arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

اوحدی: حج امسال با شرایط کنونی منتفی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید براینکه بعید به نظر می‌رسد با رویکرد عربستانی‌ها بتوان در این مدت کاری انجام داد، تاکید کرد: با توجه جمیع اتفاقاتی که در این بین رخ داد نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ‌گونه میلی برای حضور ما در حج ندارند.

به گزارش تسنیم از قم، سعید اوحدی پیش از ظهر امروز در دیدار وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با مراجع و علماء، با بیان اینکه سال گذشته در فاجعه منا بیش از 7 هزار نفر زائر از کشورهای مختلف به شهادت رسیدند، اظهار داشت: سال گذشته برای حج امسال به طرف سعودی اعلام کردیم که با رویه آن‌ها در سال گذشته، نمی‌توانیم امسال زائران را اعزام کنیم.

وی افزود: متأسفانه طرف سعودی درباره این مسائل اصلاً پاسخگو نبود، ولی سازمان حج و زیارت 20 راهکار اجرایی برای تأمین امنیت به آن‌ها پیشنهاد داد که آن‌ها اصلاً با این مسائل کنار نمی‌آیند؛ حتی اعلام کردند که هیچ هواپیمای ایرانی حق ورود به عربستان را ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: وزیر جدید حج عربستان طرفدار حج خصوصی است که قطعاً به‌دنبال افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت خدمات در حج خواهد بود، چراکه این موضع را بار‌ها در گذشته اعلام کرده بود که قطعاً مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

اوحدی تصریح کرد: به‌دلیل اینکه حج فریضه واجب است تمام تلاش انجام شد که خارج از پروتکل سیاسی وارد شویم و به همین دلیل چهار نامه برای وزیر حج عربستان و رئیس کنفرانس اسلامی نگارش شد، ولی علی‌رغم همه پیگیری‌ها نه در باره امنیت زائر و نه در عرصه پرواز تضمینی ارائه نکردند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به عدم فعالیت کنسولی ایران و عربستان گفت: با توجه جمیع اتفاقاتی که در این بین رخ داد نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ‌گونه میلی برای حضور ما در حج ندارند و فضای سیاسی را نیز بهانه این کار کرده‌اند. آن‌ها حتی اعلام کردند اسامی اعضای بعثه باید به آن‌ها ارائه شود و تنها افرادی می‌توانند در قالب بعثه به حج بیایند که عربستانی‌ها با حضور آن‌ها موافقت کند؛ هنوز قراردادهای مسکن و تغذیه وغیره بسته نشده و بعید به نظر می‌رسد با این رویکرد عربستانی‌ها بتوان در این مدت کاری انجام داد.

وی گفت: متأسفانه فضای عربستان بسیار فضای تندی علیه ایران است و روزی یک ساعت برنامه تلویزیونی هر روز در شبکه‌های عربستانی تولید می‌شود و با این بمباران تبلیغاتی امسال بعید است که یک روحانی ما ملبس بتواند وارد فرودگاه شود.

نظرات بینندگان