arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

تركیه: روابط ما با ایران فراحزبی است

سفیر تركیه در تهران روابط كشورش با ایران را فراحزبی توصیف كرد و گفت: سیاست خارجی تركیه با استعفای داوود اغلو تغییر جدی نخواهد داشت و اساسا تغییرات حزبی، تاثیری بر رویكرد تركیه در روابط با جمهوری اسلامی ایران ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر تركیه در تهران روابط كشورش با ایران را فراحزبی توصیف كرد و گفت: سیاست خارجی تركیه با استعفای داوود اغلو تغییر جدی نخواهد داشت و اساسا تغییرات حزبی، تاثیری بر رویكرد تركیه در روابط با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

به گزارش انتخاب، رضا هاكان تكین این مطلب را درباره استعفای داوود اوغلو رهبر مستعفی حزب عدالت و توسعه تركیه، آینده سیاسی این حزب، جانشینان احتمالی وی و تغییراتی كه در سیاست خارجی تركیه پس از این استعفا روی خواهد داد، مطرح كرد.
 
وی افزود: ایران، كشوری مهم و یكی از مهمترین همسایگان ماست. روابط خیلی گسترده و خیلی عمیقی با ایران داریم و گسترش و تعمیق روابط در تمام حوزه ها، سیاست غالب ارتباطات ما با ایران است.

سفیر تركیه در تهران اضافه كرد: من كسی نیستم كه بتوانم در مورد روندهای سیاست داخلی تركیه پیش بینی كنم. این بخشی از طبیعت سیاست است و در این حوزه، گهگاهی استعفا و تحولات این چنینی پیش می آید.

تكین ادامه داد: آنچه مشخص است این كه حزب عدالت و توسعه تركیه اكثریتی را در مجلس در اختیار دارد كه خیلی راحت خواهد توانست برنامه های خود را پیش ببرد. در شرایط فعلی كنگره حزب برگزار و با توجه به آرای درون حزبی، یك دبیركل جدیدی انتخاب خواهد شد و احتمالا این دبیركل نخست وزیر هم خواهد بود.

وی اضافه كرد: این چیزی نیست كه صرفا در تركیه باشد، در خیلی از كشورها تحولات این چنینی اتفاق می افتد؛ كسی استعفا می دهد، رهبری عوض می شود و خون تازه ای در سیاست تزریق می شود.
 
**۲۲می(دوم خرداد) جانشین داوود اوغلو مشخص می شود
سفیر تركیه در تهران در خصوص این كه وزرای راه یا انرژی تركیه به عنوان جایگزین داوود اوغلو مطرح شده اند نیز اظهار داشت: گذشته از این دو نفر، اسم های دیگری هم در مطبوعات از سوی تحلیلگران و صاحب نظران مطرح می شود، اما آن چیزی كه قطعی است را نمی توانیم ییش بینی كنیم. نتیجه آن در كنگره سراسری حزب عدالت و توسعه كه در تاریخ ۲۲ ماه می برگزار می شود، مشخص خواهد شد.
 
** با استعفای داود اوغلو منتظر تغییر جدی در سیاست خارجی خودمان نیستم
تكین در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه تحلیلگران می گویند داوود اوغلو سیاست تنش صفر با همسایگان را پیگیری می كرده و خیلی موافق سیاست های نظامی نبوده است و از طرفی آقای اردوغان به گونه ای دیگر فكر كرده و سیاست های دیگری را دنبال می كند، آیا استعفای داوود اوغلو در روابط تركیه با همسایگان بویژه ایران اثرگذار خواهد بود یا خیر؟ گفت: من شخصا منتظر تغییر جدی در سیاست خارجی خودمان نیستم؛ در روابط ما با ایران در سیاست خارجی تصوری نمی كنم تفاوتی صورت گیرد و خصوصا این كه بحث روابط ما با ایران پیش بیاید.
 
**هنوز بحث انتخابات زودهنگام در تركیه مطرح نیست
سفیر تركیه در تهران در عین حال در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه در رسانه ها بحث انتخابات زودهنگام به دنبال استعفای داوود اغلو مطرح شده است و همچنین معتقدند كه آقای اردوغان به دنبال تغییر نظام پارلمانی به ریاستی است؛ آیا چنین فرضیاتی وجود دارد؟ گفت: بحث انتخابات زودهنگام موضوعی است كه پارلمان درباره آن تصمیم می گیرد و اگر اكثریت لازم در پارلمان نظرشان بر انتخابات زودهنگام باشد، برگزار می شود.

تكین ادامه داد: گذشته از آن، بحث تغییر قانون اساسی هم ساز و كار خودش را دارد و اگر آن اكثریت لازم در مجلس باشند و بخواهند اصلاحی را در قانون اساسی پیش ببرند، باز هم موضوعی است كه در پارلمان مشخص می شود؛ اما در حال حاضر این كه بخواهیم بگوییم برنامه ای برای انتخابات زودهنگام مطرح است یا خیر؛ اساسا چنین بحثی مطرح نشده است.
مشروح این گفت و گو متعاقبا منتشر می شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان