arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران برای چهارمین بار در سنای آمریکا رد شد

قانونگذاران مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه برای چهارمین بار طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران را رد کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قانونگذاران مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه برای چهارمین بار طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران را رد کردند.

به گزارش انتخاب، مجلس سنای آمریکا بعد از سه بار شکست در رأی به «ختم بررسی» (CLOTURE) طرح بودجه آب و انرژی این کشور روز چهارشنبه بار دیگر درباره یک متمم الحاقی به این لایحه درباره ایران رأی‌گیری کرد.

عامل عدم تصویب این لایحه در روزهای گذشته، متممی بود که «تام کاتن»، سناتور جمهوری‌خواه به آن اضافه کرده بود. این متمم، دولت آمریکا را از هر گونه اقدام برای خرید آب سنگین از ایران منع می‌کند.

نمایندگان سنا بامداد سه‌شنبه به دلیل وجود این متمم، برای سومین بار از پیشروی لایجه مورد نظر به مراحل بعدی بررسی جلوگیری کرده بودند.

بعد از رأی‌گیری روز سه‌شنبه «میچ‌مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان سنا با «کاتن» به توافق رسید که در صورت عدم موافقت قانونگذاران با دستور ختم بررسی در رأی‌گیری روز چهارشنبه، متمم مذکور از لایحه بودجه آب و انرژی کنار گذاشته شود.

قانونگذاران مجلس سنا روز چهارشنبه با 57 رأی مخالف در برابر 42 رأی موافق با طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران مخالفت کردند.

«کاتن»، این طرح را بعد از آن ارائه کرد که مقام‌های کاخ سفید اعلام کردند در راستای تضمین اجرای توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، قصد خرید 32 تن آب سنگین از ایران دارند.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران و 1+5، ایران متعهد شده است که ذخایر آب سنگین خود را طی سال‌های اولیه در سطح کمتر از 130 تن نگهداری کند و در سال‌های بعد نیز اجازه ندهد این ذخایر به بیش از 90 تن برسد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان