arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۸۹

جلیلی: غربي ها در مذاکرات استانبول قصد توافق با ايران را نداشتند

مذاكره كننده ارشد ايران با 1+5 ، با بيان اين‌كه «کشورهاي غربي در مذاکرات استانبول قصد توافق با ايران را نداشتند» گفت: طرف مقابل به رغم تلاش‌هاي ترکيه، بار ديگر بي‌اعتمادي را شعله‌ور کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مذاكره كننده ارشد ايران با 1+5 ، با بيان اين‌كه «کشورهاي غربي در مذاکرات استانبول قصد توافق با ايران را نداشتند» گفت: طرف مقابل به رغم تلاش‌هاي ترکيه، بار ديگر بي‌اعتمادي را شعله‌ور کرد.

به گزارش ايسنا سعيد جليلي در گفت‌وگو با روزنامه ترکيه‌اي يني شفق درباره اهميت برگزاري مذاکرات در ترکيه اظهار كرد: اين مذاکرات براساس پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران در استانبول برگزار شد. کشورهاي مسلمان از ظرفيت بزرگي برخوردار بوده و ترکيه نيز يکي از اين کشورهاست. آيا اجلاس‌هاي مهم بين‌المللي حتماً بايد در آمريکا و يا اروپا برگزار شوند؟ نخير، ديگر اين دوران به سر رسيده و مذاکرات بايد در جاهاي مهم‌تر برگزار شود. استانبول زماني مهد اسلام بود و برگزاري مذاکرات هسته‌يي در استانبول براي ما از اهميت بالايي برخوردار بوده است.

وي در پاسخ به اين سوال که گمان مي‌رود موضوع هسته‌يي مساله اصلي اروپا با ايران نيست، به نظر شما مشکل اصلي اروپا با ايران چيست؟ تصريح کرد: همان‌طور که مي‌دانيد 60 سال پيش دولت‌هاي اروپايي با همکاري آمريکا – انگلستان در ايران رژيم مردمي را فرو پاشيدند و يک رژيم ديکتاتوري را که به مدت 25 سال ادامه يافت، تأسيس کردند. اين رژيم نيز در تمامي عرصه‌هاي حساس با آن‌ها همکاري کرد. بالأخره ملت ايران با يکديگر متحد شده و با سرنگوني اين رژيم ديکتاتوري، يک نظام جديد مبتني بر دموکراسي تأسيس کردند. نظام جديد، رژيم دلخواه کشورهاي اروپايي، آمريکا و انگلستان نبود و به همين دليل عليه اين نظام آغاز به فعاليت كردند. درواقع اين سؤال بايد مطرح شود که چرا اين کشورها در ايران با دموکراسي مخالفت مي کنند؟

وي در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود شروط ايران موجب عدم دستيابي به نتيجه در مذاکرات استانبول شده است، گفت: اين‌گونه مذاکرات بايد با حفظ احترام به حقوق ملت‌ها ادامه يابد. آيا صحيح است که حقوق ملت‌ها را به عنوان پيش‌شرط ارزيابي کرد؟ اين قاعده‌اي است که توسط جامعه جهاني مورد قبول واقع شده است. خواسته‌هاي ما در راستاي حفظ حقوق ملت ايران در ادامه مذاکرات است.

مذاكره كننده ارشد ايران با 1+5 ، در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌که آيا غرب جهت عدم توافق به استانبول آمد؟ گفت: بله، جامعه بين‌المللي بايد در اين خصوص تصميم بگيرد. ما مي‌گوييم به حقوق ما احترام قائل شويد. آن‌ها نيز اين را پيش‌شرط ارزيابي مي‌کنند.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا بيانيه تهران بي‌نتيجه ماند؟ در حالي که اوباما ابتدا به ترکيه گفت« ايران را درباره خواسته‌هاي ما متقاعد کنيد» ترکيه نيز همين کار را کرد ولي بعد آمريکا خود منصرف شد؟ تصريح کرد: آن‌چه را که من مي‌خواستم بگويم، شما به خوبي بيان کرديد. بله آن‌ها ابتدا گفتند برويد و با ايران در اين زمينه توافق حاصل کنيد. ولي سپس خود موضوع را بي‌نتيجه گذاشتند. تغيير موضع آن‌ها موجب بي‌اعتمادي است.

وي درباره اظهارات کاترين اشتون مبني بر اين‌که درهاي مذاکرات هنوز باز است، گفت: به نظر ما نيز چنين است. ما نيز درهاي مذاکرات را باز نگه داشته‌ايم. در گذشته نيز اين ما بوديم که پيوسته از آن‌ها جهت ادامه مذاکرات دعوت كرديم. زيرا ما در راستاي منطق صحيحي که اتخاذ کرديم، گام برداشتيم و به آن منطق نيز اعتماد داريم. ما جهت انجام مذاکرات، پيوسته اعلام آمادگي نموده و درها را نيز بازنگه داشته‌ايم.

به گزارش ايسنا، در ادامه مصاحبه اين سؤال مطرح شد که با توجه به پاسخ رد اروپا به دعوت ايران جهت بازديد از تأسيسات هسته‌يي اين کشور، ترکيه با عدم پاسخ مثبت و يا منفي به اين دعوت موضع بي طرفانه اتخاذ کرد. آيا اين موضع بازتابي از ويژگي مناسبات اين کشور با ايران است؟

جليلي در پاسخ گفت: اين تنها يک دعوت بود و مانند دعوت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي جهت انجام بررسي نبود. جمهوري اسلامي ايران جهت نشان دادن حسن نيت خود از بسياري از کشورها دعوت كرد. در پاسخ به اين دعوت نيز تعداد 130 نماينده از نقاط مختلف جهان به ايران آمده و از تأسيسات هسته‌يي ما بازديد كردند. ولي کشورهاي مشخص که در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران با سؤال مواجه هستند چرا جهت بررسي و برطرف کردن سؤال‌هاي خود به ايران نيامدند؟ بسيار روشن است که آن‌ها به دنبال بهانه بوده و در پي دستيابي به توافق نيستند. ولي ترکيه از فعاليت‌ها و اهداف ايران باخبر بوده و به همين دليل نيز در اين زمينه با علامت سؤال مواجه نيست. به همين دليل نيز جهت بازديد از تأسيسات هسته‌يي به ايران نيامد.

وي با تجليل از اقدامات داوود اوغلو، تصريح کرد: به نظر من در اين زمينه موضع آقاي داوود اوغلو فوق‌العاده بود. موضع داوود اوغلو در توسعه مناسبات ايران- ترکيه شايان تقدير است.
نظرات بینندگان