arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

یک سد دیگر پس از پنج سال سرریز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از سرریزشدن سداکباتان پس از پنج سال خبر داد و گفت: سدشنجور رزن شهریورماه سال‌جاری آبگیری می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از سرریزشدن سداکباتان پس از پنج سال خبر داد و گفت: سدشنجور رزن شهریورماه سال‌جاری آبگیری می‌شود.

به گزارش انتخاب، منطقه همدان، مرتضی عزالدین در جشن شکرگزاری سرریز سداکباتان همدان، افزود: میزان بارش‌ها در سطح استان بسیار خوب بوده است به طوری که تا کنون 456 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 55 درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته وی، میزان بارندگی‌ها در ایستگاه‌هایی همچون نهاوند 800 میلیمتر بارندگی را نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان بارندگی‌ها 300 میلیمتر بیشتر بوده و در قهاوند و رزن 70 میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به متوسط بالاتر است.

عزالدین با اشاره به اینکه کشور ایران نیمه‌خشک است و از نظر اقلیم 65 درصد از سرزمین ایران فراخشک و خشک، 25 درصد نیمه خشک و بیابانی و 10 درصد مرطوب است، اظهار کرد: 28 درصد از سطح کشور کمتر از 100 میلیمتر، 48 درصد بین 100 تا 250 میلیمتر، 16 درصد بین 250 تا 500 میلیمتر و 8 درصد بالای 500 میلیمتر بارندگی دارد.

وی با بیان اینکه در کویر لوت صفر میلیمتر و در کوهرنگ دو هزار و 250 میلیمتر بارندگی داریم به صنعت سدسازی اشاره کرد و گفت: سدسازی از زمان نیاکان ما راهکاری برای تامین آب بوده به طوریکه سد اکباتان مزیت‌های فراوانی برای شهر همدان داشته است.

عزالدین به اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در خصوص اجرای طرح تعادل‌بخشی در منابع آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با این اجرای این طرح بتوانیم به آبخوان‌هایی که چندین سال بیمار بودند، کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در ادامه به چاه‌های مسدود شده در راستای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: در سال 93، 659 حلقه چاه با صرفه‌جویی 80 میلیون مترمکعب، سال 94، 700 حلقه با صرفه‌جویی 50 میلیون مترمکعب و امسال 60 حلقه چاه با 12 میلیون مترمکعب آب مسدود شد به طوری که در مجموع از ابتدای حضور استاندار و آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید، هزار و 419 حلقه چاه با 142 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی معادل چهار برابر سد اکباتان مسدود کردیم.

وی در ادامه با اشاره به سدهای استان اظهار کرد: سد سرابی تویسرکان با بدهکاری بالای 10 میلیارد تومان به پیمانکار آبگیری شد و امیدواریم سد شنجور رزن با توجه به نبود منابع و بدهکاری زیاد با اتمام تاج سد آبگیری شود البته نگرانی‌هایی در بحث آبگیری آن وجود داشت که خوشبختانه با بارش‌های خوب و ذخیره دو میلیون مترمکعب آب رفع شد.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی تصفیه‌خانه عباس‌آباد، انتقال آب از دره‌مرادبیگ پس از حضور ریاست جمهوری به استان و بهره‌برداری از بند خاکو توانستیم آب شهر همدان را به میزان 8 میلیون مترمکعب و به مدت سه ماه تامین کنیم.

وی با بیان اینکه همدان با استفاده از پساب‌های تصفیه‌خانه فاضلاب از استان‌های پیشرو بوده به طوری که توانستیم آن را به آبخوان‌ها و نیروگاه هدایت کنیم، افزود: طراحی لازم برای انتقال پساب به محل نیروگاه و به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد فامنین به طول 46 کیلومتر انجام شده تا حدود یک مترمکعب انتقال پساب صورت گیرد البته وزارت نیرو هم برای تامین اعتبار این پروژه مساعدت کرده و برای مابقی پروژه هم قول همکاری داده‌اند.

عزالدین به دیگر اقدام در دست پیگیری شرکت اشاره کرد و گفت: با حضور معاون وزیر در حوزه آبریز کرخه سعی در تغییر نظر وی برای داشتن سدی در این منطقه داشتیم به طوری که در این زمینه موفق بودیم و توانستیم قول مساعدت و امضای اجرای پروژه‌ای به منظور تامین نیاز آبی جنوب استان را دریافت کنیم تنها صورتجلسه نهایی برای تخصیص گرفتن باقیمانده است و به هر نحوی تخصیص سد را می‌گیریم.

وی با بیان اینکه سد گرین در صورت ساخت بزرگترین سد استان خواهد بود که احتمال ورود سرمایه‌گذار به آن وجود دارد، ادامه داد: روز شنبه مجددا با وزارت نیرو در خصوص سدگرین صحبت‎‌های نهایی صورت گرفت و قرار شد بحث تامین آب شرب را از این سد پیگیری کنیم.

وی عنوان کرد: صنعت سدسازی در استان همدان خود را در سد اکباتان نشان داد به طوریکه این سد در بین سال‌های 38 تا 41 با اولیه ظرفیت 9 میلیون مترمکعب ساخته شد و تنها دو ماه نیاز آبی شهر همدان را تامین می‌کرد.

عزالدین با بیان اینکه سداکباتان جزو سدهای بتنی، شکیل و سرآمد در کشور است، تصریح کرد: با افزایش ظرفیت سد به 40 میلیون مترمکعب و حجم مفید 36 میلیون مترمکعب، نیاز آبی یک سال و نیم شهر همدان تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه بعد از پنج سال سد اکباتان سرریز کرده است، تصریح کرد: سرریز سد به صورت آزاد انجام می‌گیرد به طوریکه هم‌اکنون ورودی آب به سد اکباتان 13 هزار لیتر در ثانیه و خروجی آن 10 هزار لیتر در ثانیه است.

وی در پایان با بیان اینکه تمام آب شرب شهر همدان از آب‌های سطحی سد عبا‌س‌آباد، خاکو و اکباتان تامین می‌شود‌، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه بوعلی‌سینا قطب علمی کشور محسوب می‌شود، سعی می‌کنیم با دانشگاه در خصوص انجام طرح‌های پژوهشی تعامل داشته و از توان و ظرفیت علمی این دانشگاه بهره‌مند شویم.

در پایان مراسم تفاهم‌نامه پژوهشی، علمی، آموزشی و خدمات مهندسی در راستای اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی مابین دانشگاه بوعلی‌سینا و شرکت آب منطقه‌ای استان همدان منعقد شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان