arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

۲۸ سال کابوس زندگی درکنار زباله

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یکی از روستاهای ایذه ۲۸ سال است که محل دفن زباله های این شهرستان شده و شیرآبه های زباله ها کار به جایی رسانده اند که آب منطقه را غیرقابل شرب کرده اند.

به گزارش مهر سفر به روستایی که دو هزار و ۷۰۰ نفر در آن سکونت دارند. جایی که شغل مردمش، دامداری و کشاورزی است. روستایی که افراد تحصیل کرده ای چون دکتر علی نوذرپور معاون سازمان شهرداری های کشور، زهره نوروزی رئیس امور اداری، ستار اکبرزاده فرماندار و عیدی اسمالی در زمان ریاست جمهوری رفسنجانی معاون عمرانی استانداری را در دامان خود پرورش داده است. روستایی که مامن تحصیل دخترانه روستاهای اطراف است. روستایی که هشت شهید و سه آزاده و ده ها جانباز تقدیم انقلاب کرده است.

روستای راسفند از توابع بخش مرکزی ایذه روستایی است که مهاجر در آن زیاد بوده و آن هم به دلیل این است که در دشت قرار دارد و خاک خوبی برای کشاورزی دارد، همچنین امکان دسترسی آسان به آب های زمینی و توسعه شبکه راه های بخش پیان، نوترکی و مرغاب در آن متمرکز است.

رمقی برای اعتراض نمانده است

وقتی مادری از نبود محیط مناسب برای تفریح بچه اش می گوید، تمام فکرها به سمتی می رود که آیا این روستا باید در این وضعیت باشد؟ آیا شهرداری ایذه جای دیگری برای دفن زباله های تولیدی شهر خود ندارد؟ آیا نمی تواند با راه اندازی کارخانه بازیافت، این مشکل را حل کند؟ و آیاهای دیگری که دیگر رمقی برای اعتراض اهالی نگذاشته است.

یکی از جوانان روستا از تجمع حیوانات درنده و حشرات موذی که در طول شبانه روز این روستا را تسخیر کردند می گوید. امیر می افزاید: دیگر نمی دانیم به چه زبانی از مسئولان بخواهیم تا درد ما را درمان کنند؟ چه گناهی کرده ایم؟ آیا این حق جوانان تحصیل کرده این منطقه است که در این وضعیت قرار داشته باشند؟

معضل زباله ها ۲۸ ساله است

در ادامه جریان را از رئیس شورای روستای راسفند جویا شدیم که دراین باره به خبرنگار مهر می گوید: معضل زباله های شهر ایذه ۲۸ سال است که گریبانگیر این روستاست و این زباله ها در فاصله کمتر از یک کیلومتر با روستا از سوی شهرداری در این مکان تخلیه می شود.

غلامرضا سعیدیان به عواقب وخیم و خطرناک ریختن زباله ناشی از حمل غیراصولی بعضی از ماشین آلات حمل زباله روباز اشاره می کند و می گوید: هیچگونه تور یا چادری از نقطه بارگیری تا نقطه تخلیه زباله ها روی زباله ها کشید نمی شود و این باعث شده تا زباله ها در حاشیه جاده و روستا ریخته شوند.

وی ادامه می دهد: همچنین نداشتن فنس اطراف زباله ها و نداشتن در و نگهبان که در را فقط برای ماشین های زباله باز و بسته کند دلیل دیگری است تا شبانه روز موتورسیکلت های سه چرخ برای جمع آوری پسماندهای پلاستیکی هجوم آورده و زباله ها را به تمام جهات پخش کنند که با وزش باد تمام منطقه را آلوده می کنند.

رئیس شورای روستای راسفند می افزاید: تجمع حیوانات وحشی و درنده مثل کفتار، گرگ، شغال، روباه و سگ های ولگرد در هنگام شب که هیچ شخصی پیاده ای هم جرات تردد در جاده ندارد باعث حمله ور شدن به گله های گوسفندی شده و آنها را از بین برده است. حیوان هایی که ناقل بیماری های سل و به خصوص هاری هم هستند.

سعیدیان در ادامه می گوید: در اینجا زاد و ولد بسیار زیاد حشرات، جوندگان به خصوص مگس ها، زندگی و کار کردن برای کشاورزان آن منطقه را فلج کرده است، کشاورزانی که بیشتر از ۲۵۰ هکتار زمین کشاورزی در محل دارند. حتی در منازل روستای راسفند و همچنین دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه مگس های زیادی که ناقل پخش انواع بیماری هستند وجود دارند.

وی در خصوص محل تخلیه زباله ها عنوان می کند: زباله ها در نقطه ای ریخته می شود که حائل بین روستای راسفند و روستاهای بخش نوترکی بوده و پائین دست آن نقطه رو به سمت جنوب نوترکی دارای چشمه های زیادی است که معروف به آب تلخ سرگچ راسفند و نوترکی هستند.

آب، آغشته به شیرآبه های زباله است

وی در ادامه می افزاید: سفره های آب زیرزمینی که شیب آن رو به نوترکی و هلایجان بوده با آب آلوده حاصل از زباله ها به اعماق زمین نفوذ می کند که در هنگام بارندگی بیشتر این نفوذ صورت می گیرد و روستاهای زیادی که از آب چاه عمیق استفاده می کنند، نوترکی، راسفند و حدودا ۱۰ روستای دیگر هستند که در حال حاضر مشخص نیست اما به طور حتم، سال های نه چندان دور خیلی از مردم به واسطه همین آب های آلوده، بیمار می شوند.

رئیس شورای روستای راسفند می افزاید: دود حاصل از آتش زدن زباله ها با یک وزش باد لایه ای خاکستری به همراه بوی تعفنی که حامل انواع بیماری است بر روی روستاهای راسفند و اطراف آن سایه می گستراند که تنفس را برای مردم و رهگذران سخت می کند.

سعیدیان می گوید: این اتفاق باعث پخش شدن انواع ویروس ها و میکروب های واگیردار و بیماری زا در هوا می شود به دلیل اینکه زباله های بیمارستانی تخلیه شده در آن جا از وسط روستایی رد شده که ایستگاه مسافران، رهگذران، فروشگاه های کنار جاده و نانوایی در آن جا وجود دارد.

رئیس شورای روستای راسفند با بیان اینکه وظیفه محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان که حافظ محیط زیست و سلامت انسان ها هستند، بوده تا با چنین معضلی برخورد کنند.

وی در این باره که آیا این مشکلات را از مراجع ذیربط پیگیری کرده اند، می گوید: چندین و چند بار جلساتی در بخشداری و فرمانداری با حضور شهرداری، محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان برقرار شد که هیچ گاه این جلسات به یک نتیجه مطلوب دست نیافت.

شهرداری به تعهداتش عمل نکرده است

سعیدیان با اشاره به اینکه هیچ عوارضی مبنی بر کمک به روستای راسفند از طرف شهرداری پرداخت نشده است، عنوان می کند: این شهرداری به تعهداتی که داده بود هم عمل نکرده است.

وی در ادامه می گوید: امیدواریم مسئولان شهرستان ایذه و نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی برای دفن زباله ها فکری درست و اساسی بکنند یا اینکه کارخانه بازیافت زباله احداث کنند و یا اطراف زباله ها را فنس کشی کنند.

سعیدیان ادامه می دهد: اگر مسئولان به این مشکل رسیدگی نکنند، موضوع را خارج از استان و در پایتخت با همراهی رسانه ها و اطلاع رسانی به مردم حل خواهیم کرد و هیچگاه به هیچ مسئولی در شهرستان ایذه این حق را نخواهیم داد که پا روی حق و حقوق مردم دارای پیشینه و با اصالت این روستا بگذارند و از طریق قانون پیگیر خواهیم شد.

دفع فاضلاب شهری در حاشیه جاده

دهیار روستای راسفند و نوترکی غریبی درباره وضعیت مناطق روستایی نوترکی، آبله و مال سیدی با بیش از شش هزار نفر جمعیت در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: این معضل را طی این سال ها هیچ کدام از مسئولان شهرستان اعم از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، شهرداران و دیگر دست اندرکاران با وجود وعده های داده شده، نتوانسته اند حل و یا مدیریت کنند و متاسفانه تنها مردم هستند که مثل همیشه مظلوم واقع شده و همه عوارض و عواقب آن را متحمل می شوند.

پیمان نوروزی با اشاره به شکایاتی که در دست دارد، ادامه می دهد: شهرداری ایذه سال هاست که زباله های شهری، بیمارستانی و فاضلاب های خانگی شهر را در حاشیه جاده نوترکی و در بین روستاهای راسفند، آبله دفع می کند.

وی عنوان می کند: مردم این روستاها سال هاست که با دود سمی ناشی از سوزاندن زباله ها نفس می کشند، با بیماری نفس تنگی دست و پنجه نرم می کنند، از بیماری های پوستی که از طریق حیوانات اهلی به انسان منتقل می شود و ناشی از آلودگی چراگاه حیوانات توسط زباله هاست، رنج می برند.

دهیار روستای راسفند در خصوص آبهای زیرزمینی این روستاها تصریح می کند: سال هاست که آبها و چشمه های منطقه غیرقابل استفاده هستند، زیرا با دفع زباله های شهرداری در دره ها و تپه های بالادست روستا و با نفوذ شیرآبه سمی آنها در آب های منطقه، این آبها را غیر قابل استفاده کرده است.

نوروزی می افزاید: مردم این روستاها به انواع حشرات و حیوانات موذی و سمی که سوغات زباله های شهرداری هستند، عادت کرده اند و با همه این مشکلات زندگی می کنند، مشکلاتی که به جرات می توان گفت هیچ کدام از مسئولان شهرستان قادر نیستند حتی خود را در کنار آنها تصور کنند، چه برسد به این که بخواهند با آنها زندگی کنند.

دهیار روستاهای راسفند و نوترکی غریبی می گوید: از همه عوامل و مسئولان مرتبط با این موضوع در سطح استان و شهرستان استدعا داریم به داد این شش هزار انسان محصور در زباله ها برسند و این مشکل بزرگ و ۲۸ ساله را مدیریت کنند و با انتقال این زباله ها به منطقه ای خالی از سکنه و یا با احداث تجهیزات و کارخانه دفن زباله، اقدامی انسان دوستانه انجام دهند.

پیگیریهای بی نتیجه

هاشم سعیدی دهیار سابق روستای راسفند هم با اشاره به چهار سال دهیار بودنش در این باره می گوید: پیگیری هایی در این خصوص داشتم اما به نتیجه نرسیده است.

سعیدی تصریح می کند: زباله ها آسیب های زیادی به محیط زیست و آب های زیر زمینی زده و باعث نابودی سفره های زیرزمینی و زمین های کشاورزی شده است.

ارغیده مسئول خانه بهداشت روستای راسفند ایذه نیز درخصوص بهداشت محیط منطقه می گوید: به دلیل تخلیه زباله در آن منطقه متاسفانه بوی نامطبوع، حشرات و سگ های ولگرد زیاد وجود دارد و به دلیل اینکه سیستم فاضلاب موجود نیست بهداشت محیطش نامناسب است.

وی در خصوص بیماری هایی که اکثر مردم منطقه به آن مبتلا شده اند، می افزاید: دودهای ناشی از سوختن زباله ها، مردم را دچار بیماری آسم، بیماری های پوستی به دلیل حشرات موذی که درآنجا به وسیله جمع شدن مگس و... هستند.

ارغیده ادامه می دهد: هیچ کس شب ها نمی تواند به خاطر بوی نامطبوع از یک کیلومتری این روستا حرکت کند.

با توجه به توسعه روستاهای توابع دیگر شهرستان ها و ارائه خدمات از سوی دولت به روستاهای مدنظر و شناسایی شده انتظار می رود مدیران استانی هم نیم نگاهی به ساکنان روستای راسفند ایذه که چشم انتظار خدمات از سوی مسئولان هستند، داشته باشند تا بلکه مشکلی از انبوه مشکلاتشان را حل کنند.
نظرات بینندگان