arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

ارشاد از واسپاری واقعی امور نمایشگاه کتاب به تشکل‌ها سرباز می‌زند

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: واقعیت نمایشگاه کتاب امسال این است که وزارت ارشاد از واسپاری واقعی امور به تشکل‌ها سرباز زده و همه چیز را منوط به تصمیم خود کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ارزیابی از نمایشگاه کتاب باید معطوف به ارزیابی ناشران از نمایشگاه باشد، اظهار کرد: برخی از ناشران از وضعیت فعلی نمایشگاه به تبع فروش کم خود ناراضی هستند و در مقابل برخی نیز به خاطر فروش خوب راضی هستند. با این همه ارزیابی مجمع از نمایشگاه تاکنون حاکی از این است که آنچه در روزهای گذشته بر نمایشگاه به ویژه در پنجشنبه و جمعه گذشته رخ داده برای ما حال و هوای مصلی را تداعی کرد.

وی ادامه داد: شهر آفتاب به باور ما هنوز از عهده میزبانی نمایشگاه کتاب برنیامده است و البته در این میان همه مشکلات نیز به شهرآفتاب برنمی‌گردد. اشکلات و ایراداتی هست که ما بارها آنها را گفته‌ایم و به مدیریت نمایشگاه نیز باز می‌گردد. با این همه هنوز امیدواریم که در گذر زمان نمایشگاه از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب حرکت کند و شاید به همین خاطر است که امسال ناشران و تشکل‌های نشر تصمیم گرفته‌اند بیش از اعتراض با مشکلات بسازند و با همدلی برای ناراحت نشدن مردم و بازدیدکنندگان نمایشگاه را ژشت سر بگذارند.

نیلی افزود: تصمیم فعلی بر این است که تشکل‌ها کمک کنند تا مردم بدون دغدغه‌ به نمایشگاه بیایند و البته در نهایت نیز آنها خود وضعیت موجود را خواهند سنجید.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه اظهار داشت: واقعیت نمایشگاه کتاب امسال این است که وزارت ارشاد از واسپاری واقعی امور به تشکل‌ها سرباز زده و همه چیز را منوط به تصمیم خود کرده است. دخالت‌ها و تصمیم‌های متضاد با تشکل‌ها از سوی ارشاد و البته زیرساخت‌هایی که وزارت ارشاد به صورت انحصاری بهره‌برداری از آن را منحصر به خود کرده است موجب کاهش و تقلیل مدیریت کمیته‌ها و تشکل‌ها به یک پیماکار عملیاتی شده که حتی برای اجرای وظایف خود نیز نیاز به زیرساخت‌هایی دارند که در اختیار کارفرماست. مجموعه چنین اتفاقاتی به معنای آن است که موضوع واسپاری با وجود اینکه در پنج ماهه اخیر برای آن وقت زیادی گذاشته است هنوز به شکل واقعی رخ نداده است و در حد شعار و آرزو مانده است.

نیلی افزود: متاسفانه وزارت ارشاد امسال حتی در تقسیم مسئولیت‌های تشکل‌ها نیز اعمال نظر کرده است و این مساله را جدی مطرح کرده که ما با نمایشگاه مطلوب فاصله جدی داریم. بر این اساs به نظر من هنوز هیچ  اتفاقی درباره نمایشگاه کتاب رخ نداده است که بتوانیم بر مبنای آن بگوییم به سمت فرهنگی‌تر شدن نمایشگاه کتاب قدم برداشته‌ایم.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ادامه داد: توجه به مراودات فرهنگی را نباید در لوای تغییر مکان نمایشگاه کتاب به فراموشی سپرد. به نظر من دلسوزان کشور باید به جای این مدل از برگزاری نمایشگاه به صورتی جدی به فکر تغییر مدل برگزاری نمایشگاه باشند با لااقل یک مدل کوچک از نمایشگاه مطلوب را به منصه ظهور برسانند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان