arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۷۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

در جلسۀ امروز بعیدی‌نژاد با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس چه گذشت؟/ سخنگوی کمیسیون پاسخ می‌دهد

نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دربارۀ نشست امروز با عضو تیم هسته ای توضیح داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دربارۀ نشست امروز با عضو تیم هسته ای توضیح داد.

به گزارش انتخاب، سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای تاكید كرد كه وزارت امور خارجه با رصد تعهدات طرف مقابل در برجام، هر جایی كه نقصی پیش بیاید فورا وارد عمل شده و از 1+5 بازخواست می كند.

دکتر نوذر شفیعی سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه امروز -دوشنبه- این كمیسیون به سخنان بعیدی نژاد عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای اشاره و این مطلب را بیان كرد.

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان كرد: بعیدی نژاد برجام را حاوی دو مقوله دانست كه یكی تعهدات ایران و دیگری تعهدات 1+5 است كه در این زمینه ما تعهدات خود را در چارچوب اجرا می كنیم و خواستار این هستیم كه طرف مقابل نیز تعهدات خود را اجرا كند، لذا وزارت امور خارجه با رصد تعهدات طرف مقابل، در هر جایی كه نقصی پیش بیاید فورا وارد عمل شده و از 1+5 بازخواست می كند.

شفیعی در ادامه افزود: این جلسه با حضور ولی‌الله سیف رئیس بانك مركزی، بعیدی نژاد مدیركل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، خسرو تاج معاون امور اقتصادی و تجاری وزارت صنعت و معدن و كامیاب معاون ارزی بانك مركزی جهت بررسی گزارش وزارت امور خارجه به كمیسیون و همچنین بررسی روند اجرای برجام تشكیل شد.

*امكان ورود به حوزه صادرات از موضع یك كشور بی‌نیاز

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معاون وزیر صنعت در این جلسه اظهار داشت برجام به ایجاد فرصت های جدید برای صادرات ایران منجر شد و در عرصه واردات نیز واردات مشروط به انتقال دانش، سرمایه گذاری مشترك، دستیابی به تكنولوژی نوین و در نهایت صادرات مشترك است كه در بخش سرمایه گذاری خارجی 2.5 میلیارد دلار حجم مجوزهایی بود كه سازمان سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری های خارجی صادر كرده است.
وی در ادامه با بیان اینكه امروز در پرتو برجام آزادی عمل پیدا كرده ایم كه می توانیم شركای تجاری خود را انتخاب كنیم، گفت: معاون وزیر صنعت معتقد بود امروز با كشورهای دیگر نه از لحاظ یك كشور نیازمند بلكه به عنوان یك كشور بی نیاز وارد تعامل شده و لذا در حوزه بخش دولتی برجام باعث شكل گیری یك فضای جدیدی در بخش صنعت تجارت شده ایم.

*امكان هزینه 6.5 میلیارد دلار وجه آزادشده در بانك‌های خارجی
شفیعی در ادامه به اظهارات معاون ارزی بانك مركزی در جلسه كمیسیون امنیت اشاره كرد و یادآور شد: معاون بانك مركزی عنوان داشت كه در حال حاضر بانك های ایرانی 349 حساب نزد بانك های مختلف خارجی افتتاح كرده اند و برای مثال امروز كره جنوبی آماده است به میزان 8 میلیارد دلار فاینانس داشته باشد ضمن اینكه 4 میلیارد دلار با روسیه یادداشت تفاهم جهت فاینناس امضا كرده و با اگزیم بانك هند، اگزیم بانك كره جنوبی و بانك های ایتالیایی رقم های قابل توجهی قرارداد فاینانس منعقد كرده ایم.
این عضو هیأت رئیسه كمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در ادامه عنوان كرد: معاون ارزی بانك مركزی در ادامه خبر از آزادسازی 6.5 میلیارد دلار وجوه داد كه مربوط به بانك های امارات، تركیه، سوئیس و بانك مركزی آلمان بود و البته این میزان به بانك های داخلی وارد نشده اند بلكه اكنون ما می توانیم این پول ها را در بانك های دیگر هزینه كنیم و اكنون دیگر مانعی در هزینه كرد آن نداریم و علاوه بر این میزان، مبالغ مهم دیگری نیز از بانك های ژاپن و بانك های كره ای آزاد شده است.

*سیستم بانكی ضعیف ایران باعث عدم اجرای سوئیفت شده است
وی در ادامه همچنین به اظهارات سیف در این جلسه اشاره و تصریح كرد: رئیس بانك مركزی معتقد است بانك های داخلی ما از استانداردهای بین المللی عقب هستند مثلا در قانون مبارزه با پولشویی همچنین ایران در همكاری بانكی بین المللی به عنوان كشور «غیرهمكار» قلمداد شده كه این مهم خود یكی از موانع همكاری بین بانكی است از طرفی صورتحساب بانك های داخلی علامت امیدواركننده ای برای بانك های خارجی مخابره نمی كند و مسائلی از این قبیل عملا ارتباطات بانكی ما با بانك های خارجی را با مشكل مواجه می كند.

شفیعی ادامه داد: در مجموع سیف معتقد بود روی كاغذ هیچ محدودیتی در خصوص سوئیفت وجود ندارد اما در عمل انجام این مهم نیازمند دو شرط است كه اول آماده سازی بانك های داخلی از نظر سخت افزای و نرم افزاری و دیگری برقراری شبكه ها و ارتباطات كارگزاری گسترده كه در این خصوص باید گفت قبل از تحریم ها هزاران شبكه كارگزاری بین كشور ما و دنیای خارج وجود داشته كه پس از تحریم ها كاملا راكد شده و اكنون پس از برجام فقط 349 رابطه كارگزاری برقرار شده كه این رقم باید به بیش از اینها افزایش یابد.
وی ادامه داد: البته نباید فراموش كرد در كنار این محدودیت ها نگرانی بانك های بزرگ از جریمه شدن توسط آمریكا بزرگ ترین مانع در برقراری ارتباطات بانكی است از این رو امروزه ارتباطات بانكی ما با بانك های كوچك خارجی است و بانك های بزرگ اغلب تحت تأثیر تحریم های اولیه آمریكا حاضر به برقراری ارتباط نیستند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان