arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۱۹۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

واشنگتن پست: چرا جان کری درباره دارایی‌های دریافتی ایران پس از برجام حقیقت را نگفت؟/ 3 میلیارد دلار در قبال 32 میلیارد

بانک مرکزی ایران نیز اعلام کرده بود از محل آزاد شدن دارایی های بلوکه شده این کشور در نتیجه توافق هسته ای ایران 32 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واشنگتن پست نوشت:توافق هسته ای برای محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران مدت ها موضوع مورد مورد مشاجره در آمریکا و ایران بود. به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران به دلیل فعالیت های هسته ای این کشور، ایران میلیاردها دلار دارایی بلوکه شده در بانک های خارجی داشت. با برداشته شدن تحریم ها، این دارایی ها از توقیف خارج شدند و برآورد مبالغ آن بیش از 150 میلیارد دلار بود.

به گزارش انتخاب، این در حالی است که جان کری وزیر خارجه آمریکا عنوان کرده بود که ایران 3 میلیارد دلار در نتیجه توافق هسته ای دریافت خواهد کرد.

بر اساس پیش بینی ها دولت ایران بیش از 15 میلیارد دلار در سال 2012 و 2013 برای حمایت از دولت سوریه و رئیس جمهور آن هزینه کرده است. این در حالی است که اقتصادی این کشور به دلیل تحریم ها ضعیف شده بود.

مخالفان توافق هسته ای عنوان کردند که توافق هسته ای مسیر نفوذ ایران در جنگ های نیابتی در منطقه را گسترش خواهد داد.

اما در حقیقت باید گفت که مبلغ دقیقی که ایران دریافت خواهد کردنامشخص است. همانطور که جان کری اعلام کرد وزارت خزانه داری این کشور گفته بود که در صورت اجرای تعهدات ایران این کشور 55 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده خود را دریافت خواهد کرد.

بانک مرکزی ایران نیز اعلام کرده بود از محل آزاد شدن دارایی های بلوکه شده این کشور در نتیجه توافق هسته ای ایران  32 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا جان کری از مبلغ 3 میلیارد دلاری سخن می گفت؟ به نظر می رسد که وزارت خارجه آمریکا علاقه ای به دفاع از آمار درست ندارد.

*نامه نیوز
نظرات بینندگان