arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۱۷۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

امام جمعه اصفهان: اگر اسلام انقلابی نباشد، دیگر چه چیز از انقلاب باقی می‌ماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امام جمعه اصفهان گفت: اسلامی که در وجود مسلمان، انقلاب و تحول ایجاد نکند، بی‌فایده است چرا که اسلام تنها برپاداشتن نماز یا گرفتن روزه نیست.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های عبادی- سیاسی این هفته نمازجمعه اصفهان، با انتقاد شدید نسبت به موضع یکی از مسئولان مبنی بر این‌که "ما انقلاب اسلامی داریم و نه اسلام انقلابی" با بیان این‌که اگر اسلام انقلابی نباشد، دیگر چه چیز از انقلاب باقی می‌ماند، اظهار کرد: اسلام ما برخاسته از روحیه انقلابی‌گری مسلمانان بود. اسلام انقلابی یعنی "اشداء علی الکفار رحماء بینهم" یعنی در مقابل دشمن از هیچ‌چیز نترسیم و با همه توان در برابر حیله‌های مستکبرین بایستیم.

وی با تأکید بر این‌که بدترین خصلت برای مسئولان ترس آنها از وقوع جنگ است، افزود: مسلمان نباید از عِده و عُده دشمنان ترسی به دل راه دهد و بر این حقیقت باور داشته باشد که به اذن خدا می‌توان با عده‌ای قلیل اما با توکلی سترگ، بر عده کثیر دشمنان پیروز شد.

امام جمعه اصفهان با بیان این‌که نمی‌گوییم به دیگران حمله کنید، اما در دفاع از خود نیز ذره‌ای تساهل و کوتاهی را جایز نمی‌دانیم، تصریح کرد: امام حسین(ع) به خوبی می‌دانست که در صورت مصالحه با یزید بهترین کاخ‌ها و امکانات را در کوفه خواهد داشت، اما برای بقای اسلام به مبارزه با ظلم شتافت و به یاران خود فرمود که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است. امروز وظیفه ما یادآوری این اصل امام حسین (ع) و عمل به وظیفه دینی و شرعی است.

وی ادامه داد: روحانیون جامعه باید انقلابی باقی بمانند؛ آنها برای پیروزی انقلاب اسلامی سال‌ها شکنجه و سختی را تحمل کردند و اکنون اگر از انقلاب جدا بیفتند بدون شک روحیه انقلابی‌گری از جامعه نیز رخت خواهد بست و این خیانتی است که در نهایت به اسم روحانیت ثبت خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که اسلام غیرانقلابی اسلام آمریکایی است، ادامه داد: اسلامی که در وجود مسلمان انقلاب و تحول ایجاد نکند، بی‌فایده است چراکه اسلام تنها برپاداشتن نماز یا گرفتن روزه نیست، اسلام انقلاب ایجاد می‌کند و سه ویژگی مهم انقلاب اسلامی؛ بودن قوانین آن، انتخاب یک رهبر دینی عادل و حذف سلطه اجانب از کشور و حکومت است؛ بنابراین اظهارنظرهای برخی افراد در این مورد در روزهای اخیر تعجب‌برانگیز بوده است.

امام جمعه اصفهان با اشاره به لغو کامل قانون کاپیتولاسیون در سال 58 تصریح کرد: فریادهای امام خمینی (ره) در اعتراض به همین قانون بود که باعث تبعید ایشان ابتدا به ترکیه و سپس نجف و بعدها فرانسه شد. دوری 15 ساله امام خمینی (ره) از وطن تنها به این دلیل بود که ایشان در روزهای نخستین طرح این قانون، افکار عمومی را نسبت به تبعات آن آگاه ساختند و نتیجه این روشنگری‌ها آن روزی حقیقتاً آشکار شد که ایرانیان، تفنگ‌داران آمریکایی را در آب‌های خلیج‌فارس به اسارت گرفته و دست‌هایشان را بستند تا ثابت کنند که آمریکایی‌ها حق ذره‌ای تخطی از حدود تعیین‌شده توسط نظام جمهوری اسلامی ایران را ندارند.

طباطبایی‌نژاد در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی شهرداری و مردم اصفهان به مناسبت‌های تقویمی مرتبط با ائمه اطهار (ع) گفت: تجلی این مناسبت‌ها در رنگ و جلوه شهر کم رنگ شده و مردم نیز کوتاهی می‌کنند و این مراسم را آن‌گونه که شایسته است گرامی نمی‌دارند. درست است که همه‌کارهای مرتبط با سیمای شهر نباید بر عهده دولت بیفتد اما مگر شهرداری‌ها دولتی هستند؟ نصب نیم متر پارچه مناسبتی بر سر در میادین، مغازه‌ها و خانه‌ها چه ضرری دارد؟ یا اصلاً چه هزینه‌ای را بر مردم و شهرداری‌ها تحمیل می‌کند؟ رعایت این امور عمل به شعائر دینی و ارج نهادن به آنها است. اگر ما به‌اندازه این نیم متر تقوا نداشته باشیم باید از خود خجالت بکشیم.

وی با اشاره به در پیش بودن سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتقاد دیگری به مجموعه سپاه استان اظهار کرد: ما در سالروز ارتش سالانه شاهد حضور جمع کثیری از ارتشی‌ها با لباس‌های رسمی در نماز جمعه هستیم، اما این اتفاق مشابه در خصوص سپاه پاسداران تاکنون رخ نداده است؛ سپاه برای ما عزیز است شما نیز عزت خود را نشان دهید. سپاه در جنگ و صلح همواره وفاداری خود به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را نشان داده است و مقام معظم رهبری نیز در توصیه‌ای به این قشر فرموده‌اند که سپاهی‌ها باید علاوه بر حفظ روحیه انقلابی‌گری در وجود خود، در صیانت از انقلاب اسلامی نیز بکوشند.

امام جمعه اصفهان به سالروز تشکیل بسیج سازندگی در هفدهم اردیبهشت‌ماه در سال 79 اشاره کرد و گفت: بسیج سازندگی نه‌تنها در بازسازی ویرانه‌های ناشی از جنگ بلکه در نوسازی و بهسازی روستاها نیز نقش بسیار مهمی ایفا کرد و اگر روحیه انقلابی‌گری افراد مشغول در این سازمان نبود، هرگز توفیقات امروز در ایران اسلامی به نتیجه نمی‌رسید.

طباطبایی‌نژاد با تقدیر از تصمیم اخیر مجلس در خصوص تخصیص تابعیت ایرانی به خانواده‌های شهدای غیرایرانی مدافعان حرم تصریح کرد: سرپرستان این خانواده‌ها جان خود را در راه سیاست‌های دینی ایران فدا می‌کنند و بنابراین لازم است حاکمیت مسئولیت رسیدگی به این خانواده‌ها را به طور جدی بپذیرد؛ این شهدا با وجود دلبستگی‌های فراوان به همسران و خانواده‌های خود در راه اعتقاداتشان قدم در راه صیانت از دین می‌گذارند.

نظرات بینندگان