arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

چرا آمریکایی‌ها به ترامپ رای می‌دهند؟

در یک نظرسنجی از رای دهندگان آمریکایی درباره انگیزه آنان برای حمایت از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرسش شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در یک نظرسنجی از رای دهندگان آمریکایی درباره انگیزه آنان برای حمایت از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرسش شد.

به گزارش انتخاب به نقل از پرس تی وی، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد انتخابات این دوره ریاست جمهوری امریکا به عرصه رقابت نامزدهای نامحبوب بدل شده است.

بنا بر نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و موسسه ایپسوس، دلیل اصلی انتخاب هر کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا و هواداری از او، ممانعت از پیروزی نامزد رقیب است.

حدود نیمی از رای دهندگان آمریکایی که یا از طرفداران هیلاری کلینتونِ دموکرات هستند یا از دونالد ترامپِ جمهوری‌خواه حمایت می‌کنند، گفته‌اند بیشتر تلاش آنان بر این مساله متمرکز است که طرف دیگر به پیروزی نرسد.

لری ساباتو، رئیس مرکز سیاسی دانشگاه ویرجینیا گفت نتایج این نظرسنجی نشانگر عمیق‌تر شدن شکاف ایدئولوژیک در امریکا، جایی که مردم روز به روز بیشتر از حزب مخالف می‌ترسند، است. احساسی که با وجود رقابت احتمالی بین سرمایه‌دار بزرگ امریکا و بانوی اول پیشین (کلینتون) این کشور شدید‌تر می‌شود.

ترامپ هوادارانی پرشور و مخالفانی تند و تیز برای پیشنهادات افراطی خود، از جمله ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک امریکا، دارد.

کلینتون، وزیر خارجۀ سابق آمریکا نظر رای دهندگان را با تداوم سیاست‌های باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی آمریکا، جلب کرده است. این مساله منجر به پیشتازی قطعی او در رقابت نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری شده است، اما در عین حال مخالفانی سرسخت در میان کسانی که از «پیشرفت نکردن» در زمان ریاست جمهوری اوباما سرخورده شده‌اند، پیدا کرده است.

در این نظرسنجی از رای دهندگان دربارۀ انگیزه ابتدایی آنان در حمایت از ترامپ یا کلینتون در انتخابات سراسری ۸ نوامبر (۱۷ آبان) سوال شد.

حدود ۴۷ درصد هواداران ترامپ گفتند دلیل حمایتشان از وی این است که نمی‌خواهند کلینتون پیروز این میدان باشد. ۴۳ درصد دیگر نیز اعلام کردند رویکرد سیاسی ترامپ، انگیزۀ اصلی آنان برای حمایت از اوست و ۶ درصد نیز علاقمندی شخصی به ترامپ را عامل انتخاب او دانستند.

پاسخ‌های مشابهی نیز در میان طرفداران کلینتون دیده شد.

حدود ۴۶ درصد آنان اظهار داشتند علت انتخاب کلینتون آن است که نمی‌خواهند شاهد ریاست جمهوری ترامپ باشند. ۴۰ درصد دیگر اظهار داشتند با موضع‌گیریهای سیاسی وی موافقند و ۱۱ درصد نیز علاقه شخصی به کلینتون را عامل حمایت از او اعلام کردند.

این نظرسنجی که از ۲۹ آوریل تا ۵ می‌(۱۰ تا ۱۶ اردیبهشت) برگزار شد، ۴۶۹ نفر از طرفداران ترامپ و ۵۹۹ نفر از هواداران کلینتون را در بر می‌گرفت.

نظرات رای دهندگان ممکن است طی چندماه آینده تغییر کند. تبلیغات چند میلیون دلاری نامزد‌ها و برگزاری مناظره‌های متعدد بر رویکرد رای دهندگان تاثیر خواهد گذاشت.

انتخابات سراسری ریاست جمهوری آمریکا روز ۸ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۸ آبان ۱۳۹۵) برگزار و جانشین.
باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات این کشور، تعیین خواهد شد.

نظرات بینندگان