arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
برای اولین بار در ایران صورت می‌گیرد:

گذاشتن الکترودهای مغز برای پیدا کردن محل دقیق تشنج

یک نورولوژیست و عضو تیم جراحی صرع بیمارستان پارس از انجام جراحی گذاشتن الکترودهای مغز برای پیدا کردن محل دقیق تشنج برای نخستین بار در کشور خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


یک نورولوژیست و عضو تیم جراحی صرع بیمارستان پارس از انجام جراحی گذاشتن الکترودهای مغز برای پیدا کردن محل دقیق تشنج برای نخستین بار در کشور خبر داد.

      

دکتر سید سهراب هاشمی فشارکی درباره جزئیات اولین جراحی گذاشتن الکترودهای مغز برای پیدا کردن محل دقیق تشنج، گفت: یک دهه قبل جراحی درمان بیماران مبتلا به تشنج در ایران آغاز شد در آن زمان پزشک به صورت فردی به جراحی‌هایی که خطر آسیب به اندام‌های حیاتی مانند گفتار، حرکت، تفکر و... را نداشت، می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه این نوع جراحی با موفقیت انجام می‌شد، افزود: این جراحی تنها برای بیمارانی که کانون تشنج در آن‌ها مشخص بود انجام می‌شد و سایر بیماران قابل درمان نبودند.

این نورولوژیست در ادامه با توجه به اینکه بسیاری از بیماران طی روز یا هفته به صورت مکرر دچار حملات صرع می‌شوند، یادآور شد: در بسیاری از کشور‌ها برای این دسته از بیماران نیز روش‌های جراحی با مشارکت‌ تیم‌های مختلف پزشکی انجام می‌شود اما متاسفانه در کشور ما به دلیل فقر سواد یا امکانات این جراحی امکانپذیر نبود.

 وی افزود: اما خوشبختانه امروزه با افزایش آگاهی و سطح دانش پزشکان این امکان در کشور ما فراهم شد و ما شاهد انجام دو جراحی بزرگ گذاشتن الکترودهای مغز برای پیدا کردن محل دقیق تشنج در بیمارستان پارس خواهیم بود.

هاشمی فشارکی در ادامه تصریح کرد: برای انجام این جراحی دو بیمار کاندید شدند که یک نفر هر روز دچار حملات مکرر تشج و نفر دیگر در هفته دچار حملات می‌شود.

 وی افزود: خوشبختانه به دلیل حضور دکتر امینا که سابقه انجام موفقیت آمیز این جراحی را در خارج کشور را داشته‌ است این جراحی‌های بزرگ بدون عارضه خواهد بود و انجام آن ریسک بالایی ندارد.

این عضو تیم جراحی  اپی لپسی (صرع)، در پایان خاطرنشان کرد: این جراحی با حضور متخصصان اعصاب داخلی، جراح، متخصص بیهوشی، پرستار، روانپزشک و ... انجام خواهد شد.

در ادامه دکتر رضا ملا حسینی گفت:درمان جراحی صرع مقاوم به درمان ، درمانی تیمی است که لازم است جراح اعصاب ، نورولوژیست ، روانپزشک ، نورورادیولوژیست و پرستار در یک سیستم به درمان بیمار بپردازند.

جراح اعصاب در این تیم مسئول گذاشتن الکترودها در محل مناسب است و پس از عمل مانیتورینگ بیمار توسط پرستار و نورولوژیست انجام می شود .

وی افزود: بعد از مشخص شدن محل ایجاد تشنج در مغز ، جراح با برداشتن  محل تشنج زا کمک زیادی به کنترل تشنج بیمار می کند.
نظرات بینندگان