arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

براي پيشگيري از آلزايمر بايد ذخائز مغزي را افزايش دهيم

معصومه صالحي افزود: آلزايمر، رايج‌ترين شكل زوال عقل و نوعي اختلال عملكردي مغز است كه در آن فرد دچار فراموشي مي شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مديرعامل انجمن آلزايمر ايران گفت: براي پيشگيري از بيماري آلزايمر بايد ذخائز مغزي خود را با راهكارهايي مانند حل جدول، حفظ كردن شماره تماس ها و نيم ساعت ورزش مانند پياده روي يا آيروبيك در روز افزايش دهيم.

به گزارش انتخاب، معصومه صالحي افزود: آلزايمر، رايج‌ترين شكل زوال عقل و نوعي اختلال عملكردي مغز است كه در آن فرد دچار فراموشي مي شود.

وي همچنين تصريح كرد: آلزايمر، يك بيماري پيش رونده و تحليل برنده ويژه سالمندان بالاي 60 سال است. در اين بيماري مواد ترشح شده ناشي از فعل و انفعالات مغز، تجزيه نشده و سلول ها را به مرور تخريب مي كنند و بيماري آلزايمر پيشرفت خواهد كرد.

مديرعامل انجمن آلزايمر ايران گفت: افرادي كه در خويشاوندان نزديك، بيمار آلزايمري دارند، 10 تا 15 درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به اين بيماري هستند؛ همچنين افسردگي، ضربه مغزي، مصرف زياد چربي و فست فودها از ديگر عوامل زمينه ساز ابتلا به آلزايمر به شمار مي روند.

وي ادامه داد: براي پيشگيري از اين بيماري بايد ذخائز مغزي خود را با راهكارهايي مانند حل جدول، حفظ كردن شماره تماس ها و نيم ساعت ورزش مانند پياده روي يا آيروبيك در روز افزايش دهيم.

صالحي همچنين گفت: افراد براي پيشگيري از آلزايمر، ارتباطات اجتماعي، رفت و آمد با آشنايان و كارهاي خير داشته باشند.

به گفته وي، 40 درصد موارد زوال عقل(دمانس) كه ناشي از عواملي مانند كم كاري تيروئيد، پركاري تيروئيد و كمبود ويتامين «دي» بوده، در صورت درمان قابل برگشت هستند اما متاسفانه 60 درصد موارد آن غير قابل برگشت است.

مديرعامل انجمن آلزايمر ايران افزود: البته هر يك سال تشخيص بهنگام در بيماري آلزايمر، پنج سال معلوليت ناشي از اين بيماري را به تعويق مي اندازد، بنابراين تشخيص و مداخلات بهنگام در اين بيماري از اهميت بسزايي برخوردار هستند.

** شيوع آلزايمر در زنان بيش از مردان است
صالحي گفت: معمولا زن ها بيشتر از مردان به بيماري آلزايمر مبتلا مي شوند شايد به اين علت باشد كه سن اميد به زندگي در زنان بيشتر از مردان است و بيشتر عمر مي كنند و سن، يكي از عوامل ابتلا به آلزايمر به شمار مي رود؛

 پنج درصد افراد بالاي 65 سال به آلزايمر مبتلا مي شوند كه هر پنج سال اين ميزان دو برابر شده و 40 تا 45 درصد افراد 80 تا 85 سال آلزايمر مي گيرند.

مديرعامل انجمن آلزايمر ايران ادامه داد: از ديگر دلايلي كه زنان بيشتر به آلزايمر مبتلا مي شوند شايد به اين علت باشد كه زنان در مقايسه با مردان بطور كلي كمتر تحصيل كرده، كمتر در فعاليت هاي اجتماعي شركت مي كنند و كمتر به فكر تغذيه و ورزش هستند.

صالحي افزود: هرچند آلزايمر بيشتر در افراد داراي ذخاير فكري كمتر بروز مي كند اما افراد تحصيل كرده و مشهور نيز به اين بيماري مبتلا شده اند.

به گفته مسئولان نظام سلامت، اكنون حدود 800 هزار بيمار مبتلا به آلزايمر در كشور زندگي مي كنند.

مبتلايان به آلزايمر دچار مشكلاتي همچون اختلال در درك و بيان مطالب، از دست دادن حافظه، حواس پرتي، نشناختن اشيا و ناتواني در انجام كارهاي ظريف و ساده هستند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان