arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

مصوبات مهم مجلس درباره طرح ممنوعیت تبلیغات محصولات آسیب‌رسان به سلامت

نمایندگان مجلس در جریان بررسی کلیات طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی با 117 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایندگان مجلس در جریان بررسی کلیات طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی با 117 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

به گزارش انتخاب، گفتنی است طرح مذکور بنا به تصمیم مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ 28 دی‌ماه 94 جهت بررسی مجدد به کمیسیون بهداشت و درمان ارجاع و با دعوت از بالاترین مقام دستگاهی ذی‌ربط بررسی شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان نیز در موافقت با طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی یادآور شد: برخی تبلیغات رسانه‌ای بدون داشتن مجوز و پشتوانه علمی و رسمی، دارو، وسایل آرایشی بهداشتی، مکمل‌های غذایی و پرورش اندام را تبلیغ می‌کنند که کرم حلزون یکی از نمونه‌های آن بود. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ضمن تاکید بر لزوم قانونی جهت جلوگیری از تبلیغات محصولات آسیب‌رسان گفت: در طرح مذکور مجازات روشنی نیز برای متخلفان در نظر گرفته شده چرا که در حال حاضر در دستگاه قضایی مجازات مشخصی برای این افراد وجود ندارد، در حقیقت برخی کالاها در صورت استاندارد نیز مانند مواد غذایی پرحجم نباید در رسانه‌ها تبلیغ شود.

حمیدرضا فولادگر نیز در ادامه در مخالف با طرح مذکور گفت: ماده 2 این طرح در خصوص انحصار فرآورده‌های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی بهداشتی، تجهیزات و ملزومات مصرفی و غیرمصرف پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی برعهده سازمان غذا و دارو گذاشته شده که این موضوع مخالف قانون استاندارد است. عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس یادآور شد: طبق توافقات اخیر میان مسئولان وزارت بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد آزمایشگاه ها مرجعی استاندارد بوده جز کالاهای سلامت محور که زیرنظر سازمان غذا و دارو است. در واقع این طرح تداخل در وظایف مسئولان سازمان استاندارد و غذا و دارو را موجب می‌شود.

تعیین جرایم تبلیغاتی محصولات آسیب رسان و غیرمجاز در رسانه‌های ارتباط جمعی

نمایندگان مجلس شرایط جرایم تبلیغاتی برای محصولات آسیب رسان و غیر مجاز دارویی و آرایشی را در رسانه ها تعیین کردند.

نمایندگان درجریان بررسی طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی با ماده یک طرح مذکور که در رابطه با تعیین جرایم است با 115 رأی موافق، 18 رأی مخالف، 5 رأی ممتنع از 212 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است در ماده یک طرح مذکور آمده است: ارائه هر گونه اطلاعات نادرست و تبلیغات خلاف واقع به هر طریق از جمله رسانه های داخلی و خارجی و یا فضای مجازی درباره آثار مصرف مواد و فراورده های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشی وهرگونه خدمات سلامت ممنوع است ومرتکب به حبس یا جزای نقدی درجه شش و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی مرتبط برای دو تا پنج سال محکوم می شود. در صورتی که به مصرف کننده خسارتی وارد شود علاوه بر جبران آن معادن دو تا پنج برابر خسارت وارده به عنوان جزای نقدی به مجازات مذکور اضافه می گردد.

تبصره – انتشار تبلیغات موضوع این قانون از سوی رسانه های جمعی موجب محکومیت مدیر مسئول در رسانه های چاپی یا عناوین مشابه در سایر رسانه ها به مجازات مندرج در این قانون می باشد.

وزارتخانه‌ها موظف به برخورد با تبلیغات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌ها شدند

نمایندگان مردم در خانه ملت کلیه وزارتخانه‌ها را موظف به همکاری با وزارت بهداشت و درمان برای برخورد با تبلیغات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌ها و فضای مجازی کردند.

نمایندگان در جریان بررسی طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضای مجازی، با ماده 3 و 4 این طرح با 115 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده 3 طرح مذکور آمده است: کلیه وزارتخانه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط موظفند در جهت برخورد با تبلیغات موضوع این قانون در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان غذا و دارو همکاری کنند.

همچنین براساس ماده 4 این طرح؛ از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون ماده 5 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 29/3/1334 لغو می‌شود.

الزام سازمان غذا و دارو به برچسب‌گذاری محصولات غذایی و آرایشی

نمایندگان مردم در خانه ملت، سازمان غذا و دارو را موظف به برچسب گذاری فراورده های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی کردند.

نمایندگان مجلس در ادامه جریان بررسی این طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی با ماده 2 طرح مذکور و تبصره های آن که در رابطه با تعیین جرایم است با 115 رأی موافق، 18 رأی مخالف، 5 رأی ممتنع از 212 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براین اساس در ماده 2 این طرح آمده است: سازمان غذا و دارو موظف است نسبت به برچسب گذاری مواد و فراورده های محصولات موضوع این قانون از طریق بخش خصوصی صاحب صلاحیت که صلاحیت آنها را تعیین و اعلام می کند بر روی کلیه محصولات و فرآورده های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، تجهیزات و ملزومات مصرفی و غیرمصرف پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی در حدود امکانات شناسه های منحصر به فرد جهت کنترل و اصالت و پیگیری محصولات اقدام کند.

تبصره 1- برچسب گذاری مواد و فراورده های موضوع این قانون به تشخیص سازمان غذا و دارو باید به گونه ای تعیین شود که آثار سوء و یا مفید احتمالی آن برای مصرف کنندگان قابل تمیز و تشخیص باشد.

تبصره 2- آیین نامه اجرایی این ماده شامل نحوه برچسب گذاری، نحوه اخذ مجوز روش های معرفی و تبلیغات مواد و فراورده ها و مواد موضوع این قانون و موارد منع آنها ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان غذا و دارو تهیه می شود و به تصویب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می رسد.

*خانه ملت

نظرات بینندگان