arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

سخنرانان نشست امید چه گفتند؟/ ازسخنان دیپلماتیک آقای وزیر تا تقسیم مجلس به برجامیان و نابرجامیان

محمدرضا عارف با بیان این مطلب که رای مردم در خرداد 92 نشاندهنده دوری و بیزاری مردم از قانون‌گریزی، افراط و تندروی بود، اظهار داشت: این رای در اسفند 94 و اردیبهشت 95 تکرار شد و مهر تاییدی بر همان خواسته‌ها و مسیر بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نشست هم‌اندیشی فراکسیون امید سخنران های متنوعی داشت، از وزیر خارجه کنونی تا وزیر کشور اسبق ایران در آن سخن گفتند.

به گزارش انتخاب،‌ نخستین نشست هم اندیشی فراكسیون امید بعدازظهر امروز در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری با حضور منتخبان مجلس دهم برگزار شد و گفته می شود دست کم 153 منتخب در آن شرکت کردند. وزیر امور خارجه کشورمان و دو معاون رئیس جمهور سخنرانان ویژه این مراسم بودند اما افراد دیگری نیز که عمدتا از منتخبان بودند، پشت تریبون رفتند.

عارف:‌ به دنبال تفرقه در بیرون و درون مجلس نخواهیم بود

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این نشست گفت: به دنبال تفرقه در بیرون و درون مجلس نخواهیم بود.

محمدرضا عارف با بیان این مطلب که رای مردم در خرداد 92 نشاندهنده دوری و بیزاری مردم از قانون‌گریزی، افراط و تندروی بود، اظهار داشت: این رای در اسفند 94 و اردیبهشت 95 تکرار شد و مهر تاییدی بر همان خواسته‌ها و مسیر بود.

 وی رای مردم در خرداد 92 به روحانی را خواسته مردم برای بازگرداندن زمام امور به مدار عقلانیت توصیف کرد و افزود: در این روز اکثریت مردم به افراط و تندروی نه گفتند و جریان اصلاح‌طلب و حامیان تدبیر و امید با فهم این واقعیت توانستند در انتخابات مجلس در جهت خواست مردم گام بردارند.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: پیروزی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برغم رد صلاحیت‌ها آن هم در شرایط نابرابر رخ داد و باید قدردان رهنمودهای رهبر انقلاب بود که با دعوت عام از شهروندان برای حضور در انتخابات و اعلام حق‌الناس بودن رای مردم از سوی ایشان زمینه را برای خلق این حماسه ماندگار فراهم کردند.

عارف ضمن قدردانی از وزارت کشور و دولت در برگزاری انتخابات مجلس دهم، تصریح کرد: ما به درستی دریافتیم که مردم چه می‌خواهند.دریافتیم که باید به دولت منتخب مردم در جهت رسیدن به اهداف کمک کرد و اصلاحات، اعتدال و میانه‌روی را مبنای هر حرکت سیاسی قرار دهیم.

وی با اشاره به این مطلب که در لیست امید بنا بر همدلی و هماهنگی گذاشته شده است و فراکسیون امید برای تشکیل مجلسی قانون‌گرا در طراز قانون اساسی و آموزه‌های امام و رهبری تلاش خواهد کرد، اظهار داشت: از یاد نبریم که رسیدن ما به این نقطه مرهون توصیه‌های بزرگان، دلسوزان کشور، نخبگان و فعالان اجتماعی و فرهنگی کشور بود.همچنین باید قدردان نامزدهایی باشیم که برغم کنار رفتن از عرصه رقابت اما کنار نرفتند و در رسیدن به هدف به ما کمک کردند.

منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم، با بیان این مطلب که نشست فراکسیون امید حاصل خرد و اقدام جمعی است، گفت: ما به دنبال آن هستیم که نشان دهیم که این نظام و قانون اساسی ظرفیت آن را دارد که به خوبی به خواسته‌های ملت پاسخ دهد و فراکسیون امید به عنوان اکثریت مجلس به دنبال تفاهم و گفت‌وگوی ملی خواهد بود.با احترام به اختلاف‌نظرها و اختلاف دیدگاه‌ها در پی آن هستیم که یک سازوکار دموکراسی در مجلس فراهم کنیم.

