arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

بورس چین سقوط كرد

تازه ترین شاخصه‌ها نشان می دهد كه با افزایش ناامیدی از وضعیت اقتصادی چین، بورس این كشور بیشترین كاهش را در هشت ماه گذشته تجربه كرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تازه ترین شاخصه‌ها نشان می دهد كه با افزایش ناامیدی از وضعیت اقتصادی چین، بورس این كشور بیشترین كاهش را در هشت ماه گذشته تجربه كرده است.

به گزارش ایرنا، این برای چندمین بار در 2 سال گذشته است كه به دلیل ركود اقتصادی فزاینده در دومین اقتصاد بزرگ جهان، بورس آن دچار سقوط می شود.
سازمان بورس و اوراق بهادار چین روز سه شنبه در تارنمای خود گزارشی منتشر كرده است كه نشان می دهد سرمایه گذاران همچنان نسبت به رشد اقتصادی كشور ناامید هستند.
از سوی دیگر مقرراتی كه به تازگی در بخش های مختلف اقتصادی از جمله اوراق بهادار به اجرا گذاشته شده، نتوانسته است خوشبینی های سرمایه گذاران را به دنبال داشته باشد.
همزمان آمارها نشان می دهد از روز دوشنبه (دیروز) كه بورس فعالیت خود را آغاز كرد، شاخص سهام در دو بازار اوراق بهادار مهم این كشور یعنی «شن جن» و «شانگهای» در جنوب و شرق كشور 2.8 درصد كاهش یافته است.
صادرات چین در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) رشد 4.1 درصدی داشت اما سرعت آن به نسبت ماه مارس (اسفند - فروردین) كه نزدیك به 19 درصد بود بسیار پایین آمده است.
وضعیت واردات نیز از دو سال گذشته به این طرف نامطلوب بوده و در بیشتر ماه ها واردات كاهش یافت و رقم كاهش در ماه گذشته میلادی 5.7 هفت درصد بوده است.
از روز جمعه گذشته سقوط سهام در چین آغاز شد و ارقام نشان می دهد كه با توجه به كاهش شاخص به میزان 3 درصد در روز جمعه قبل و كاهش 2.8 درصدی روز دوشنبه؛ بورس چین بیشترین كاهش ارزشی را در هشت ماه گذشته شاهد بوده است.
دست اندركاران بورس چین می گویند كه نامتوازن شدن بازار و هماهنگ نبودن شرایط بازار چین با بازارهای بین المللی و ركود در سطح جهانی در شكل گیری این پدیده نقش داشته است.
بورس چین در نیمه اول سال گذشته میلادی نزدیك به 40 درصد سقوط كرد و به دنبال آن نزدیك به 20 میلیون نفر از سهامداران از بازارهای اوراق بهادار كشور خارج شده و سرمایه های خود را بیرون كشیدند.
موسسه بین المللی مالی «آی آی اف» نیز اخیرا در گزارشی، ركود و كندی رشد اقتصادی چین را از موضوعات نگران كننده این كشور بویژه برای سرمایه گذاران خارجی دانسته بود.
نظرات بینندگان