زمین حدود ۷ میلیارد نفر است. اما این رقم، سالانه با بهبود خدمات پزشکی و سایر پارامترهای کیفیت سلامت افزایش خواهد یافت.  تخمین‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که جمعیت زمین در پایان قرن به ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید.

با نگاهی به آینده، این سوال مطرح می‌شود که زمین تا چه مدت می‌تواند به انسان و خواسته‌های او جواب دهد؟ آیا آب و غذای کافی برای راضی و سالم نگه داشتن همه در اختیار خواهد بود؟ چنانچه پاسخ شما به این پرسش منفی است، کاملا حق دارید. چرا که امروزه  توزیع منابع در سراسر جهان بسیار نامتوازن است.

اما حتی اگر فرض کنیم توزیع منابع در سراسر جهان بیشتر از میزان فعلی باشد، بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که در صورت رسیدن جمعیت انسانی به مرز ۹ تا ۱۰ میلیارد نفر، انسان فردا با کمبود جای قبر مواجه خواهد شد!

سایت Live Science در گزارشی می‌نویسد: "ادوارد ویلسون"، زیست‌شناس برجسته‌ی دانشگاه‌ هاروارد ، بر اساس محاسباتی، منابع موجود بر روی زمین را تخمین زده است. وی در کتاب خود با عنوان "آینده‌ی زندگی" به این نکته اشاره کرده است: "محدودیت‌های زیست محیطی یک پارامتر ثابت هستند."

گذشته از محدود بودن منابع آب شیرین، محدودیت در مقدار مواد غذایی که زمین می‌تواند تولید کند هم وجود دارد. بنابراین حتی اگر بالاترین بازدهی در نظر گرفته شود و هر بذری که روی زمین ریخته می‌شود، به گیاه و منبع غذایی تبدیل شود باز هم با مشکل محدودیت روبرو خواهیم بود.

بنا به گفته‌ی ویلسون: " اگر همه‌ی انسان‌ها با گیاهخوار شدن موافقت کرده و گوشتخواری را ترک کنند، ۱.۴ میلیارد هکتار از زمین‌های زراعی می‌تواند حدود ۱۰ میلیارد نفر را پوشش ‌دهد."

* زومیت
نظرات بینندگان