arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۹۲۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

ولایتی: عربستان در صورت تخطی از حفظ امنیت حجاج باید مورد مواخذه قرار گیرد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تأمین امنیت حجاج وظیفه دولت عربستان است و اگر این کشو از وظیفه خود تخطی کند باید از سوی جهان اسلام مورد مواخذه قرار گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تأمین امنیت حجاج وظیفه دولت عربستان است و اگر این کشو از وظیفه خود تخطی کند باید از سوی جهان اسلام مورد مواخذه قرار گیرد.

به گزارش انتخاب، مارکوس ادرر، معاون وزیر امور خارجه آلمان صبح امروز با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد.

ولایتی به همراه معاون وزیر امور خارجه آلمان پس از این دیدار چندساعته خود در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ گفتند.

ولایتی با اشاره به موارد مطرح شده در دیدارش با طرف آلمانی، گفت: ما در رابطه با وضعیت سوریه، عراق، لبنان و یمن گفت‌وگو کردیم. علاوه بر این روابط دوجانبه نیز از جمله محورهایی بود که بین ما بررسی شد.

وی با اظهار خرسندی مثبت بودن افکار عمومی در ایران و آلمان برای گسترش همکاری‌های دوجانبه،‌ خاطرنشان کرد: افکار عمومی در دو کشور به نفع توسعه روابطمان است. همچنین رفت و آمدهای هیأت‌های اقتصادی نیز مورد تأیید طرفین بوده و گام‌های جدی‌تر و مثبت‌تری جهت تحقق اهداف مشترک برداشته شده است و ما به آینده روابط‌مان امیدواریم. در همین راستا همکاری دو کشور در مسائل منطقه‌ای نیز می‌تواند مثبت‌تر باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع مبارزه با تروریسم را از جمله موارد مورد توافق ایران و آلمان دانست و افزود: ما بر غیرنظامی بودن راه‌حل در سوریه اتفاق نظر داریم. همچنین دولت سوریه و مخالفانی که دست به سلاح نبرده‌اند را برای انجام گفت وگو و مذاکره تشویق می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ یکی دیگر از موارد مورد تأکید مقابله با تجزیه نشدن کشورها در منطقه است چرا که تجزیه یک کشور در منطقه باعث بی‌ثباتی در کل منطقه می‌شود. در نتیجه نباید برای تجزیه‌طلبی تشویقی انجام گیرد.

ولایتی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا در رابطه با سفر وزیر امور خارجه آلمان به تهران نیز گفت‌وگویی صورت گرفته و یا تاریخی مشخص شده است و همچنین تعاملات دوجانبه مورد گفت‌و گو با طرف آلمانی، توضیح داد: در رابطه با سفر وزیر امور خارجه آلمان تاریخی مشخص نشده است ولی در مورد تشکیل کمیسیون مشترک که به زودی انجام می‌شود گفت‌وگو کردیم و آلمان هم مایل است این کمیسیون مشترک تشکیل شود. همچنین در رابطه با بیمه هرمس نیز صحبت کردیم. هم ایران تمایل دارد تحت پوشش این بیمه قرار گیرد و هم آلمانی‌ها از این موضوع استقبال کرده‌اند.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از طرف روس‌ها نقل قول شده است که آنها دیگر نسبت به حضور اسد تعهدی ندارند و اینکه احساس می‌شود حمایت‌های آنها از دولت سوریه کمرنگ شده است نیز گفت: من پنج بار با مقام‌های روسیه از جمله پوتین دیدار داشتم و هیچ‌گاه چنین برداشتی در رابطه با مواضع آنها نداشتم و از نظر من آنها همچنان بر مواضع خود پایبند هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در حمایتش از سوریه تزلزلی نداشته است،‌ خاطرنشان کرد: بشار اسد همچنان خط قرمز ماست و ما صرف‌نظر از اینکه چه دولت دیگری از سوریه حمایت می‌کند از دولت سوریه حمایت می‌کنیم و در کشورهای غربی کمتر دولتی را می‌شناسیم که این چنین مانند اسد در حمایت از مردمش ثابت‌قدم باشد.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت حج امسال نیز گفت: وظیفه دولت عربستان سعودی حفظ امنیت حجاج بیت‌الله ‌الحرام است و سرزمین شریفین متعلق به یک خاندان خاص نیست و متعلق به همه مسلمانان است و لازم است امنیت آنها حفظ شود و در صورت تخطی از این امر عربستان باید از سوی جهان اسلام مورد مواخذه قرار گیرد.

ولایتی همچنین در رابطه با طرح‌هایی که غرب برای منطقه به ویژه سوریه در نظر گرفته است،‌ گفت: در صورت نبودن اسد احتمال دارد لیبی دیگری شکل بگیرد و می‌بینیم که امروز هیچ کنترلی بر تحولات لیبی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر امور خارجه آلمان نیز که در جمع خبرنگاران حضور داشت محورهای اصلی صحبت‌هایش با ولایتی را پیرامون مسائل سوریه،‌ عراق و یمن دانست.

وی خاطرنشان کرد: لازم است تا با گروه‌های تروریستی از جمله جبهه‌النصره که در اصل شاخه‌ای از القاعده هستند مقابله شود. از سوی دیگر لازم است طرفین درگیری در سوریه با طرف دیگری که مورد قبول آنها است وارد مذاکره شوند.

ادرر با اشاره به صحبت‌هایی که با طرف‌های سوری انجام داده‌اند نیز گفت: ما در خصوص بمباران بیمارستان و استفاده نکردن از بمب‌های خوشه‌ای و لزوم پیدا کردن راه‌حل صلح‌آمیز با طرف‌های سوریه‌ای صحبت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در گفت‌وگوهایمان با ولایتی اتفاق نظر داشتیم که در خصوص لبنان لازم است در اسرع وقت رئیس جمهور جدیدی انتخاب شود و باید توجه کرد که احزاب این کشور در این زمینه اختلاف نظر دارند ولی لبنان برای غلبه بر بحران داخلی نیاز به ثبات دارد و باید بدانیم این کشور با بحران پناهجویان روبروست. آلمان برای برقراری ثبات در لبنان نیز تمایل به همکاری دارد.

معاون وزیر امور خارجه آلمان تأکید کرد: در گفت‌وگوهای انجام شده با آقای ولایتی در رابطه با موضوع یمن توافق عمده‌ای داشتیم و معتقدیم راه‌حل صلح‌آمیز برای یمن نیز لازم است و خوشحالیم که طرفین یمنی در حال گفت‌وگو هستند و ما برای بازسازی این کشور مایل به همکاری بیشتری هستیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان