arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۱ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

20 اظهار نظر منتخبان درباره اولویت‌های مجلس دهم

بازار اظهارنظر درباره اولویت‌های مجلس دهم داغ است و عبارتی که در اکثر آنها به گوش می‌خورد، حل مشکل اقتصاد و بیکاری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازار اظهارنظر درباره اولویت‌های مجلس دهم داغ است و عبارتی که در اکثر آنها به گوش می‌خورد، حل مشکل اقتصاد و بیکاری است.

به گزارش انتخاب، یکی از شاخصه‌هایی که درباره مجلس دهم بیان می‌شود نزدیکی اکثریت نمایندگان آن به دولت است. رئیس‌جمهور نیز به طور تلویحی این موضوع را تایید کرده است. حسن روحانی در ضیافت شامی که برای منتخبان مجلس دهم تدارک دیده بود گفت که مردم همچنان به اعتدال و تدبیر رای داده‌اند. او گفت که انتظار مردم همسویی دولت و مجلس برای رفع مشکلات و تحقق رونق پایدار اقتصادی است. روحانی به برخی از مشکلات کشور از جمله مشکلات زیست محیطی و آب نیز اشاره کرد. رئیس جمهور به مجلس دهم بسیار خوش بین هم هست. او در جمع مردم کرمان گفت: من بسیار به مجلس دهم امیدوارم، مجلس دهمی که در روزهای آینده در ماه آتی و اوایل خرداد فعالیت خود شروع خواهد کرد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور نیز هم به مجلس خوش بین است، چراکه تعداد زنان در این مجلس یک رکورد تازه در ایران پس از انقلاب است. شهیندخت مولاوردی در نشست هم اندیشی منتخبین امید، بر اساس آمارهای ناشی از مطالعات این معاونت، مهم ترین مشکلات زنان را تبعیض، بیکاری و عدم امنیت اجتماعی برشمرد.

اما تنها دولت از مجلس آینده توقع ندارد که به یاری‌اش بشتابد. صدای کمک خواستن از سایر حوزه‌ها نیز شنیده می‌شود، نیروی انتظامی یکی از آنهاست که سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به آغاز به کار نمایندگان جدید در مجلس دهم شورای اسلامی برلزوم هماهنگی نزدیک نمایندگان با نیروی انتظامی تاکید کرد و گفت: امیدواریم با هماهنگی صورت گرفته خلاهای قانونی با کمک نمایندگان برطرف شود و هماهنگی‌های خود را با آن‌ها افزایش دهیم. قانون استخدامی ناجا موقت بوده است و نیاز به انجام برخی اصلاحات داشته که اکنون این اصلاحات در نیروی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته که به مجلس شورای اسلامی ارسال، تصویب و لازم الاجرا می‌شود.

اما منتخبان مجلس دهم دغدغه‌های دیگری نیز دارند. برخی از آنها درباره اولویت‌هایشان در مجلس دهم اظهار نظر کرده اند، در بین اظهار نظرها اگرچه گاهی دغدغه حل مشکلات زنان یا کنترل نمود خشونت سخن گفته شده یا رئیس کمیسیون شوراهای مجلس نهم که در مجلس دهم نیز حضور خواهد داشت،‌ اولویت مجلس دهم را مدیریت یکپارچه شهری خوانده است،‌ اما بیشتر منتخبان دغدغه مشکلات اقتصادی را دارند و در بین مشکلات اقتصادی،‌ حل مشکل بیکاری بیش از سایر مشکلات تکرار شده است. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا طرح‌هایی که به جنگ بیکاری می‌روند در اولویت کاری ساکنان چهار سال آینده پارلمان قرار خواهد گرفت یا خیر؟

جدول زیر اظهارنظر 20 منتخب مجلس دهم درباره اولویت‌های این دوره را مرور می‌کند. (اسامی منتخبان به ترتیب حروف الفبا چینش شده‌اند).

