arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۶۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

زنگنه: آتش توطئه نفتی عربستان علیه ایران دامن خودشان را گرفت

ما برای بازپس‌گیری سهم‌مان در تولید نفت ملاحظه‌ای هیچ چیزی را نمی‌کنیم و می‌خواهیم به تولید نفت 4 میلیون بشکه نفت خام در سال برسیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نفت با تاکید بر اینکه عربستان به دلیل کاهش تولیدش حدود 150 میلیارد دلار ضرر می‌کند، خاطرنشان کرد: ما با هر میزان تولید نفت می‌توانیم کشور را اداره کنیم اما تحت هیچ شرایطی طرح فریز نفتی عربستان سعودی را نمی‌پذیریم. روند کاهشی قیمت نفت ادامه جنگ سعودی علیه ما بود که این به سرانجام نرسید و عواقب آن به خودشان برگشته است.

به گزارش انتخاب، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در همایش فرآیند قانونگذاری راهکارها و اقدامات در جمع منتخبین مجلس دهم در سخنانی با تاکید بر برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش تولید و صادرات نفت در پسابرجام گفت: ما صادرات نفت را علی‌رغم تحریم‌ها به ظرفیت یک میلیون و 350 هزار بشکه نفت رسانده‌ایم و در زمینه توسعه میادین نفت و گاز نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که 7 فاز پارس جنوبی نیز راه‌اندازی شود که در این راستا نیز 6 فاز پارس جنوبی با ظرفیت 170 میلیون بشکه راه‌اندازی شده است.

وی همچنین تصریح کرد: خوشبختانه بعد از برجام میزان تولید و صادرات نفت به دو برابر خواهد شد و به 2 میلیون و 400 هزار بشکه در روز با احتساب فرآورده‌های پتروشیمی خواهد رسید که برجام عملا تاثیر خودش را گذاشته است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ما در حوزه تولید و صادرات نفت با سعودی‌ها در یک جنگ نانوشته هستیم، اظهار داشت: عربستان سعودی برای بازاریابی علیه ما توطئه می‌کند و این کار غیرمتعارف در حوزه بازاریابی است و به طرف‌ها عنوان می‌کند و نفت را ارزان‌تر از ما به آنها می‌فروشد. اینکه ما توانستیم تولید و صادرات نفت را به دو برابر برسانیم بسیار حائز اهمیت است.

وی برجام را اولین گام برای رفع موانع اصلی کشور دانست و گفت: پس از برجام باید شرایط اقتصادی را فراهم کرده و اقدمات موثری در حوزه اقتصادی برداریم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای نفت و گاز پیش‌بینی شده است، گفت: بخشی از این میزان به صنایع بالادستی نفت اختصاص می‌یابد که 70 میلیارد دلار به پتروشیمی‌ها و 2 میلیارد دلار نیز به صنایع بالادستی باید اختصاص یابد. البته ما منابع صندوق توسعه را نیز برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز را مدنظر قرار داده‌ایم.

زنگنه با تاکید بر اینکه بدون سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌توانیم صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را توسعه دهیم اظهار داشت: 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در برنامه ششم توسعه قدم بزرگی است، ما در حوزه نفت و گاز دیوار تحریم را بر سر صهیونیست‌ها و کسانی که می‌خواهند روند تحریم‌ها ادامه داشته باشد خراب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما به حمایت مجلس برای توسعه نفت و گاز نیاز داریم افزود: صنعت نفت پس از برجام بیش از صنایع دیگر باید فعال شود.

وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه نفت و گاز گفت: واقعا خارجی‌ها اشتیاق دارند که در حوزه صنعت نفت در ایران سرمایه‌گذاری کنند و شرکت‌های درجه یک اروپایی و آسیایی حاضرند که با ما همکاری کنند که این باعث می‌شود که موضع آمریکا‌یی‌ها نیز نسبت به ما تعدیل شود.

وی اضافه کرد: عربستان سعودی در غیاب ما 10 و نیم میلیون بشکه در اوپک تولید می‌کند که ما در این شرایط حتما باید تولیدمان را افزایش دهیم.

وزیر نفت همچنین تصریح کرد: ما حدود 50 میلیارد دلار بدهی به بانک مرکزی داریم که باید فکری برای آن بشود.

وی تصریح کرد: ما برای بازپس‌گیری سهم‌مان در تولید نفت ملاحظه‌ای هیچ چیزی را نمی‌کنیم و می‌خواهیم به تولید نفت 4 میلیون بشکه نفت خام در سال برسیم.

زنگنه با بیان اینکه ما تحت هیچ شرایطی طرح فریز نفتی که از سوی عربستان سعودی مطرح شده است را نمی‌پذیریم، گفت: عربستان با لجبازی نگذاشت که اجلاس دوحه به سرانجام برسد؛ در این اجلاس بنده با وزیر نفت عربستان بحث کردم زیرا آنها خواهان این بودند که در پسابرجام تولید خودمان را به ظرفیت سال 2016 کاهش دهیم اما بنده به او گفتم که شما واقعا جوک می‌‌گویید.

وی با تاکید بر اینکه عربستان به دلیل کاهش تولیدش حدود 150 میلیارد دلار ضرر می‌کند، خاطرنشان کرد: ما با هر میزان تولید نفت می‌توانیم کشور را اداره کنیم، روند کاهش قیمت نفت روند کاهشی قیمت نفت ادامه جنگ سعودی علیه ما بود که این به سرانجام نرسید و عواقب آن به خودشان برگشته است.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱
کوشا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
4
0
به نظر من ایران باید نفتشو ارزونتر از عربستان به کشورهای متقاضی بفروشه و فروشش در روز رو هم بالاتر از 5میلیون و در حدود 6الی8میلیون بشکه در روز برسونه.قیمت نفت رو هم در حدود 25الی30دلار در بشکه نگه داریم در نگاه اول شاید فکر کنیم برای ما بد باشه ولی در یک نگاه کلی و اینده نگری برای ما خیلی هم خوبه
نظرات بینندگان