arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۸۸۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : برابر ماده29 اين فصل، ايثارگران مشمول، مشروط بر آنكه فاقد شغل و درآمد بوده و واجد شرايط شغل مورد نظر باشند، مي‌توانند از خدمات اين فصل برخوردار شوند. از مهم‌ترين خدمات اين فصل ماده32 آن است كه بنياد را موظف كرده نسبت به ايجاد صندوق اشتغال و كارآفريني اقدام كند.

به گزارش همشهری، هيأت وزيران پس از گذشت حدود 3 سال از تصويب قانون جامع، نهايتا در جلسه مورخ 94/6/1 اساسنامه صندوق را تصويب و پس از تأييد شوراي نگهبان، آن را در تاريخ 94/8/16 ابلاغ كرد.

در اين اساسنامه آمده است: به منظور ايجاد، توسعه و تقويت اشتغال و كارآفريني و حمايت از فرصت‌هاي شغلي ايثارگران شامل خانواده‌ شاهد(پدر، مادر، همسر و فرزندان)، جانبازان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان، اين صندوق به عنوان مؤسسه عمومي غيردولتي وابسته به بنياد شهيد و امور ايثارگران با شخصيت حقوقي، مالي و اداري مستقل تشكيل و بر اساس مفاد اساسنامه فعاليت مي‌كند.

اعطاي تسهيلات خوداشتغالي، حمايت از كارآفرينان در راستاي توانمند‌سازي، ايجاد اشتغال براي ايثارگران، اعطاي تسهيلات اعتباري به صورت قرض‌الحسنه و كم‌سود به اشخاص حقيقي و حقوقي جهت ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد براي ايثارگران، كمك به تأمين منابع مالي جهت فعاليت‌هاي زيرساخت اشتغال، اجراي برنامه‌هاي حمايت از مجريان طرح‌هاي خوداشتغالي براي ايثارگران، كمك به تأمين و پرداخت يارانه سود و كارمزد به مجريان طرح‌هاي كارآفريني از وظايف و اختيارات صندوق اعلام شده است.

منابع مالي صندوق، از بودجه عمومي دولت، وجوه برگشتي از محل اقساط وام‌هاي اشتغال پرداختي به ايثارگران، منابع داخلي بنياد و هدايا و كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي اشخاص حقيقي و حقوقي تأمين مي‌شود.

اركان صندوق شامل هيأت امنا، هيأت مديره، مديرعامل و بازرس است كه وظايف هر كدام در اساسنامه پيش‌بيني شده است.تركيب هيأت امناي صندوق از رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران به عنوان رئيس، وزير تعاون، كار و امور اجتماعي يا معاون ذيربط وي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح يا معاون ذيربط وي، وزير امور اقتصادي و دارايي يا معاون ذيربط وي، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور يا معاون ذيربط وي، رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران يا معاون ذيربط وي و يك نفر از ايثارگران متخصص و آشنا به موضوع اشتغال و كارآفريني به انتخاب مركز تشكل‌هاي ايثارگران، تشكيل شده است. يكي از معاونان بنياد به انتخاب رئيس بنياد به عنوان دبير هيأت امنا تعيين مي‌شود.

از نكات مهم در تركيب هيأت امنا حضور همه وزرا يا رؤساي مرتبط با موضوع اشتغال در تركيب آن است.وجود يكي از ايثارگران متخصص و آشنا به موضوع اشتغال به انتخاب تشكل‌هاي ايثارگري از نقط قوت اين تركيب است كه ميزان مشاركت ايثارگران در اجرا را قوت مي‌بخشد و آن را تقويت مي‌كند.

عمده‌ترين وظايف هيأت امنا، سياستگذاري، تعيين خط‌مشي صندوق، نظارت بر فعاليت‌هاي آن، بررسي و تصويب بودجه، پيشنهاد اصلاح اساسنامه، پيشنهاد انحلال صندوق، انتخاب، عزل و قبول استعفاي اعضاي هيأت مديره است. هيأت مديره مركب از 5 عضو است كه 2 عضو آن عضو علي‌البدل هستند. مديرعامل از بين اعضاي هيأت مديره يا خارج از آن براي 3 سال انتخاب مي‌شود. هيأت امنا حسابرس مستقل و بازرس اصلي و علي‌البدل را براي يك سال انتخاب مي‌كند.

با عنايت به محدوديت‌ ظرفيت‌هاي استخدامي در كشور و لزوم تعيين شرايط احراز براي استخدام، طبيعي است كه بخشي از ايثارگران به دليل الزامات قانوني نتوانند به استخدام دستگاه‌هاي اجرايي درآيند. از طرفي رونق بازار كسب و كار مي‌تواند انگيزه ورود به اين حيطه را از استخدام در دستگاه‌هاي اجرايي بيشتر كند. اگر مديريت اين صندوق كه يك ضرورت براي حل مشكل اشتغال ايثارگران است به درستي انجام گيرد و مشاوره هدايت‌هاي شغلي به صورت كارشناسي و با توجه به موقعيت‌شناسي فضاي كسب و كار انجام شود، مي‌تواند خلأ بزرگي كه در ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي ايثارگران و اعضاي خانواده آنها وجود داشت را برطرف كند.
نظرات بینندگان