arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

صابون‌های آنتی باکتریال،" قاتل بی صدا"!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مطالعات نشان داده صابون‌های آنتی باکتریال حاوی مواد سرطان‌زا هستند و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند.

به گزارش پارس نیوز، بسیاری از افراد بر این باورند که صابون‌های آنتی باکتریال می توانند از تجمع باکتری و جرم بر روی سطح پوست جلوگیری کنند به همین دلیل با خیال راحت چندین بار در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنند. این در حالی است که مطالعات نشان داده مواد ضد باکتری موجود در این صابون‌ها بیشتر از فایده، ضرر می رسانند.
بنابر مطالعه‌ای جدید در دانشگاه کره جنوبی، صابون‌های آنتی باکتریال حاوی مواد افزوده و تریکلوزان هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. در واقع ماده تریکلوزان موجود در این صابون‌ها بر سیستم هورمونی بدن تاثیر می‌گذارد و در زنان انتشار هورمون استروژن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
استروژن مهم ترین هورمون در بدن است که بر عملکرد هورمون‌های مهم دیگر همچون تستوسترون و دستگاه تولید مثل تاثیر می گذارد. تریکلوزان تعادل سیستم غدد درون ریز را مختل کرده و سبب رشد سلولار غیرعادی می‌شود و در بیشتر موراد رشد سلول‌های سرطانی در ناحیه سینه را افزایش می‌دهد.
نتایج این مطالعه و ارتباط میان سرطان سینه و استفاده از صابون‌های آنتی باکتریال در آزمایشگاه بر روی موش‌های زنده تایید شد.
نظرات بینندگان