ابوالفضل ابوترابی/ نجف آباد

باتوجه به رکود صنایع و معضل بیکاری، تدوین قوانین حمایتی برای حل مشکل بیکاری در اولویت برنامه مجلس دهم قرار خواهد گرفت... فعال شدن ساخت و ساز مسکن می‌تواند به خروج صنایع از رکود و برطرف شدن معضل بیکاری کمک کند.

احمد امیرآبادی/ قم

مشکل اساسی مردم مسایل اقتصادی است، مردم بهبود وضعیت معیشت و اشتغال جوانان تحصیلکرده را می‌خواهند. همچنین مردم در مسایل اجتماعی حل معضلاتی همچون افزایش طلاق و اعتیاد را از ما می‌خواهند.

مهرداد بائوج لاهوتی/ لنگرود

به نظر بنده یکی از موضوعات مهمی که مجلس آینده باید آن را دنبال کند، حل مشکلات اقتصادی است. انشاءالله در سال جدید که در شرایط پسا برجام قرار داریم، بتوانیم با تعاملی که ایجاد شده مشکلات اقتصادی امروز جامعه را حل کنیم.

صدیف بدری/ اردبیل

اقتصاد مقاومتی باید اولویت مجلس دهم در زمان بررسی برنامه ششم توسعه باشد، حمایت از تولیدات داخلی، رفع موانع تولید، اصلاح ساختار بانکی کشور مخصوصا سود بانکی نیز باید در راستای اقتصاد مقاومتی انجام گیرد.

مسعود پزشکیان/ تبریز

اولویت اصلی مجلس آینده را بررسی مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور است و باید در این راستا نقشه علمی تهیه شود و همگان بدانند که با داد و بیداد و اعتراض کردن مشکل کشور حل نخواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی/ کرمان

اولویت ما باید در مجلس آتی تنظیم برنامه ششم توسعه با هدف رفع اشکالات قانون هدفمندی باشد... رشد درآمد ناشی از استفاده از دانش و فناوری، ارتقای جایگاه علم و همچنین کاهش تصدی گری دولت در سازمان‌ها و واگذاری به بخش خصوصی از اولویت‌هایی است که باید مدنظر مجلس آتی قرار بگیرد تا خلاء قانونی در این حوزه جبران شود.

سهیلا جلودارزاده/ تهران

اولویت اول من در عین اینکه رونق اقتصادی کشور است، مسئله زنان سرپرست خانوار هم هست؛ چراکه آنها هم باید مسائل فرهنگی، روحی و اقتصادی‌شان تأمین شود و این وظیفه یک حکومت اسلامی است که نفقه زن سرپرست را تأمین کند.

امیر خجسته/ همدان

مجلس دهم با تصویب مدیریت یکپارچه شهری شوراها را در جایگاه اصلی خود قرار خواهد داد.

مجتبی ذوالنور/ قم

تلاش برای رفع بیکاری و فقر که ریشه بسیاری از مشکلات و نابسامانی‌های اجتماعی است، خارج کردن کشور از رکود اقتصادی،‌ حل ریشه ای مشکلات حوزه اجتماعی مانند اعتیاد، رشد طلاق، ناامنی و سرقت و توجه و اهمیت دادن به مسائل فرهنگی، اعتقادی و باورهای دینی از اولویت های مجلس دهم است.

محمدباقر سعادت/ دشتستان

مهم‌ترین اولویت مجلس دهم باید حل مشکل بیکاری جوانان باشد به گونه ای که معیشت مردم اصلاح شود لذا ما این آمادگی را داریم که راهکارهای خود در این زمینه را در مجلس آتی ارائه کنیم.

مرتضی صفاری نطنزی/ نطنز و قمصر

همانطور که مقام معظم رهبری نیز در پیام سال نوی خود به اقدام و عمل در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره کردند اولویت اول مجلس باید مباحث اقتصادی، رفع موانع و مشکلات اقتصادی همچنین پیگیری اقتصاد مقاومتی باشد.

محمدرضا عارف/ تهران

مهمترین اولویت مجلس دهم رفع مشکلات معیشت و اشتغال و مسایل اقتصادی است. اشتغال مساله مهمی است و دولت تاکنون در مهار تورم موفق بوده است ولی همزمان با مهار تورم باید شاهد رونق اقتصادی نیز باشیم... شبکه بانکی در گذشته گسترش بی‌رویه داشته است و از این رو هزینه تولید پول درایران بسیار بالاست به همین دلیل باید اصلاح جدی درخصوص نظام بانکی صورت گیرد.

محمدقسیم عثمانی/‌ بوکان

مجلس دهم باید به وضعیت اقتصادی مردم بیشتر رسیدگی کند و طرح‌ها و لوایحی که در این مجلس به تصویب می رسد درمورد موضوعات اقتصادی باشد زیرا اولویت اصلی امروز کشور رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم است.

حمیدرضا فولادگر/ اصفهان

باید خروج از شرایط رکودی از اولویت‌های سال 95 باشد و دولت با همکاری بخش خصوصی و تعاونی‌ها چرخه اقتصاد را به چرخش درآورند، تا رونق اقتصادی ایجاد شود.

نادر قاضی پور/ ارومیه

با توجه به اینکه سال 95 از سوی رهبر انقلاب سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده، بنابراین برای تحقق این مهم حمایت از تولید ملی در اولویت مجلس دهم قرار گرفته است. با رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی، برای جوانان اشتغال ایجاد شده و یکی از مشکلات بزرگ کشور حل خواهد شد.

علی اکبر کریمی/ اراک

مسئله اقتصاد و تولید ثروت اولویت اول برنامه‌های کشور است و مسئولان باید با برنامه و هم افزایی در این راستا گام بردارند.

علی لاریجانی/ قم

هنوز در حوزه اقتصادی در مرحله گذار هستیم که این مسأله باید برای مجلس آتی و سایر نهادها در کنار آن از اولویت‌های کار باشد؛ چراکه آنچه توانمندی نظام جمهوری اسلامی ایران را افزایش می‌دهد توانمندسازی حوزه اقتصادی است.
یکی از آفت‌های جامعه وجود نیروی بیکار تحصیل‌کرده است. علیرغم هزینه‌ای که نظام برای تحصیل این افراد کرده و وقتی که صرف مطالعه و کسب تخصص کرده‌اند نتوانسته باعث اشتغال جوانان تحصیل کرده شود؛ این درحالی است که کشور ما به لحاظ اقتصادی کم‌بنیه نیست و یک مدیریت قوی می‌تواند مشکلات آن را حل کند.

پروانه مافی/ تهران

باید به دنبال قوانینی بود که در حوزه خشونت بتوانند کنترل بیشتری داشته باشند چون خشونت علیه زنان متأسفانه در بخش‌های مختلف جامعه از اشتغال تا خانواده زیاد است و به نظر من باید بتواند با چارچوب قانونی بحث خشونت علیه زنان را کنترل کرد و مانع آن شد. حتی خشونت‌های کلامی که این روزها زیاد شاهد آن هستیم و باید حتما مجلس به آن بپردازد و برای آن قوانینی وضع شود یعنی قوانینی که بتواند مجازات‌هایی را برای این رفتارها در نظر بگیرد.

علیرضا محجوب/‌ تهران

مهم‌ترین اولویت مجلس دهم را اولویت اقتصادی است. صیانت از کسب و کار و اقتصاد کشور به معنی تولید ملی و تولید داخلی باید مهم‌ترین اولویت مجلس دهم باشد.

عبدالرضا مصری/ کرمانشاه

به طور حتم مهم ترین مسئله و مشکل کشورمان که باید در دستور کار مجلس آینده و دولت باشد بحث رسیدگی به معضل اشتغال است، البته این مشکل نیز حل نخواهد شد مگر آنکه به تولید توجه شود، زیرا نمی‌توان برای رفع مشکل اشتغال مرتب نیروهای دولتی را افزایش داد... موضوع مهم دیگری که باید اولویت کار مجلس آینده باشد بحث معیشت کارکنان دولت به ویژه فرهنگیان و توجه به حقوق محرومان در کشور است.
نظرات بینندگان