arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

در مجلس دهم دنبال بهانه‌گيري، كارشكني و استفاده از ادبيات تند و افراطي نباشیم

اين روزها با نزديك شدن آغاز به كار مجلس دهم، برخي جريان‌هاي سياسي و فعالان رسانه‌اي، موضوع رياست مجلس را يك چالش و معضل ارزيابي مي‌كنند كه به نظر مي‌رسد اين نوع حركت و نگاه به مديريت مجلس برخلاف »اخلاق‌ سياسي« و »كارآمدي پارلمان«است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اين روزها با نزديك شدن آغاز به كار مجلس دهم، برخي جريان‌هاي سياسي و فعالان رسانه‌اي، موضوع رياست مجلس را يك چالش و معضل ارزيابي مي‌كنند كه به نظر مي‌رسد اين نوع حركت و نگاه به مديريت مجلس برخلاف »اخلاق‌ سياسي« و »كارآمدي پارلمان«است.

به گزارش انتخاب،  برخي تلاش دارند مجلس دهم را كه پس از چند دوره توانسته تركيب مختلفي از جريان‌هاي گوناگون سياسي را در خود جاي دهد، ناخودآگاه وارد جرياني كنند كه با اهداف تمام نمايندگان راه‌يافته به مجلس متفاوت است. به نظر مي‌رسد تشكيل مجلسي قوي و كارآمد هدف اصلي تمام منتخبان مجلس دهم باشد. بنابراين هيچ مساله‌اي از جمله انتخاب رييس مجلس نبايد به اهداف آن لطمه وارد كند.

در اين راستا، براي تشكيل مجلس كارآمد، نخستين و مهم‌ترين نكته، فراهم كردن زمينه لازم براي فعاليت قانونمند و كارآمد منتخبان ملت است. موضوعات حاشيه‌اي عمدتا موضوعات اصلي را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند. موضوعاتي كه قبل از تشكيل مجلس جديد بتواند نمايندگان را از اهداف اصلي باز دارد، هرگز مورد اتفاق نظر هيچ يك از نمايندگان نبوده و نيست. بايد از همه سلايق و گروه‌ها با تمام رويكردها بخواهيم كه كدورت‌ها و اختلاف‌هاي بي‌حاصل و بي‌ريشه را كنار گذاشته تا بتوانيم در يك فضاي دوستانه و برادرانه با يكديگر كارهاي بزرگ براي كشور و مردم انجام دهيم و براي رفع مشكلات مردم گام ‌برداريم. بايد به اين باور برسيم كه مي‌توان در مجلس دهم كارهاي بزرگي انجام داد اما اين امر در صورتي محقق مي‌شود كه همه با هم باشيم و دست يكديگر را بگيريم و با همفكري و گفت‌وگو‌هاي سازنده كارها را پيش ببريم. نبايد حرف‌هاي‌مان براي هم تلخ، گزنده و توهين آميز باشد. بايد تصور دشمن بودن جناح مقابل از ذهن‌مان پاك شود. همه بايد در فضاي خانواده انقلاب بتوانيم با هم حرف بزنيم و نظرات مختلفي را مطرح كنيم. اختلاف سليقه خوب است اما اين اختلاف سليقه نبايد تبديل به تخريب و سوءتفاهم شود. در مجلس دهم نبايد به دنبال بهانه‌گيري، كارشكني و استفاده از ادبيات تند و افراطي باشيم بلكه بايد بر اصل تعامل مثبت حركت كنيم. نكته دوم، تشكيل فراكسيون‌هاي كارآمدي است كه براساس تفكرات و سلايق سياسي پديد خواهد آمد.

علاقه و اشتياق ما بر اين بود كه اصلاح‌طلبان، اعتدالگرايان، مستقل‌ها و حتي اصولگرايان معتدل و ميانه‌رو باهم چتر بلندي بردارند و فراكسيوني تحت عنوان اميد يا هر مشخصه ديگري تشكيل دهند. در واقع آرزو داشتيم فراكسيون بزرگ ٢٥٠‌نفره‌اي داشته باشيم كه يكي از اقدامات اوليه آن انتخاب رييس قوه مقننه باشد و در اين ميان فرقي هم بين علي لاريجاني و محمدرضا عارف وجود نداشت. اما با وجود اينكه در روز شنبه جلسات دو فراكسيون اصولگرايان و اميد برگزار شد، تحقق اين آرزو با ابهام مواجه شد، هرچند هنوز هم دير نيست؛ در اين راستا نا اميد نخواهيم بود و بايد به دنبال تحقق اين موضوع باشيم. با همه اين اتفاقات، صحبت‌ها و اظهارنظرهاي مطرح شده در رابطه با انتخاب رييس مجلس دهم و اينكه برخي از چهره‌هاي سياسي معتقدند بزرگ‌ترين درگيري مجلس دهم انتخاب رييس مجلس است را اصلا قبول ندارم.

چرا كه انتخاب رييس مجلس يكي از كارهاي اوليه منتخبان مردم است و همه هم و غم نمايندگان نخواهد بود. ما بايد به سرعت از مرحله انتخاب رييس مجلس عبور كنيم و برنامه‌هاي خود را در تشكيل فراكسيون قرار دهيم. در فراكسيون اميد دنبال اين هستيم كه محمدرضا عارف را به عنوان كانديداي رياست معرفي كنيم و در نهايت اين فراكسيون است كه راجع به رييس و هيات رييسه و ديگر موضوعات مهم تصميم‌گيري خواهد كرد. قطعا اين وضعيت در فراكسيون دوستان اصولگرا نيز وجود دارد. تمام تلاش ما نمايندگان اين است كه »تعدد كانديدا« به هيچ‌وجه تبديل به يك پايه اختلاف نشود بلكه پايه‌هاي دوستي را تحكم بخشد، چرا كه ما كارهاي سنگيني در مجلس دهم از جمله برنامه ششم توسعه در پيش داريم و بايد انرژي خود را براي انجام آن كارها حفظ كنيم.

نبايد موضوع رييس مجلس سوءتفاهم و كدورت در فضاي مجلس دهم ايجاد كند. به‌طور قطع دو فراكسيون اميد و اصولگرايان در كنار هم و باهم رقابت خواهند كرد، آن هم رقابتي مثبت و سازنده.
منبع: روزنامه اعتماد
نظرات بینندگان