arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

شجاعی: نظارت بر صداوسیما استطلاعی است نه استصوابی/رسانه ملی گاهی از شبکه‌های مجازی شکست می‌خورد

عضو شورای نظارت بر صداوسیما گفت که مدت‌هاست در رسانه ملی ممنوع التصویر است!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای نظارت بر صداوسیما گفت که مدت‌هاست در رسانه ملی ممنوع التصویر است!

به گزارش انتخاب، رمضان شجاعي کياسري که عصر امروز مهمان کافه خبر بود، با اشاره به اينکه بر اساس اصل 175 قانون اساسي، شوراي نظارت بر صداوسيما بايد بر عملکرد رسانه ملي نظارت کند و اين نظارت بر اساس مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام دامنه گسترده اي از توليد محتوا تا تبليغات و بودجه و ... را در بر مي‌گيرد، گفت: اما ما هيچ ابزاري براي اين نظارت نداريم و نظارتمان هم ضمانت اجرايي ندارد! از اين رو عملا نظارت ما بر صداوسيما استطلاعي است نه استصوابي!

او از قدرت و اختيارات مطلقه روساي سازمان صداوسيما سخن گفت که به پشتوانه انتصابشان از سوي مقام معظم رهبري، زير بار نظارت نمي‌روند، به مکاتبات اين شورا مرتب پاسخ نمي‌دهند و ... کما اينکه خود وي با اينکه با نامه حجت الاسلام ابراهيم رئيسي رئيس شوراي نظارت بر صداوسيما، مامور به بررسي بودجه تبليغاتي سازمان صداوسيما شده، اما هيچ پاسخي از سوي سرافراز دريافت نکرده و اصلا نتوانسته به اسناد لازم دسترسي بيابد.

اين عضو شوراي نظارت بر صداوسيما از نامه اعضاي اين شورا به رهبري خبر داد که نسبت به اين موضوع سخن گفته بودند و ايشان توصيه کرده بودند قانوني در اين باره نوشته شود. او هم به همراه مطهري و نوباوه اعضاي کميسيون فرهنگي، طرحي در اين باره مي نويسند. طرحي که به گفته وي با قدرت و لابي روساي سازمان صداوسيما هيچ گاه از کميسيون فرهنگي به صحن مجلس نرسيد. يکي از مفاد اين طرح آن بود که اگر رئيس سازمان صداوسيما به تذکرات شوراي نظارت بي توجهي کند، اين شورا مي تواند درخواست عزل او را به رهبري ارائه دهد.

شجاعي، از صداوسيما به عنوان «روابط عمومي نظام» ياد کرد که اگر مردم به آن بي اعتماد باشند، رسانه‌هاي ديگري اعم از مجازي و يا برون مرزي را به آن ترجيح مي‌دهند.

او با اشاره به گستردگي دامنه و مخاطبان رسانه هاي مجازي متاسف است که صداوسيما با همه "يال و کوپالش" گاهي از فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي شکست مي خورد!

شجاعي که مشروح گفت و گويش با خبرآنلاين در روزهاي آتي منتشر خواهد شد، 6 سال است که نماينده منتخب مجلس در شوراي نظارت بر صداوسيما است اما 8 ماهي است که در همين رسانه ممنوع التصوير شده و از او براي شرکت در هيچ برنامه اي دعوت نمي‌شود! حتي در برنامه‌هايي که مختص بررسي بودجه فرهنگي صداوسيما است و به نوعي حوزه تخصصي او به عنوان عضو کميسيون فرهنگي مجلس تلقي مي شود. علت را که جويا مي شويم، مي گويد: آقايان مدعي هستند که من با رانت عضويت در شوراي نظارت بر صداوسيما حضورم در رسانه ملي پررنگ بوده، بنابراين تصميم گرفتند حضور مرا کمرنگ کنند!

لازم به ذکر است که ممنوع التصويري افراد در رسانه ملي نيازمند مصوبه شوراي امنيت ملي است اما به گفته شجاعي، برخي آقایان با برخورد سليقه‌اي تصميم به حذف برخي چهره‌ها مي گيرند.

منتظر انتشار مشروح کامل اين مصاحبه در خبرآنلاين که به موضوع ممنوع التصويري ها در صداوسيما، مقايسه رياست ضرغامي و سرافراز در رسانه ملي و تحليل نتايج انتخابات مجلس دهم  پرداخته است، در روزهاي آتي باشيد.
نظرات بینندگان