arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

چرا اردوغان و داوداوغلو به پایان همکاری با یکدیگر رسیدند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسکانیوز: سودای دستیابی به قدرت بین رجب طیب اردوغان و احمد داود اغلو باعث به وجود آمدن اختلاف میان این دو شد. داود اغلو که از ابتدا شخص مورد قبول اردوغان بود ولی با آگاهی از تصمیم اردوغان برای تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی با او به مخالفت برخاست و همین مخالفت او منجر به استعفایش شد. جعفر حق پناه کارشناس مسائل عراق در این خصوص می گوید با توجه به این تصمیم آقای اردوغان استعفای داود اغلو قابل پیشبینی بود.

چه شد که داود اغلو استعفا داد؟ بحث های زیادی در این باره شده است؟

اردوغان قصد دارد نظام سیاسی را از پارلمانی به ریاستی تغییر دهد و در این شرایط باید اختیارات با رئیس حزب که نخست وزیر هم هست باشد و همین امر باعث شده که رقابت های درون حزبی فشرده تر شود.در این وضعیت طبیعتا آقای اردوغان قدرت بیشتری خواهد داشت و به همین دلیل قابل پیش بینی بود که این دو نتوانند کارشان را با هم ادامه دهند.

تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و مخاللفت داود اغلو با این موضوع تا چه اندازه در کناره گیری داود اغلو تاثیر داشت؟

تاثیر زیادی داشت. همانطور که گفتم یکی از متغیر هایی که باید در خصوص کناره گیری آقای داود اغلو بسیار جدی دانست همین تصمیم اردوغان برای تغییر ساختار سیاسی اولیه حزب عدالت و توسعه است و طبیعتا برای پیشبرد این مسئله باید در نظر داشت که آقای داود اغلو باید هماهنگی بیشتری با آقای اردوغان انجام می داد که این هماهنگی اتفاق نیافتاد و با مخالفت آقای داود اغلو روبرو شد. در نتیجه این دو به پایان راه همکاری با یکدیگر رسیدند.

به نظر شما اختلاف بر سر سیاست خارجه خاورمیانه‌ای چقدر در این استعفا تاثیر داشت؟

باید متغیر های زیادی در این وضعیت دخیل دانست و یکی از آن موارد خیلی حاد که سیاست خارجی و وضعیت سیاست در ترکیه را به نوعی بن بست رسانده بحران های خاورمیانه و به ویژه مسئله سوریه است اما باید این را در نظر داشته باشیم مسائل و ملاحظات دیگری در کنار سیاست داخلی ترکیه هم قرار دارد. من حتی به این لیست می توانم مسائلی مانند تفاوت روحیات شخصی و منش رهبران اصلی یعنی آقای اردوغان و داود اغلو را اضافه کنم. آقای اردوغان شخصیتش به انعطاف ناپذیری مشهور است و به نوعی میل به تمرکز هر چه بیشتر قدرت در نزد خودش دارد و مجموعه این موارد دست به دست هم داد تا نهایتا منجر به استعفای داود اغلو شد.

با توجه به اقدام آقای اردوغان نسبت به تغییر نظام پارلمانی به ریاستی و اینکه آن مقدار رای لازم را در این مورد در پارلمان ندارند، چشم انداز این اقدام چیست؟

من فکر می کنم که وضعیت بسیار شکننده ای همچنان در محیط سیاسی ترکیه باقی خواهد ماند و حزب عدالت و توسعه برای خواسته خود نیاز به این دارد رای جمع کند که البته این کار سخت است ولی در نهایت باید انجام شود تا به پیروزی دست یابد. مگر اینکه اعتدال بیشتری در بعضی از حوزه های دیگر نشان دهد و بخواهد با برخی نماینده های حزب ملی گرای حرکت که پایگاه اجتماعی مشابهی دارند به توافق برسد که آن ها را همراه کند. من بعید می دانم که این امر به سرعت اتفاق بیافتد و ما احتمالا تا سال 2016 شاهد این کشمکش خواهیم بود.

نظرات بینندگان