arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

هاشمیان: برای انتخاب سرمایه‌گذار نفتی اصلا عجله نداریم / سرمایه‌گذاری مستقل برای توسعه میادین نفتی

قائم مقام معاون زنگنه می‌گوید: ما برای انتخاب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه نفت اصلا عجله نداریم و با مطالعه و تحقیق سرمایه‌گذاران خارجی را به پروژه‌های نفتی راه می‌دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسعود هاشمیان؛ قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی از برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفتی گفت.

به گزارش انتخاب، وی اعتقاد دارد ما برای انتخاب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه نفت اصلا عجله نداشته و با مطالعه و تحقیق سرمایه‌گذاران خارجی را به پروژه‌های نفتی راه می‌دهیم.

مشروح این گفت‌و‌گو را در ادامه بخوانید:

تامین منابع لازم برای استفاده از ظرفیت های میادین مشترک که در اولویت های حوزه انرژی کشور است. آیا برآوردی وجود دارد که به چه مقدار منابع احتیاج داریم و چه مقدار از این منابع مورد نیاز از داخل و خارج تامین خواهد شد؟

برای توسعه میادین خودمان برنامه داریم که ۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم. برای این ۸۵ میلیارد دلار لزوما به هیچ بازار و نهاد و بنیاد مالی بین المللی وابسته نیستیم.

این با توجه به پتانسیل‌هایی است که در ایران وجود دارد. البته هر مقدار از این مبلغ را بتوانیم از منابع خارجی تامین کنیم کمک به اقتصاد کشور است و منابع آزاد می شود برای اینکه بخش‌های دیگر توسعه اقتصادی کشور هم بتوانند رشد داشته باشند.

بنابر این مشخص نیست که چه مقدار از منابع خارجی استفاده خواهیم کرد.

بنابراین اولویت استفاده از منابع داخلی است؟

نه ما برای تامین منابع اولویت تعریف نکرده‌ایم. اولویت ما این است که طرح‌ها اجرا شود، اما اینکه منابع از چه طریق تامین می‌شود با برنامه‌ریزی‌هایی که در وزارت نفت انجام می‌شود و مذاکراتی که انجام می‌شود و همچنین افقی که در این فضای برجام به وجود آمده است محیط سرمایه‌گذاری در کشور جذاب شده است. برای همین احتمال خیلی زیاد وجود دارد که خارجی‌ها بیش از سرمایه‌گذاران داخلی استقبال کنند.

پس نیازی به منابع داخلی شرکت نفت نیست؟

منابع داخل شرکت نفت آزاد می ماند و سایر طرح های دیگر از آن استفاده کنند. ما اطمینان داریم که سرمایه گذاران خارجی از این امر استقبال می کنند و علاقمندی وجود دارد.

آنچه که ما در مذاکرات با خارجی ها می بینیم هجمه خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز کشور ما است. ما در وضعیت انتخاب هستیم و اصلا برای انتخاب عجله نداریم.

نظرات بینندگان