arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

دوره سومِ ریاست جمهوری «بیل کلینتون»!

خیلی ها در آمریکا یا هر جای دیگری می‌دانند که اگر امروز هیلاری کلینتون اینقدر شناخته و مشهور شده و راه به راه در انتخابات مقدماتی، رأی جذب سبد خود می‌کند از صدقه سری همسری است که روزی روزگاری، رئیس جمهور آمریکا بود!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خیلی ها در آمریکا یا هر جای دیگری می‌دانند که اگر امروز هیلاری کلینتون اینقدر شناخته و مشهور شده و راه به راه در انتخابات مقدماتی، رأی جذب سبد خود می‌کند از صدقه سری همسری است که روزی روزگاری، رئیس جمهور آمریکا بود!

به گزارش انتخاب، هیلاری حتی نام فامیلی خود را وامدار بیل است! درست است که در غرب، یک خانم بعد از ازدواج از فامیل همسر خود استفاده می کند اما آیا واژه «کلینتون» یک واژه معمولی است؟ این فامیلی، 8 سال در آمریکا، شماره یک بود و کاخ سفید را به همین نام می شناختند! حتی وقتی بیل، فرماندار آرکانزاس شد، هیلاری به مدت ۱۲ سال عنوان بانوی اول آرکانزاس را به دست آورد.

شاید خیلی ها الان بگویند که سناتور هیلاری رادام یا وزیر خارجه هیلاری رادام به اندازه کافی دستی بر آتش سیاست دارد و زیاد هم مدیون بیل نیست اما شاید به جرأت بتوان گفت بخش بزرگی از شهرت هیلاری 2016، مربوط به عنوان «بانوی اول» است که او طی سال های 1993تا 2001 در اختیار داشت؛ کتاب هیلاری را به یاد دارید؟ همان کتابی که به خاطر نوشتن آن کلی  پول به جیب زد و حسابی برای خانواده اش، پولساز شد! کتابی که خط اصلی داستان آن درباره شوهرش بیل بود!

در سال ۱۹۹۸ وقتی تحقیقات فاش کرد رئیس جمهور بیل‌کلینتون با مونیکا لوینسکی از کارآموزان کاخ سفید رابطه ای خارج از ازدواج داشته است، جنجالی تمام عیار در ایالات متحده به ‌پا و کار به استیضاح بیل از سوی مجلس نمایندگان کشیده شد.

خیلی ها می‌گویند اگر هیلاری در انتخابات پاییز امسال برنده شود، در واقع بیل کلینتون رئیس جمهور اصلی (در سایه) خواهد شد! فرض کنید هیلاری درباره یک مسئله سیاسی، اقتصادی یا هر چیز دیگری، دچار مشکل شود؟ مثل روز روشن مشخص است که بیل کلینتون در کنار او از هر کسی، صاحب نظرتر است؛ بیل، 8 سال رئیس جمهور آمریکا بوده است و به قول معروف حق آب و گل دارد!

داستان فقط این نیست، هیلاری اگر رئیس جمهور آمریکا شود، اولین رئیس جمهور زن ایالات متحده خواهد بود و قطعاًً آنقدر تجربه ندارد که یک تنه به جنگ مشکلات برود! تازه این را هم اضافه کنید که فردای روز مراسم پیروزی کمپین هیلاری، جنگ همه جانبه جمهوریخواهان شکست خورده علیه رئیس جمهور دموکرات شروع می شود! هیلاری با ید با نقشه راه چه کسی پیش برود؟ اساساً حتی ممکن است که هیلاری، بیل را به عنوان معاون اول خود معرفی کند. تمام داستان های احتمالی را هم که کنار بگذارید، بالاخره هیچکسی در دوران ریاست جمهوری هیلاری از همسرش به او نزدیک تر و قابل اطمینان تر نیست.

حالا چه دوره ریاست جمهوری اول هیلاری کلینتون را به عنوان دوره سوم ریاست ریاست جمهوری بیل کلینتون به حساب آوریم یا در خوشبینانه ترین حالت فقط بگوییم که بیل نهایتاً به عنوان یک مشاور برای همسرش، نقش آفرینی می کند، فرقی ندارد مهم این است که یک رئیس جمهور سابق، دیگر نمی تواند بانوی اول آمریکا باشد! او یک مرد و در یک فرآیند طبیعی به دنبال به کرسی نشاندن حرف های خود است. در حالتی که کاخ سفید، بانوی اول ندارد پس باید بگوییم که« آقای اول» دارد!

شاید زود باشد بگوییم اما اگر هیلاری برنده انتخابات و مستأجر کاخ سفید شود بايد خود را برای دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون آماده کنیم؛ هر چیزی در دنیای سیاست، امکان پذیر است!
نظرات بینندگان