عارف تصریح کرد: ما هیچ‌گاه به دنبال تفرقه در بیرون و درون مجلس نخواهیم بود و با تکیه بر هویت سیاسی در جهت همراهی دولت و پشتیبانی از وحدت ملی و تامین کننده مصالح ملی حرکت خواهیم کرد و در کنار کسانی که افراط را خطر عمده کشور می‌دانند دولت را به موقعیت و موفقیت به دوران پسابرجام سوق خواهیم داد.

موسوی لاری:‌ در انتخابات سال 96 باید گامی بلندتر و محکمتر از سال 94 برداریم
عضو شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان دیگر سخنرانی این نشست بود. او گفت: در انتخابات سال 96 باید گامی بلندتر و محکمتر از سال 94 برداریم.

عبدالواحد موسوی لاری اظهار کرد: ما در انتخابات مجلس در سال 94 علاوه بر انسجام و همدلی برنامه محوری داشتیم و جریان تحول خواه یعنی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای مجلس آینده برنامه ارائه کرده‌اند.در سال 96 نیز باید گامی بلندتر و محکمتر از سال 94 برداریم.

موسوی لاری هم‌چنین تاکید کرد: مردم کارشان را خوب انجام دادند یعنی هم راه خوب را انتخاب کردند و هم خوب راه رفتند و از این به بعد منتخبین و دولت در خدمت مردم باید رکن سوم یعنی رونق اقتصادی را مورد همت قرار دهند.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه تحقیر نکردن رقیب یکی از محورهای شاخص‌های جریان تحول خواه بود اضافه کرد: آنچه ما روی آن تاکید داشتیم همدلی ، در جریان حامیان دولت و اصلاح‌طلبان و رعایت احترام رقیب بود.البته نه اینکه کار را به رقیب واگذار کنیم.ما گفتیم شفاف حرکت می‌کنیم و از نظر روش اخلاقی با رعایت احترام طرف مقابل رقابت خواهیم کرد.

وی هم‌چنین بیان کرد: فکر می‌کنم حق داریم از دوستان بخواهیم کار در اختیار جمع شما و فراکسیونی که تشکیل می دهید قرار بگیرند. فراکسیون امید باید نمادی از همدلی، همراهی و هماهنگی باشد. همه اعضای فراکسیون رای برابر دارند اما وقتی فراکسیون به جمع بندی رسید انتظار این است که همه رای جمعی را قبول کنند. نمونه اش رای تهران بود که اگر گفته نمی شد همه به یک لیست واحد رای بدهد در تهران شاید این معجزه سیاسی رخ نمی داد.

وی با اشاره به راهبردهای شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد:‌ یک راهبرد این بود که نظر جمع باشد و هیچ فردی نظر شخصی ندهد .راهبرد دیگر این بود که از مرکز برای حوزه ها تصمیم گیری نشود و اجازه دهیم چهره های خدمتگذار مناطق در همه حوزه ها تصمیم بگیرند و مرکز تابع نظرات حوزه های انتخابیه باشد و در صورت نیاز به داوری کدخدامنشانه مرکز به استان ها کمک کند تا راحت تر تصمیم بگیرند.این مراکز با ترکیب احزاب ونمایندگان ادوار کارگزاران مردم در دوره های مختلف و احزاب شکل گرفت و چهره های خدمتگذار شاخصی که در هر حوزه ها هستند محور تصمیم گیری شدند و امروز در خدمت این دوستان هستیم.

تابش: مردم به دنبال تغییر و اصلاح امور هستند

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی نیز ابراز امیدواری کرد که فراکسیون امید بتواند در مجلس آینده نقش آفرین باشد و در راستای رفع دغدغه های مردم حرکت کند.

محمدرضا تابش در نشست هم اندیشی فراکسیون امید اظهار کرد: بعد از دور اول انتخابات مجلس جلساتی تحت عنوان تعامل با نظر دکتر عارف و مشارکت جمعی از نمایندگان شهرستانها و تهران تشکیل شد که حضور در این جلسات آزادانه و بر اساس تعامل نمایندگان هم فکر بود و حاصل کار نیز تهیه پیش نویس اساس‌نامه به منظور تشکیل فراکسیون امید بود تا آشنایی منتخبان لیست امید با یکدیگر میسر شود .

