arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

رییس جمهور مصر با عزل 44 قاضی حامی مرسی موافقت کرد

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر روز چهارشنبه با عزل 44 قاضی از سمت خود به علت اتهامات وارده بر آنها در مورد حمایت از تحصن «رابعه العدویه» در حمایت از محمد مرسی رئیس جمهوری سابق این کشور موافقت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر روز چهارشنبه با عزل 44 قاضی از سمت خود به علت اتهامات وارده بر آنها در مورد حمایت از تحصن «رابعه العدویه» در حمایت از محمد مرسی رئیس جمهوری سابق این کشور موافقت کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه خبری رأی الیوم، پیش از این حکم نهایی انفصال از خدمت 44 قاضی در ماه مارس گذشته صادر شده بود، ولی ریاست جمهوری مصر با آن موافقت نکرده بود تا اینکه امروز (چهارشنبه) همزمان با هزارمین روز متفرق کردن تحصن کنندگان حامی مرسی توسط نیروهای امنیتی مصر در میدان های «رابعه العدویه» و «نهضه مصر» در 14 آگوست 2013 موافقت کرد.

بر همین اساس «محمد ناجی درباله» معاون رئیس دادگاه تجدید نظر که امروز طبق تصمیم ریاست جمهوری برکنار شده است، گفت: حکم عزل در امتداد قربانی کردن توسط السیسی انجام گرفت.

وی افزود: این اقدام نشان دهنده مسئولیت قطعی السیسی در برابر حکم صادره شده است که قضات آزاده و شریف به علت گفتن حقیقت و حمایت از حق، آزادی و عدالت قربانی شدند.
طی سه سال گذشته نیز، احکام مشابهی از طرف دولت علیه قضات مصر صادر و ده ها نفر از آنها به علت «فعالیت سیاسی» از سمت خود کنار گذاشته شدند.

11 ماه می (22 اردیبهشت) سالروز حادثه میدان رابعه عدویه و نهضت مصر است؛ در این روز نیروهای پلیس و ارتش مصر به تحصن کنندگان در میدان رابعه حمله کرده و تعداد زیادی از مصری ها را کشتند.

سیسی که به عنوان فرمانده ارتش مصر در سال 2013 محمد مرسی نخستین رئیس جمهوری منتخب این کشور را از قدرت برکنار کرد، در انتخابات سال 2014 به ریاست جمهوری رسید.
انتقاد از سیاست های وی به ویژه در زمینه عملکرد نیروهای امنیتی و پلیس، از جمله سرکوب خشونت آمیز معترضان و رسانه ها طی ماه های گذشته تشدید شده است.

مصر طی ماه جاری اوضاع اقتصادی سختی را پشت سر می گذارد و در پی واگذاری دو جزیره به عربستان سعودی در چارچوب ترسیم مرزهای دو کشور نیز شاهد تنش های سیاسی بسیاری است؛ اقدامی که مخالفت جریان ها و جنبش های سیاسی مصر را به همراه داشت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان