arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

شهردار جدید لندن، کامرون را به چالش کشید

صادق خان شهردار جدید لندن در یادداشتی که روز یکشنبه منتشر شد، در یک حمله غیرمنتظره دیوید کامرون نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس را ضمن تشبیه به 'دونالد ترامپ'، او را به استفاده از شیوه‌های تفرقه افکنانه و تخریبی در انتخابات شهرداری لندن متهم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صادق خان یک روز پس از ادای سوگند به‌عنوان شهردار جدید لندن، در این یادداشت که در نشریه آبزرور منتشر شد، گفت: که کامرون و 'زک گلداسمیت' نامزد یهودی حزب محافظه‌کار در انتخابات شهرداری پایتخت انگلیس تلاش کردند با دامن زدن به مسایل قومیتی و تحریک کردن آنها علیه یکدیگر او را از پیروزی بازدارند.

به گزارش انتخاب، صادق خان که هم‌اینک مبدل به قوی‌ترین سیاستمدار مسلمان در اروپا شده است، در این یادداشت نوشت: کامرون و 'زک گلداسمیت ' از همان تاکتیک‌های دونالد ترامپ ( اسلام هراسی ) در انتخابات شهرداری لندن به کار گرفتند.

وی افزود: این در حالی است که امیدوارم بود که کامرون و گلداسمیت در کمپین انتخاباتی‌شان بر روی مسائلی چون خانه‌سازی، حمل‌ونقل و آلودگی هوا تمرکز می‌کردند.
صادق خان اضافه کرد: 'اما کامرون و گلداسمیت شیوه تفرقه و ایجاد شکاف میان جوامع لندن را برگزیدند و تلاش کردند رأی برخی از مناطق را کسب و رأی‌دهندگان دیگر مناطق این شهر را تحت‌فشار قرار دهند.'

وی گفت: 'آنها با استفاده از ترس و کنایه سعی کردند که گروه‌های مختلف قومی و مذهبی را علیه یکدیگر تحریک کنند و این شیوه‌ای است که دونالد ترامپ بکار گرفته است و من امیدوارم که حزب محافظه‌کار هرگز سعی به تکرار آن نکند.'

صادق خان از سوی رقیب اصلی‌اش' زاک گلدسمیت'، نامزد محافظه‌کاران و حتی دیوید کامرون نخست‌وزیر و مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس متهم شده بود که دیدگاه افراط‌گرایانه دارد و با افراط‌گرایان ارتباط داشته است.

مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس و از اعضای ارشد حزب محافظه‌کار به‌صراحت از صادق خان به‌عنوان کسی 'که از طرف افراط‌گرایان سخن می‌گوید' یاد کرده بود.
وی همچنین ادعا کرده بود که صادق خان مناسب شهرداری لندن نیست و مشروعیت لازم را برای این پست که می‌تواند امنیت پایتخت انگلیس را با خطر مواجه کند، ندارد.
هجمه تخریبی کمپین انتخاباتی 'راک گلدسمیت ' علیه صادق خان به حدی بود که سروصدای خود محافظه‌کاران را درآورد.

حتی خواهر خود 'گولداسمیت' نیز از ادعاهای مکرر نامزد محافظه‌کاران و دیوید کامرون به عنوان نخست‌وزیر از نگرش صادق خان نسبت به افراط‌گرایان، آشکارا ابراز نارضایتی کرده است.
'استیو هیلتون'، مدیر راهبردی سابق کامرون نیز در مصاحبه با 'بی‌بی‌سی' اذعان کرده که گولداسمیت با طرح چنین موضوعاتی، برچسبی زننده را به محافظه‌کاران نسبت داده و همین مسئله باعث شکست وی شده است.'

'مایکل فالون' روز شنبه در گفت‌وگو با رادیو 4 در توجیه حرکت تخریبی کمپین انتخاباتی راک گلدسیمت علیه صادق خان گفت: 'در مورد پیشینه و شخصیت هر دو نامزد سؤالاتی مطرح‌شده بود و مردم بایستی در مورد آنها قضاوت می‌کردند و این طبیعت دمکراسی ما و صحنه خشن سیاسی است .'

وی همچنین با عقب‌نشینی از ادعای قبلی‌اش در مورد در معرض خطر قرار گرفتن لندن در صورت پیروزی صادق خان، گفت: ' لندن با تعامل دولت محافظه‌کار با شهردار جدید لندن در امنیت است.'
جرمی کوربین روز جمعه گذشته عنوان کرده بود که اقدامات تخریبی کمپین انتخاباتی 'زاک گلدسمیت' علیه صادق خان سبب شد که حزب کارگر موقعیت بهتری را در انتخابات به دست آورد.
صادق خان پاکستانی تبار نماینده حزب کارگر که با پیروزی در انتخابات شهرداری لندن به ‌عنوان نخستین شهردار مسلمان یک پایتخت اروپایی وارد تالار شهر شد، روز شنبه در مراسم سوگندش گفت که او شهرداری برای همه لندنی‌ها است.
صادق خان در این مراسم که در 'کلیسای جامع ساوث ارک' در لندن برگزار شد، گفت: «من قصد دارم شفاف‌ترین، متعهدترین و در دسترس ترین شهرداری لندن را بیش از هر زمان دیگری مدیریت کنم. می‌خواهم تمامی جوامع و تمامی بخش‌های شهرمان را به ‌عنوان شهردار تمامی لندنی‌ها نمایندگی کنم.»

صادق خان که دارای تحصیلات حقوقی است و سال‌ها درزمینهٔ حقوق بشر فعال بوده است، براساس آمار رسمی اعلام‌شده موفق شده است در انتخابات شهرداری لندن که روز پنجشنبه گذشته برگزار شد، 57 درصد آرای مأخوذه را به دست آورد.

براساس آمار رسمی منتشرشده، وی در این انتخابات یک‌میلیون و 310 هزار و 143 رأی به دست آورده و این درحالی‌که است که رقیب اصلی‌اش 'زاک گلدسمیت ' نامزد حزب محافظه‌کار تنها 994 هزار و 614 رأی کسب کرده که این‌یک پیروزی شیرین برای حزب کارگر و یک شکست آشکار برای حزب محافظه‌کار شمرده می‌شود.

زک گلداسمیت نامزد یهودی حزب محافظه‌کار ، 43.2 درصد آرا را به دست آورده است.
صادق خان که از سال 2005 نماینده منطقه توتینگ در مجلس عوام است، پس از اعلام پیروزی‌اش وعده داد که شهرداری برای همه لندنی‌ها باشد و عدالت اجتماعی را به این شهر بیاورد.

صادق خان همچنین وعده داده است که ضمن بهبود شبکه حمل‌ونقل عمومی لندن و افزایش شمار خانه‌های عمومی برای افراد بی‌بضاعت، نرخ مالیات را به نفع افرادی که درزمینهٔ اقتصادی پیشرو هستند، کاهش دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان