arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

جوابیه «عصراندیشه» در مورد یک خبر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصراندیشه با ارسال جوابیه ای به «انتخاب» آورده است:

این مصاحبه توسط خبرنگار فرانسه زبان مجله و همکار فرانسوی وی از طریق یکی از دوستان خانم رایس انجام شد و بخش مهمی از مکاتبات آن نیز به همین زبان جریان داشت که در عالم حرفه‌ای امری مسبوق به سابقه است. رایس نیز سابقه نگارش و گفتگو به زبان‌های دیگر را داشته و در رزومه وی و سوابق اینترنتی موجود نیز به تسلط وی به ٤ زبان اشاره شده است و در محیط بین‌الملل تلکم به زبان‌های دیگر با خبرنگاران خارجی رویه معمولی است و اساسا کاربرد تسلط به زبانهای دیگر برای چنین موقعیت هایی است.

اما بررسی‌های کارشناسان حاوی نکات جالبی است. اگر مبنا بر ساختگی بودن مصاحبه بود، دلیلی وجود نداشت تا اولا مکاتبات اورژینال به زبان اصلی منتشر شود و به راحتی می‌توانست متنی انگلیسی ساخته شود. استفاده از ایمیل‌های شخصی از دامنه‌های معتبر دیگر نیز مساله‌ای است که در طول سالهای گذشته میان سیاستمداران و روزنامه‌نگاران سابقه داشته و بارها در سطح درجه یک بین‌المللی و هم اکنون درباره خانم کلینتون نیز همین مناقشه وجود دارد.

روشن است که باز هم اگر بنابر ساختگی بودن مصاحبه و تاییدیه آن بود، نیازی به انتشار ایمیل شخصی‌ای که تحت دامنه معتبر فرانسوی ثبت شده، وجود نداشت و سیاستمداران نیز در روابط‌شان از ایمیل‌های مختلفی استفاده می‌کنند که بتوانند خود را از حمله هکرها و مشکلات امنیتی مصون نگه دارند، اما جای تعجب است که روزنامه‌نگاران مدعی حرفه‌ای‌گری به بدیهی‌ترین لوازم فعالیت در این سطوح آگاه نیستند یا خود را جاهل نشان می‌دهند.

ایراد شبهاتی مانند اینکه چرا نام کوچک رایس در ایمیل به نام Condi ثبت شده نه Condo در حالی است که در همه بیوگرافی‌های رسمی وی آمده که نام کوچک وی به همان اسم شهرت جهانی دارد و با یک سرچ ساده و اندک اطلاعاتی از زبان انگلیسی قابل فهم است؛ یا در خصوص بزرگ و کوچک حروف اسم در ایمیل یاهو، این مساله به نوع ثبت آن توسط صاحب ایمیل بستگی دارد، کما اینکه ایمیل خبرنگار مجله تحت یاهوست، نه ایمیل خانم رایس! طبعا چنین نکات بدیهی‌ای نمی‌تواند وارونه شود یا دستمایه ادعاهای کذب قرار گیرد.

ابهامات نسبت به ادعای تکذیب مصاحبه هنگامی جدی‌تر شد که 10 روز پیش این مصاحبه در اکثر خبرگزاری‌های معتبر منتشر شد و تنها ساعتی پس از انتشار روزنامه‌نگاران مشهوری چون باربارا اسلاوین درباره آن تحقیق کردند و آن را از طریق توئیتر برای وزیر خارجه سابق آمریکا فرستادند. در عرف بین‌المللی این نوع مصاحبه‌ها در صورتی که فاقد اعتبار باشد، به سرعت واکنش‌برانگیز است، اما علی‌رغم این بازتاب گسترده هیچ توضیحی درباره آن منتشر نشد و خانم رایس نیز تاییدیه خود را برای مجله ارسال کرد و دو اسکرین شات آن نیز منتشر و "هدر ایمیل" آن به عنوان شناسه غیرقابل جعل که توسط سرورهای اینترنتی تولید می‌شود برای سردبیران رسانه ها ارسال گشت.

نظرات بینندگان