arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

جزییات خودکشی تبعه ایرانی در هرات +توضیحات سرکنسول ایران

ایران و افغانستان با داشتن مرزهای طولانی از جمله کشورهای به شمار می‌آیند که بیشترین مراودات تجاری، اقتصادی، فرهنگی و جهانگردی را دارا هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«محمد افخمی رشیدی» گفت: پس از خودکشی تبعه ایرانی در هرات، در حال رایزنی برای تحویل گرفتن جنازه «روح‌الله پریمی» هستیم تا در روزهای آینده به خانواده‌اش تحویل داده شود.

به گزارش انتخاب، ایران و افغانستان با داشتن مرزهای طولانی از جمله کشورهای به شمار می‌آیند که بیشترین مراودات تجاری، اقتصادی، فرهنگی و جهانگردی را دارا هستند.

این مرزها گاهی اوقات محل عبور مجرمان و متهمان وقایع جنایی نیز بوده‌ است.

در سال 1383 خورشیدی مردی از جمهوری اسلامی ایران پس از کشتن یک هموطنش با استفاده از راه‌های غیرقانونی وارد خاک افغانستان شد که در ولایت «هرات» توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به اتهام ورود غیرقانونی و اعمال مجرمانه دیگر به 16 سال زندان در افغانستان محکوم شد.

این فرد «روح‌الله پریمی» بود که هفته گذشته بر اثر انفجار یک نارنجک به قتل رسید. مسئولان امنیتی «هرات» این رویداد را یک خودکشی اعلام کردند.

«محمود افخمی رشیدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در «هرات» در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن تایید این رویداد گفت: «روح‌الله پریمی» بیشتر از 10 سال قبل به اتهام قتل یک شهروند ایرانی در شهر دامغان از کشور متواری و به افغانستان فرار کرد.

وی با بیان اینکه نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در «هرات» در همان موقع از حکومت افغانستان خواست تا وی را بر اساس توافق استرداد مجرمان که بین 2 کشور منعقد شده به مسئولان دولتی ایران تحویل دهند، افزود: بارها مکاتبات رسمی از جانب جمهوری اسلامی ایران و به خصوص سرکنسولگری ایران در «هرات» انجام شد.

«افخمی رشیدی» اظهار داشت: پلیس اینترپل (پلیس بین‌الملل) هر 2 کشور در جریان این پرونده قرار گرفتند و پیگیری‌ها برای استرداد این مجرم همچنان ادامه داشت.

وی با بیان اینکه دولت افغانستان «روح‌الله پریمی» را در دادگاه این کشور محاکمه وی به 16 سال حبس محکوم شد، افزود: در این مدت این تبعه فراری ایران، از عفوهای حکومت افغانستان بهره برد و در نهایت در سال 1394 از زندان رها شد.

سرکنسول ایران در «هرات» ضمن تاکید بر اینکه پس از آزادی «پریمی» از زندان، این نمایندگی مکاتبات رسمی خود را مبنی بر استرداد مجرم همچنان ادامه داده، گفت: در زمانیکه این تبعه ایرانی در زندان به سر می‌برد از دفتر سازمان ملل در «هرات» و حکومت افغانستان خواستار پناهندگی شده‌ که با درخواست وی موافقت نشده بود.

رشیدی افزود: پس از مدتی که این تبعه ایرانی در شهر «هرات» سرگردان بود و در مکان‌های نامعلومی به‌سر برده بود، خبر خودکشی وی توسط نیروهای امنیتی «هرات» منتشر و تائید شد.

کاردار جمهوری اسلامی ایران در «هرات» گفت: پس از این رویداد مکاتباتی با مسئولان محلی «هرات» انجام شد تا جسد وی به مقامات ایرانی برای انتقال به کشور تحویل داده شود.

وی گفت: نمایندگی سیاسی ایران در هرات در حال رایزنی برای تحویل گرفتن جنازه «روح‌الله پریمی» است تا در روزهای آینده به خانواده‌اش در ایران تحویل داده شود.


منبع: فارس
نظرات بینندگان