arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۹۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

احرارالشام و جیش‌الاسلام باید در فهرست تروریستی قرار گیرند

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: گروه‌های احرارالشام و جیش‌الاسلام باید در فهرست تروریستی سازمان ملل قرار گیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: گروه‌های احرارالشام و جیش‌الاسلام باید در فهرست تروریستی سازمان ملل قرار گیرند.

به گزارش انتخاب، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با میخائیل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده رئیس‌جمهور این کشور در امور خاورمیانه در مسکو که با حضور احمد حیدریان معاون سفارت ایران در روسیه برگزار شد، با تاکید بر ادامه همگرایی مسکو و تهران برای حل سیاسی مشکلات سوریه و لزوم برخورد با گروه‌های تروریستی اظهار کرد: متاسفانه برخی کشورهای عضو گروه حامیان سوریه به توصیه‌های روسیه و ایران که همیشه خواستار مشخص شدن فهرست تروریست‌ها هستند، توجه نکردند.

وی افزود: احرارالشام و جیش الاسلام باید در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرند، اما تلاش‌ها در این زمینه با دشواری پیش می رود.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین مسائل عراق، فلسطین و یمن را با همتای روسی خود بررسی کرد.

بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار گفت: روابط تهران و مسکو بسیار دوستانه است و همیشه گفت‌وگوهای شفافی بین طرفین جریان دارد و مدیران سیاسی دو کشور با هم رایزنی می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، وی افزود: دو کشور در شرایط سخت با هم ملاقات و مذاکره می‌کنند و فرصت خوبی برای بررسی مسائل و موضوعات مختلف دارند.

بوگدانف در این دیدار همچنین حضور روسیه به عنوان میهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران را فرصت مغتنمی برای افزایش همکاری‌ها و شناخت بیشتر دو ملت از یکدیگر برشمرد.

توافق آتش بس سوریه که از اسفند ماه گذشته با هماهنگی آمریکا و روسیه برقرار شده است، شامل گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره نمی‌شود و مبارزه با آنان ادامه دارد.

مسکو نیز پیشتر خواستار تروریستی شناخته شدن احرارالشام و جیش الاسلام در سازمان ملل شده بود.

روسیه هفته پیش از کمیته ضدتروریستی سازمان ملل خواست تا نام گروه‌های تکفیری جیش الاسلام و احرار الشام فعال در سوریه را که مورد حمایت‌های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی شناخته می‌شوند، در فهرست تروریستی قرار دهد.

ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در این باره گفت: هیئت روسی در سازمان ملل پیشنهادهای خود را به کمیته ضدتروریستی ارائه کرده است که نام این دو گروه در آن قرار دارد.

چورکین اعلام کرده است که گنجانده شدن نام این دو گروه در فهرست تروریستی سازمان ملل سبب مجاز بودن حمله به مواضع آنان خواهد شد.

روسیه پیشتر هم خواستار چنین اقدامی شده بود، اما در جریان شکل گیری مذاکرات سوری - سوری با فشار چند کشور عربی این موضوع مسکوت ماند، ولی با اقدام اخیر گروه‌های تروریستی ضد سوری مورد حمایت سعودی‌ها موسوم به گروه ریاض که احرار الشام نیز عضو آن است برای کارشکنی در از سرگیری مذاکرات سوری - سوری در ژنو، دوباره این طرح را پیگیری می‌کند تا این دو گروه خارج از توافق آتش بس شناخته شوند و مواضع آنها هدف حمله‌های ارتش سوریه و بمباران‌های روسیه قرار گیرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که این کشور قبلا به شورای امنیت پیشنهاد کرده بود نام احرارالشام و جیش الاسلام در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد اما به توافق با شرکای غربی تن داد و از ادامه اصرار صرف نظر کرد.

وی تاکید کرده بود که روسیه موضوع گنجاندن نام گروه‌های تروریستی و افراط گرایی را که تلاش می‌کنند با تغییر نام به فعالیت خود ادامه دهند در فهرست ویژه مطرح می‌کند.

گروه‌های تروریستی فعال در سوریه تحت حمایت گروه کشورهای غربی عربی ضد سوری به ویژه آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن از جمله عربستان سعودی قرار دارند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه روز چهارشنبه برای گفت‌وگو با همتای روسی خود در باره مسائل منطقه خاورمیانه از جمله سوریه وارد مسکو شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان