arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۰۱۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

دفاع تمام قد امیر قلعه نویی از «شرافت»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دفاع تمام قد امیر قلعه نویی از «شرافت»
سیف نورائی - واقعیت این است که شرافت و اخلاق اصیل ورزشی هنوز در فوتبال ایران تمام قد خودنمایی می‌کند. این را می‌توان با توجه به بازی اخیر تراکتور سازی – استقلال گفت. اما با این حال  بگذارید با یک پرسش اساسی این نوشته را آغاز کنیم: آیا یک ورزشکار یا مربی با اخلاق، جایگاه واقعی خودش را در فوتبال ما دارد؟ بعد از بازی پر اهمیت تراکتور سازی و استقلال، امیر قلعه نویی حرف‌های بسیاری شنید. تهمت‌ها و سخنان زشتی که  نثار قلعه نویی شد فقط به خاطر یک چیز بود. حفظ مقام شامخ شرافت از سوی امیر قلعه نویی. بازی هفته گذشته تراکتور سازی و استقلال تهران به خصوص برای استقلال تهران که نیاز مطلق به 3 امتیاز آن بازی برای نیل به قهرمانی داشت، بسیار پراهمیت بود. به دلایل واهی بسیاری از افراد و هواداران  انتظار بازی قوی از تراکتور سازی نداشتند. شاید به این خاطر که امیر قلعه نویی بیش از همه شناسنامه و کارنامه‌ای استقلالی دارد، اما امیر قلعه نویی ثابت کرد که شرافت و اخلاق حرفه‌ای فوتبال در ایران رخت بر نبسته است، شاید به همین خاطر این شخصیت ورزشی بیش از گذشته در میان هواداران واقعی فوتبال سالم هوادار پیدا کرد. بازی اخیر تراکتور سازی به سرمربی گری امیر قلعه نویی، او را در میان طرفداران واقعی استقلال و حتی طرفداران پرسپولیس به چهره‌ای محبوب تر تبدیل کرد، چرا که امیر خان توانست از کیان فوتبال ایران تمام قد دفاع کند.
اینجاست که باید باز هم سوال نخست این نوشته کوچک را برجسته کنیم: آیا «اخلاق» حلقه گمشده ورزش کشور، به خصوص فوتبال، ماست؟ پاسخ این است که مادامی که مربیانی از جنس اخلاق و مرام امیر قلعه نویی در فوتبال ایران مشغول به فعالیت هستند می‌توان برای «اخلاق ورزشی» پاسداشت گرفت و آن را تقدیر کرد، و اگر نه نبود چنین رفتارهایی شرافت واقعی فوتبال را به خطر می‌اندازد.
قلعه نویی بعد از بازی تراکتور سازی – استقلال حرف جالبی زد. او گفت: «اگر من به استقلال می باختم، روح امثال تختی آزرده نمی شد؟» به نظر می‌آید پاسخ به این سوال چندان سخت نیست. هر کودک، نوجوان، جوان یا پیرمردی می‌داند که روح معرفت و شرافت با ریا یک جا نمی‌نشیند. به طور قطع اگر تیم قلعه نویی در بازی قبلی به استقلال می‌باخت روح امثال جهان پهلوان تختی آزرده می‌شد.
پرخاش‌ها، تهمت‌ها و ناسزاهایی که قلعه نویی بعد از بازی اخیر تراکتورسازی-استقلال شنید، به خاطر چه بود؛ دفاع تمام قد او از چیزی که اخلاق و شرافت می‌نامندش؟
آنچه مبرهن است این است که بعد از گذشت تمامی این ماجراها قلعه نویی نزد بسیاری از هواداران اصیل استقلال و پرسپولیس محبوب تر شد،  و به یقین این محبوبیت حق اوست.
نظرات بینندگان