وی افزود: این جلسه اولین جلسه از آن نشست‌هاست که از قریب دو ماه قبل قرار بود در همین تاریخ و یک و نیم روزه برگزار شود اما به دلیل تقارن دعوت تمامی منتخبین برای جلسه‌ای دیگر در همین روز برنامه‌ها با تعامل صورت گرفته بین رئیس مجلس و دکتر عارف و کمیته برگزاری به صورت فشرده در نیم روز برگزار خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم با تشکیل فراکسیون امید چشم انداز مبارکی در مجلس دهم ترسیم شود چرا که متاسفانه نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل مجلس در چند دوره گذشته به دلیل غلبه گرایش های افراطی از این امر محروم بودند اما قطعا تشکیل فراکسیون، تعامل نمایندگان با یکدیگر و پاسخگویی به خواست مردم را تسهیل می‌کند.

حضرتی: دعوت از عارف به معنی نفی زحمات لاریجانی نیست

منتخب مردم تهران در مجلس دهم، گفت: از آقای عارف تقاضا می‌کنیم برای ریاست مجلس دهم ورود کند.

الیاس حضرتی با اشاره به روند شکل‌گیری این فراکسیون و اهداف آن، اظهار داشت: سال 92 به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ تصمیم‌گیری سیاسی بود، رای مردم دست به دست هم داد و با عقلانیت آقای عارف که با تمام سوابق درخشان، ویژگی‌های برجسته و اقبال مردمی که داشتند برای یک منفعت ملی کنار رفتند و آن حماسه شکل گرفت.

آنگونه که تسنیم نوشته،‌ وی افزود: کنار رفتن یک کاندیدا در شرایطی که مناظره‌های تلویزیونی انجام داده، سفر استانی رفته و یاران بسیاری را پیدا کرده کار سختی است؛ بنده به عنوان فردی که 5 دوره وارد مجلس شده‌ام می‌گویم کاری که آقای عارف کرد کار سختی است.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم ادامه داد: آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان ستون انقلاب در سال 92 رد صلاحیت شد اما به خانه نرفت، قهر هم نکرد بلکه مردم را به حضور در شرکت در انتخابات دعوت کرد و مردم با روی خوش نشان دادند پای صندوق رای سرنوشت خودشان را مشخص می‌کنند.

وی در ادامه خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در این نشست حضور داشت، گفت: آقای ظریف ما اسم حرکت خود را برجامیان و نابرجامیان گذاشتیم، همه کسانی که می‌خواهند دلسوزانه منافع کشور را اولویت خودشان قرار دهند دعوت به همکاری کردیم و نتیجه انتخابات شکوهمند شد.

وی در ادامه با اعلام اینکه از آقای عارف خواهش کردیم که منت بگذارند و برای بحث مدیریت مجلس وارد شوند، تاکید کرد: ریاست مجلس خواسته مردم است چرا که ایشان در انتخابات 92 ایثار کرد و رای میلیونی وی در انتخابات مجلس موید شایستگی ایشان است و از آقای عارف تقاضا داریم به عنوان کاندیدای ما برای ریاست مجلس پا پیش بگذارد.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم، در توضیح سخنان خود تاکید کرد: تقاضا از آقای عارف برای ریاست مجلس دهم به معنای نفی زحمات آقای لاریجانی نیست، آقای لاریجانی در بحث برجام کمک خوبی به دولت کردند اما آقای عارف نشان داده در هر سفر استانی که رفته است اقبال عمومی داشته و این تکلیف ایجاد شده تا در این مقطع از مدیریت‌شان استفاده کنیم.

ظریف: برجام تهدید بزرگ را از كشور دور كرد

وزیر امور خارجه ظریف نیز در نشست هم اندیشی فراكسیون امید گفت: برجام تهدید بزرگ را از كشور دور كرد، ما باید از این فرصت استفاده كنیم و كشور را بسازیم.

 محمد جواد در سخنانی با تشریح برجام، فرصت ها و چالش های كشور افزود:جمهوری اسلامی ایران تنها كشور امن در این منطقه پر تلاطم است و سیاست هایی حساب شده باید به كار ببریم تا بتوانیم این وضعیت را تقویت كنیم.

وی تاكید كرد هدف برجام و مذاكرات هسته ای استفاده از شرایط برای حل و فصل مشكلاتی بود كه مانع پیشرفت كشور شد، مشكلاتی كه به سیاست داخلی، منطقه ای و بین المللی كشور سایه انداخته بود و هر اقدام علیه ایران را در قالب آن مشكل توجیه و تبیین و مشكلات خودشان را در چارچوب بهانه آوری و تهمت زنی علیه ایران حل و فصل می كردند.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح كرد: مهم ترین وظیفه ما تاكید بر حقوق كشور و پافشاری بر آن و همچنین فشار به طرف های خارجی برای رعایت تعهدات خود در برجام است و این كه فضای امن برای سرمایه گذاری در ایران ایجاد كنیم.

ظریف افزود: امروز دیگر در منطقه خاورمیانه و دنیا، ایران را تهدید حساب نمی كنند و كسی كار كردن با ایران را هزینه مند نمی داند.

وی ادامه داد: تلاش دارند جنگ ایران هراسی، جنگ ایران و عرب ، شیعه وسنی راه بیندازند، چون می بینند ایران نقش اصلی بازیگر منطقه را دارد.

وزیر امور خارجه با بیان این كه نیازمند آن هستیم سیاست خارجی در بستری ملی وفراتر از درگیری های جناحی پیگیری شود، خاطرنشان كرد: اگر وارد حاشیه شویم برجام و فضایی كه می توان از آن استفاده كرد را از دست می دهیم.

ظریف تصریح كرد: در دنیای كنونی ما در اشتباه در محاسبه را مشاهده می كنیم و می بینیم كه این اشتباه در محاسبه می تواند آثار بسیار خطرناك و وخیمی را به دنبال داشته باشد. محاسبه صحیح می تواند به كشوری چندین برابر قدرت ظاهری آن نقش بدهد.

وزیر امور خارجه تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران با تكیه بر آموزه های امام راحل و بر مبنای خودباوری حركت كرده است و با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توانسته قدرت بی نظیری را در این منطقه حساس برای خودش رقم بزند و نمونه های شكست خطر و از بین رفتن ما در اطراف خودمان از صدام گرفته تا قذافی مشاهده می كنیم.
ظریف اضافه كرد: همیشه در جهان در شرایط انتقالی امكان جهش و سقوط بیش از شرایط عادی فراهم است و لذا در چنین شرایطی هوشمندی، دقت و درك دقیق از روابط بین الملل برای تاثیرگذاری و كاهش آسیب پذیری ضروری است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نیاز است ما از سیاست های حساب شده ای استفاده كنیم تا بتوانیم این وضعیت را در شرایط متلاطم وضعیت كنونی منطقه تقویت كنیم و معضلات و مشكلاتی را كه به دلیل برخی اشتباهات و تندروی ها در گذشته ایجاد شده را از میان برداریم.

وی تاكید كرد: بی دلیل نیست كه ما می بینیم رژیم غاصب صهیونیستی یا دولت های پوشالی منطقه بیشترین نگرانی را از توفیق این مذاكرات داشتند به دلیل آنكه آنان نگران بودند كه آن فضاسازی و هزینه های زیادی را كه انجام داده بودند بر هم زده شود.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: امروز دیگر در منطقه ما و در دنیای ما كسی ایران را تهدید حساب نمی كند كسی كاركردن با ایران را هزینه مند نمی داند گرچه تلاش های زیادی توسط معاندین ما صورت می گیرد كه محیط سرمایه گذاری ایران را ناامن و غیراعتماد جلوه دهند.

مولاوردی:‌ انتخابات دولت و مجلس اميد را به كشور باز گرداند

معاون امور زنان و خانواده رييس جمهوري با تاكيد بر اينكه انتخابات دولت و مجلس اميد را به كشور باز گرداند گفت: تعامل دولت با مجلس نهم بسياري از سوء تفاهمات را برطرف كرد و اميدوارم در مجلس دهم تعاملات به حداكثر و تقابلات به حداقل برسد تا بتوانيم با تعامل مجلس و دولت برنامه ها را پيش ببريم .

 شهيندخت مولاوردي افزود: انتخابات هفت اسفند مجلس پيام هاي متعددي را به دنيا مخابره كرد، نخستين پيام اين انتخابات ترميم سرمايه اجتماعي كشورمان بود.

وي با تاكيد بر اينكه انتخابات 92 و مجلس دهم اميد را به كشور بازگرداند گفت‌: حضور پرشور زنان در مرحله ثبت نام و همچنين انتخاب آنان نشانه اعتماد به نفس زنان است.

مولاوردي ادامه داد: اين موضوع نشان مي دهد زنان ما در ابعاد مختلف توانمندي و تحصيلات عاليه پيدا كرده اند و ما در انتخابات مجلس شاهد افزايش دو برابري زنان مجلس از سه درصد به شش درصد بوديم.

وي تاكيد كرد: تلاش داريم با تعامل مجلس و دولت در زمينه تصويب طرح هاي پيشنهادي گام برداريم و در اين زمينه زنان مسووليت سنگين تري دارند.

معاون رئيس جمهور پيشنهاد كرد: نام فراكسيون زنان مجلس به فراكسيون امور زنان و خانواده تغيير يابد.
انصاری:‌ با همه نمایندگان منتخب مردم و فراکسیون‌ها همکاری می‌کنیم
معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در این همایش گفت:‌ براساس تائید رئیس جمهور تعامل حداکثری با کل مجلس و همه فراکسیون ها و کمیسیون ها خواهیم داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری اظهار کرد: عمده ترین وظایف مجلس شورای اسلامی در حوزه قانونگذاری و نظارت است. بر اساس تجربه حضور در چهار دوره از مجلس و دو دوره حضور در سمت معاونت مجلس مطالعات آسیب شناسی زیادی را در مورد وظیفه این نهاد قانونگذاری انجام داده ام.

 وی ادامه داد: نتیجه کلی کار تعامل دولت و مجلس به دو حوزه تقدیمی طرح ها و لوایح بر می گردد. بررسی دوره های مختلف نتایج جالبی را نشان می‌دهد به طور مثال در دوره هشتم ،‌355 لایحه و 327 طرح تقدیم مجلس شد . در دوره نهم نیز تا ماه گذشته 481 طرح و 222 لایحه به مجلس ارائه شد. نکته جالب و نتیجه نهایی از بررسی این دو مجلس به آمار بررسی این طرح ها و لوایح باز می گردد.

انصاری هم‌چنین گفت: از مجموعه 703 لایحه و طرح تقدیمی تنها 337 مورد آن در جریان است . این آمار نشان می‌دهد که 4 سال ظرفیت مجلس برای قانونگذاری در همین حد است و 200تا قانون تصویب می‌شود به این صورت هم وقت نمایندگان دولت گرفته شده و هم وقت خود نمایندگان مجلس رفته است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در خصوص تعداد سوالات نمایندگان از دولتی ها نیز تصریح کرد: سه هزار و 529 سوال تا حدود یک ماه پیش پرسیده شده است. آیا این تعداد سوال نیاز به قوه مقننه بوده است که از قوه مجریه بپرسد؟

وی در پایان گفت:‌ با همه ظرفیت کارشناسی در خدمت شما هستیم تا با همکاری و تعامل نواقص موجود را برطرف کنیم. به گونه ای که خواسته‌های مردم سریعتر محقق شود. براساس تاکید رئیس جمهور تعامل حداکثری با کل مجلس، همه فراکسیون ها و کمیسیون ها خواهیم داشت. ما جایگاه و نقش قوه مقننه را جایگاهی بالا می دانیم.

گفتنی است،‌ برنامه عمومی نشست فراکسیون امید در ساعت 5 پایان یافت و برنامه بحث و تبادل نظر در خصوص ارکان مجلس دهم و فراکسیون امید با حضور منتخبین مردم بدون حضور خبرنگاران در جریان است.

نظرات بینندگان